Skovkat = udekat?
Fra : Steen Suder

Dato : 23-01-02 21:01

Som jeg har afsløret i en tidligere tråd er jeg meget opsat på at
erhverve mig en Norsk Skovkat.

Jeg havde i tankerne at den skulle kunne komme og gå som det passer den,
f.eks. via en kattelem i bryggers. Sådan er jeg vokset op med "alm."
katte hvorfor det falder mest naturligt for mig.

Når nu man så sidder og skøjter rundt på nettet ser man (næsten?) ingen,
der har skovkatte på den måde. De holdes alle sammen enten i løbegård
og/eller indenfor.

Hvorfor er jeg helt galt afmarcheret når jeg nu vil holde en skovkat på
den vis jeg skitserede ovenfor?

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-01-02 21:06

Jamen du er da ikke helt galt afmacheret!! Problemet i dagens Danmark er
bare, at det er alt for farligt for katten at løbe frit.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Steen Suder

Dato : 23-01-02 22:34

Nina El Falaki wrote:

> Jamen du er da ikke helt galt afmacheret!! Problemet i dagens Danmark er
> bare, at det er alt for farligt for katten at løbe frit.

Hvilke farer tænkes der på, udover hundemennesker og biler?

Jeg vil igen have lov at supplere med erfaringer fra min opvækst. Vi
boede inde i en "trekant" mellem en amtsvej og en mindre vej, men begge
ret trafikerede. Over en periode på ca. 25 år, er der blevet kørt en kat
ned og en muligvis en anden. Den havde det lidt underligt og var syg,
men kom sig og levede ganske normalt i en del år derefter. Det er vel
til syvende og sidst en risikovurdering, ganske som med ens eget liv.
Har katten det dét bedre af at kunne løbe frit ift. risikoen end den
ville have som "voliere"-kat?

Stedet hvor katten skal bo er i bunden af en blind, privat fællesvej i
et parcelhuskvarter. Hele haven ligger ud til enten nabohaver eller
grønne arealer. Dog er der i luftlinie ca. 100M til en offentlig vej.

Har kattene det virkeligt godt i en lukket løbegård?

Jeg har stadigt svært ved at forstå hvordan katten kan få dækket sine
behov for motion, revir, nysgerrighed, jagt etc. Er der nogen, der tør
komme med argumenter for og/eller imod?

<KLIP>

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-01-02 22:41

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> wrote in message

> Hvilke farer tænkes der på, udover hundemennesker og biler?

sygdomme.... i høj grad....

> [...]
> men kom sig og levede ganske normalt i en del år derefter. Det er vel
> til syvende og sidst en risikovurdering, ganske som med ens eget liv.

der skal jo desværre også i dag tages højde for flere biler på vejene... og,
desværre, mange mennesker ligegyldighed overfor nedkørte dyr....

> Har katten det dét bedre af at kunne løbe frit ift. risikoen end den
> ville have som "voliere"-kat?

det er jo også et valg man tager..... jeg ser det lidt som at passe på sit
barn... naturligvis skal de have en vis frihed... men man gør vel stadig sit
yderste for at beskytte barnet ikk?

> Stedet hvor katten skal bo er i bunden af en blind, privat fællesvej i
> et parcelhuskvarter. Hele haven ligger ud til enten nabohaver eller
> grønne arealer. Dog er der i luftlinie ca. 100M til en offentlig vej.

det lyder jo umiddelbart attraktivt..... men personligt ville jeg stadig
ikke lade min kat rende frit.... slet ikke hvis vi snakker en fertil kat...
eller en kat der på nogen måde skal bruges i avl eller til udstilling....

> Har kattene det virkeligt godt i en lukket løbegård?

jeg har aldrig hørt om andet i hvertfald..... på trods af at min hankat
tidligere har været vant til at have adgang til udeareal så trives han
fantastisk med at være indekat.... det samme gør mine to hunmisser.... og
det samme gør alle de indekatte jeg kender..... faktisk har jeg oplevet mere
elendighed og sorg med mine udekatte end jeg nogen sinde har set hos
indekatte.... både mine egne og andres.....

