Akut forgiftings problem
Fra : Finn Jensen

Dato : 23-01-02 20:23

God aften alle

Jeg har fået et akut forgiftnings problem.

For en lille halv times tid siden opdagede jeg min ellers så friske
sneglehus cichlider liggende udenfor deres sneglehuse på siden nærmeste
livløs.

I en fart fik jeg hentet en gulvspand og fyldt den med frisk vand fra hanen
og tilsat en luftsten og straks fik jeg fisket mine cichlider op af akvariet
og sat over i gulvspanden. Efter et minutstid livede mine cichlider op og er
nu friske igen og livlige, så jeg har vist reddet deres liv.

Men nu er spørgsmåle så hvad pokker det skabte denne forgiftning af vandet i
akvariet ?. Jeg går udfra at