> Jeg har stadigt svært ved at forstå hvordan katten kan få dækket sine
> behov for motion, revir, nysgerrighed, jagt etc. Er der nogen, der tør
> komme med argumenter for og/eller imod?

personligt vil jeg gerne argumentere for det..... men for at jeg kan gøre
det, vil jeg gerne høre omkring køn, neutralisering og deslige.....
jeg vil sige... er den neutraliseret og på ingen måde afhængig af sit
udseende ( til udstilling feks) så go for it... men vær opmærksom for selvom
det umiddelbart virker rimelig sikkert kan der stadig ske ting og sager....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-01-02 23:49

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse
> Hvilke farer tænkes der på, udover hundemennesker og biler?

Sygdomme - mennesker, der kan finde på at plage katte. Og så er der hensynet
til naboer, der forståeligt nok bliver sure over, at din kat "gør fra sig" i
hans have, leger med vasketøjet osv - naboer, der er allergiske.

> [...]
> ned og en muligvis en anden. Den havde det lidt underligt og var syg,
> men kom sig og levede ganske normalt i en del år derefter.

Var I ikke til dyrlægen??

>Det er vel
> til syvende og sidst en risikovurdering, ganske som med ens eget liv.

Japp

> Har katten det dét bedre af at kunne løbe frit ift. risikoen end den
> ville have som "voliere"-kat?

Ikke nødvendigvis, men det kræver at man har i hvert fald 2 katte, eller at
man leger med den så den kan få udlevet sine instinkter.

> Har kattene det virkeligt godt i en lukket løbegård?

Ja, se ovenfor.

> Jeg har stadigt svært ved at forstå hvordan katten kan få dækket sine
> behov for motion,

Hvis det er en enekat, er det op til dig at sørge for det gennem leg

> revir,

Også en indekat har revir, en kastrat (af begge køn) har ikke brug for et
stort revir

> nysgerrighed,

Den oplever meget i sin løbegård, studerer fugle, fanger insekter, leger med
snebolde m.m.m.

>jagt

Du kan lave jagtlege med den, ellers vil den jo jage insekter og
edderkopper. Min ældste kat lærte sine killinger jagt med store natsværmere.

>etc. Er der nogen, der tør
> komme med argumenter for og/eller imod?

Min race (somali) lever i gennemsnit 6 mdr, hvis den sælges som killing til
fritløbende

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Gitte J

Dato : 24-01-02 17:50

Hensynet til naboer er slet ikke så tosset også at tage. De andre aspekter
er vist rimelig bredt belyst, men ærlig talt, så kan andre folks fritløbende
katte være et ret stort irritationsmoment for andre - også selvom man er
katteejer og forguder dette dyr. Fx så har vi regelmæssigt et drama i vores
lejlighed fordi en af områdets rimelig agrressive hankatte (jeg har ikke
nået at se om den er kastreret) ofte dukker op her foran vores
gulv-til-loft-vinduer i stue og soveværelse. Resultat: Vores kastrat, der er
temmelig dominant, løber og springer frontalt ind i ruderne for at flå
pelsen af udemissen, der omvendt hamrer løs på vores ruder udefra....ærlig
talt i længden er det bare ikke sjovt længere. Derudeover var der en anden
kastrat derurinerede op ad vores vinduer, og sandkassen foran vores
køkkenvindu er fyldt med kattel... Endvidere er der en del af mine naboer
som er allergikere, og de er vist endnu mere irriterede, når de ikke kan
lade en terassedør stå åben uden at den overvåges nøje.
Jeg synes løbegårde bør være svaret, hvis man altså har have og lov til at
bygge sådan een ... men det er jo dit valg.
Mvh. Gitte

PS: Undskyld at den havnede privat i første omgang.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-01-02 21:36

> [...]
> f.eks. via en kattelem i bryggers. Sådan er jeg vokset op med "alm."
> katte hvorfor det falder mest naturligt for mig.

det er jeg skam også.... indti jeg fik sweety har alle mine katte været
ude/indekatte.... jeg har tilgængæld også mistet 4 af dem af samme årsag....
den første(og anden) blev underlig i hovedet, så hende og hendes killing
måtte vi af med.... så fik jeg en hankat som jeg kasterede... men da jeg
efter et stykke tid fik en ny killing blev han vred og forsvandt..... gik
simpelthen hjemmefra..... den sidste blev syg da hun havde fået sit sidste
hold killinger... jeg formoder kattesyge eller sådan noget.... hun blev i
løbet af meget få måneder meget forhutlet og tynd og da jeg skulle flytte
til en lejlighed hvor jeg ikke måtte have dyr valgte jeg det mest humane i
den situation... hvilket var at lade hende aflive ( naturligvis efter at
have talt alvorligt med dyrlægen om hvad det kunne være)
så fik jeg sweety og besluttede mig for at han skulle være indekat.... da
han begyndte at strinte fik han "lov" at forsøge sig som ude/indekat men det
har aldrig været noget for ham.... så da rasmine kom til blev beslutningen
om at have 100% indekatte vedtaget.....
min drøm er at lave en løbegård til misserne på terassen.... og når vi
engang flytter ned i stueplan så skal de have en stor løbegård med alskens
sjov.... den vil de jo også kunne komme og gå i som de vil....
jeg gør det fordi jeg gerne vil beholde mine katte til de dør af
alderdom..... og ikke miste dem med få års mellemrum som jeg har gjort
før....

> Når nu man så sidder og skøjter rundt på nettet ser man (næsten?) ingen,
> der har skovkatte på den måde. De holdes alle sammen enten i løbegård
> og/eller indenfor.

det har nok noget at gøre med at de mennesker der holder disse katte gerne
vil beskytte dem... mod alskens genvordigheder.... sygdom... trafik...
nysgerrighed... alt der kan skade en kat på den ene eller anden måde....
sådan har jeg det i hvertfald....

> Hvorfor er jeg helt galt afmarcheret når jeg nu vil holde en skovkat på
> den vis jeg skitserede ovenfor?

det er du skam heller ikke..... det er jo et personligt valg hvordan man
holder sin kat.....
og jeg kan da godt forstå dig... hvis man har arealerne til det og der ikke
kører hulens mange biler i området, så reducerer det jo også muligheden for
at den bliver kørt ned..... men det sikrer desværre ikke imod sygdomme og
uønskede killinger enten hos jer eller andre ( jeg er ikke helt sikker på om
det er en han eller hunkat du vil have) lige som det helle rikke sikrer dig
imod at en person ser sig gal( eller glad) på din mis og bare tager den...

hvis min helt personlige holdning skal ind her ( jeg kan ikke helt lade
være) så kan jeg egentlig ikke forstå hvorfor man vil bruge 3000 kr på en
kat som man risikerer er død om få måneder..... hvis jeg skulle bruge så
mange penge på noget ( uanset om det er en kat eller en cykel) så ville jeg
da ønske at sikre det på alle mulige og umulige måder..... og hvis det
indebærer at bygge en dejlig kreativ løbegård, then so be it....

og det er ikke for at dunke dig oven i hovedet med det..... bare for at
forklare hvorfor jeg ser det på den måde......

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-01-02 22:14

> [...]
> da ønske at sikre det på alle mulige og umulige måder..... og hvis det
> indebærer at bygge en dejlig kreativ løbegård, then so be it....

Jo, jeg kan godt følge jer - men vores 3 katte muntrer sig på 3000 kvm og
det er altså lidt rigeligt at hegne ind og dække over
Vi lader dem rende ind og ud gennem kattelem, og har kun mistet en enkelt
kat - og hun var ikke bange for biler - synes faktisk at det var rart at Far
kom hjem med en stor en, hvor der var en masse spændende ting, der drejede
rundt inden under.
Og efter at vi er kommet lidt mere på landet, har vi aldrig oplevet så glade
og rolige katte. De fanger mus - som helst fortæres i mors seng - leger i
træerne, forsøger at fange både hønsene og fasanerne uden det store held,
men det er helt tydeligt, at de trives betydeligt bedre her på 3000 kvm end
de gjorde på de 100, vi før havde til rådighed.
Det gør ondt at miste et dyr, men den livskvalitet, de får ved at kunne lege
på et stort område er altså vigtigere for os. Det koster så - om ikke andet
så en hulens masse penge til ormepiller

Mvh Maria

Fra : Grit Wessel

Dato : 23-01-02 22:06

> Hvorfor er jeg helt galt afmarcheret når jeg nu vil holde en skovkat på
> den vis jeg skitserede ovenfor?

Hej Steen

Jo, du kan sagtens have en skovkat til at gå ud og ind som det passer den,
men det har nøjagtig lige så stor risiko for at blive kørt over, løbe
hjemmefra, blive mishandlet af kattehadere, blive smittet af sygdomme osv.
som en huskat.
De fleste skovkattehjemmesider er opdrætteres hjemmesider, og som
opdrætter/udstiller kan man ikke have sin katte løbende frit, fordi man af
gode grunde skal kunne kontrollere hvem de parrer sig med, og også pga.
risikoen for sygdomme. Jeg vil tro, at der er masser af "alm."
skovkatteejere, der har katten løbende frit. Jeg mener, at alle fire
killinger fra mit A-kuld går ud og ind som det passer dem.

Jeg vil ikke gå ind i en længere diskussion om "ude/inde" konta "inde", jeg
mener, at det er folks egen beslutning.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Jette

Dato : 23-01-02 22:53

"Steen Suder" skrev:
> [...]
> f.eks. via en kattelem i bryggers. Sådan er jeg vokset op med "alm."
> katte hvorfor det falder mest naturligt for mig.

[klip]

Hvis du har det bedst med at holde udekat, skal du naturligvis gøre det. Det
kræver jo naturligvis noget ekstra af dig når du holder indekat i form at
klatretræ og andre former for beskæftigelse.

Da jeg selv skulle tage beslutningen om ude/inde -kat rådførte jeg mig med
gruppen og en kattebog, og fandt ud af at det absolut ikke er synd at holde
indekat. Jeg mener endda at have fået af vide/læst at en kat altid vil
forsøge at få så lille et territorie som muligt, da den helst vil bruge
mindst mulig energi på at forsvare området og finde føde.

Siden da er jeg blevet ekstra glad for at jeg har valgt at holde indekat.
Især efter at have læst alle de skrækhistorier om katte der er blevet
mishandlet .... så jeg er ikke i tvivl.

Mvh. Jette

Fra : Jan Krag

Dato : 23-01-02 23:15

> Jeg havde i tankerne at den skulle kunne komme og gå som det passer den,
> f.eks. via en kattelem i bryggers. Sådan er jeg vokset op med "alm."
> katte hvorfor det falder mest naturligt for mig.
<snip>
> Hvorfor er jeg helt galt afmarcheret når jeg nu vil holde en skovkat på
> den vis jeg skitserede ovenfor?

Hej Steen.
Jeg kan da godt forstå din naturlige impuls til at lade katten gå frit. Men
ligesom mange andre, så fraråder jeg dette på det kraftigste og sælger også
selv mine Skovkatte som indekatte.
For at være lidt konkret, kan jeg komme med følgende begrundelser:

1) Der er rigtig mange fritlevende/fritløbende katte der har alvorlige
smitsomme sygdomme. I modsætning til hunde, så findes der hos katte flere
kroniske og dødelige smitsomme sygdomme som man desværre ikke engang kan
vaccinere imod. Smitsom Leukemi (FeLV), Katte Aids (FIV), og smitsom
bughindebetændelse (FIP - dog delte meninger omkring denne) hører til på
listen. (Man kan vaccinere imod Leukemi, men vaccinen dækker kun delvist). I
følge en undersøgelse fra Nordsjælland lavet for en del år siden, så fandt
man FeLV og FIV hos henholdsvis 8% og 12% (eller omvendt) af de fritlevende
katte. Alle disse sygdomme overføres ved tæt kontakt, bid, rifter og evt.
ved parringer. Ingen af dem kan kureres idag, og fælles er at de har en
rimelig lang inkubationstid så katten kan nå at smitte en masse andre katte
inden man selv opdager at den er syg.

2) Der er mange andre mindre "kritiske" smitsomme sygdomme som f.eks.
chlamydia, herpesvirus, calicivirus osv. der ikke er dødelige, men som kan
give langvarige problemer, permanente skader på f.eks. øjnene og er dyre at
behandle.

3) Katten der jo sikkert vil fange mus, fugle og insekter vil med stor
sandsynlighed få orm af forskellige slags og andre parasitter (bl.a.
lopper). Disse kan selvfølgelig behandles, men også dette kan være
omkostningsfuldt og er en belastning for katten.

4) Den oplagte risiko for at blive kørt over af biler eller komme til skade
på andre måder "ude i verdenen" (fald, snitsår rifter, benbrud) med deraf
følgende bylder og lign. Katten kan da også komme til skade indendørs, men
for det første er risikoen meget større ude og for det andet vil man typiske
opdage det senere (meget senere hvis det er alvorligt, for så kommer katten
måske først hjem efter en uge hvis overhovedet).

5) Mange katte bliver hvert år taget af ræve og af og til også af hunde. En
del bliver desværre også skudt af ligeglade idioter.

6) Vore dages skovkatte er ofte meget målbevidst avlet i retning af en stor,
flot og meget upraktisk pels. Den filtrer let, og forestil dig at skulle
rede den ud efter en tur gennem et brombærkrat m. tilhørende burreplanter...

7) Sidst men ikke mindst, så bliver mange racekatte simpelthen stjålet! På
trods af at en skovkat i bund og grund bare er en langhåret huskat, så er
den rimelig genkendelig som "fin racekat" og da mange mennesker har en meget
tvivlsom moral hænder det jævnligt at katte bare bliver kidnappet.

Alt i alt en lang række gode grunde til at have sine katte indendørs, eller
ihvertfald indelukket. De fleste af de ovennævte grunde bortfalder jo
tydeligvis hvis katten er lukket inde i en løbegård eller indhegning hvor
den ikke kommer i direkte kontakt med andre.

Jeg håber meget at dette besvarer din forespørgsel, som jeg iøvrigt har stor
respekt for at du stiller. Der er mange mennesker der bare lader deres
fordomme om at katte "skal gå frit for at have det godt" tage overhånd, og
aldrig finder på at spørge. Det er nok fordi mange har den lidt gammeldags
opfattelse af katten som arbejdsdyr, hvis opgave det var at bevogte
kornlagrene. Den tid er stort set forbi.
Jeg håber selvfølgelig også at du herefter vil overveje kraftigt at holde
din kommende skovkat inde. Og hvis det er en god kælen kat fra en god
opdrætter, så vil den også være meget gladere for dit selskab end for at
fange naboens yndlingsgråspurv ude i verdenen.

Med Venlig Hilsen Jan Krag
Loddenhøj's Norske Skovkatte
Konsulent i smitsomme sygdomme, Racekatten.

Fra : S.J & L.T.

Dato : 24-01-02 17:39

Hejsa Steen.

Jeg har selv udekatte -dvs... 2 af dem (og snart 3) færdes igennem
kattelem -og tilbringer mest tid indenfor - alligevel har de dog fri adgang
til udendørslivet.

Men jeg kan ikke undgå at betænke mig en ekstra gang, når jeg læser en
artikel som den i Sjællands Tidende forleden (se tråden om '14 katte
forsvundet i 2002'). Jeg har prøvet at miste en kat som bare forsvandt; og
kender mange, der har prøvet det samme. Så det er et svært valg at træffe.

I øvrigt var katten som jeg mistede en langhåret trefarvet dame og min
svigerinde mistede hendes elskede killing fra første kuld -som var en norsk
skovkat. Den forsvandt bare en weeekend. Måske er 'race-katte' mere udsatte
for 'kat-nappere'... ved det ikke, men tror det - ihvertfald hvis det er
katte-tyveri... man har i tankerne.

Jeg kan alligevel ikke sige klart FOR eller IMOD, for der er altså både
fordele og ulemper ved begge dele. En fordel ved udekatten kan være at den
bliver stimuleret mere og på anden vis en ellers... På den anden side er det
måske vores egen ide om at 'katten er sin egen - en fri fugl' der spiller
ind og fortæller os at katten ville være mere lykkelig eller bedre
stimuleret ved at kunne færdes frit.... Måske er den sk... ligeglad,
afhængig af hvad man vender den til fra starten - blot den bliver stimuleret
rigeligt.

Hilsen Linda

Fra : Kate

Dato : 24-01-02 19:36

Hej Steen

Ligesom de andre i tråden her vil jeg ikke gøre mig til dommer over om
du vil ha' inde eller udekat. Men jeg vil gerne gi' mit besyv med.
Jeg er ikke avler eller opdrætter bare alm. katteelsker, og som sådan
har jeg to huskatte på 11½ år og en nyindkøbt Somali på 2 år.
Huskattene var udekatte da de var små, jeg boede i kollegie da jeg fik
dem, _fik_ skal tages helt bogstaveligt, og jeg overvejede slet ikke at
de ikke skulle løbe ude og inde. Dog havde de dengang ikke helt frit
lejde, men det var forholdene der gjorde at jeg lukkede dem ud og ind.
Da de var 2 år gamle flyttede jeg i lejlighed, stadig var de
ude/indekatte. På samme tid fik jeg af en af naboerne en killing, også
af ubestemmelig herkomst . Efter ca.1½-2 mdr. forsvandt killingen og
jeg har aldrig siden set ham.
Omkring samme tidspunkt blev først Sofie bidt af en lokal
territorieejer, derefter Johan.
Johan blev rigtig meget syg. Faktisk har jeg, i bagklogskabens lys,
tænkt at han nok i virkeligheden gik i chok, det tog i hvert fald over
et år før dyrlægen var sikker på at han nok skulle komme sig. Han var
så forbidt at dyrlægen opgav at tælle sårene. Det gjorde at mine katte
blev indekatte, sorgen over Ludwig og angsten for Johans helbred var
dråben for mig.
Efter Ludwig forsvinden købte jeg Oliwer, gennem Den Blå Avis for 50
kr., og han prøvede aldrig udelivet og jeg mener heller ikke at han
savnede noget. Johan kan nogle gange godt virke som om han keder sig og
jeg har også med mellerum dårlig samvitttighed overfor ham, ligesom jeg
ved lejligheder har overvejet om han skulle omplaceres til nogle som
måske kunne gi' ham om ikke andet så en stor dejlig løbegård. Her
kommer min egoisme jo så ind for jeg vil ikke af med ham og ingen er
kommet tilnærmelsesvis tæt nok på at være "gode nok". Idag er alle
disse overvejelser dog fejet af bordet fordi jeg mener at han har det
godt med Sofie og Lante (somalien).
Dette var så min personlige holdning til mine dyr. Som sådan er jeg
faktisk ikke modstander af udekatte, hvis de bliver passet
forsvarligt. Dvs bli'r fodret, får loppe- og ormekur og ikke mindst er
neutraliseret for jeg mener jo stadig at de er gode til at holde
muse og rotte bestande i ave, jeg ønsker bare ikke selv at opleve at
skulle skrabe min kat af vejen fordi den er kørt over.
Jeg håber bestemt at du finder den rigtige mis, for livet uden dyr er
jo uudholdeligt

Kate

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-01-02 18:52

Kate <oliwer@wanadoo.dknoget> writes:

En hel masse snippet væk..

> Jeg håber bestemt at du finder den rigtige mis, for livet uden dyr er
> jo uudholdeligt
>
> Kate

Jeg er ret enig her, et liv uden mindst en misser er ikke et liv, det
kan så debatteres om man har et liv, når man bor sammen med en misser
*gg*

Men alternativt kan man jo gå tur med missen i snor, eller under
overvågning lade den være ude i haven i snor...

Problemet er så bare lige pt, at Melissa gerne vil ud og sidde i døren
og kigge ud og ikke helt vil affinde sig med at vejret ikke er så godt
for tiden... Så her er vi to som glæder sig til at vejret bliver bedre ;))
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Steen Suder

Dato : 24-01-02 21:22

Henrik Pedersen wrote:

> [...]
>
> Jeg er ret enig her, et liv uden mindst en misser er ikke et liv, det
> kan så debatteres om man har et liv, når man bor sammen med en misser

Jeg savner en kat fordi de passer mig i personlighed; de er hos mig
fordi de vil og ikke fordi de er behagesyge.

Min kæreste har på et tidspunkt givet mig det ultimatum at skal jeg have
en kat vil hun have en hund. Det har hidtil afholdt mig fra at tale om
en kat :-/
Det lader dog til at hun er ved at bløde noget op... jeg kan kun håbe.
Jeg har virkeligt ikke lyst til at have en hund.

> Men alternativt kan man jo gå tur med missen i snor, eller under
> overvågning lade den være ude i haven i snor...

Det er da en mulighed; jeg har bare aldrig prøvet at gå med en kat i

Linux? *BSD?

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-01-02 23:15

Steen Suder <steen@suder.dk> writes:

> Det er da en mulighed; jeg har bare aldrig prøvet at gå med en kat i
> snor.

Det kræver også en vis mængde tålmodighed *gg*
Men var for Melissa ikke det store problem fordi hun havde prøvet at
være i snor, mens hun var en stor miv og så var hun vant til at være
udenfor i forvejen. Dog kan vi blive ret uenige om hvorvidt det nu kan
betale sig at vente et par timer på, at der kommer en mus forbi som
lige skal fanges..;))

Men beslutter du dig for den løsning så giv et praj, for så kommer jeg
med en længere beskrivelse af hvordan man kan gøre det..

> Linux? *BSD?
Nope windows pt, fordi jeg fandt ud af, at Emacs også var lavet til
windows, så selv om indlæringskurven er noget i retning af 185 grader
valgte jeg gnus i Emacs som newsreader også til windoze.
Men jeg kører også i noget omfang linux Mandrake 8.1 og "faldt" for
Emacs der, fidusen er jo at jeg kan eksportere min opsætning fra det
ene OS til det andet, samtidig med at div MS-produkter skodder for
meget, selvom jeg da bruger OE 6 til at høste mail med..;))

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 25-01-02 00:49

> Det er da en mulighed; jeg har bare aldrig prøvet at gå med en kat i
> snor.

Hvor i landet bor du ? Ligesom Henrik har Melissa har jeg også mine katte
som er vandt til at gå i snor, og de vil da gerne give en demonstration -
selvfølgelig er det altså ikke altid at katten vil samme vej som mig, men
som regel går det meget godt *grin*

Venligst
Mette

--
----
Gillian's Norske Skovkatte

Fra : BF

Dato : 27-01-02 16:40

Jeg har en Norsk Skovkat, som har kattelem, og selv går ind og ud.
Så - de findes, og trives meget fint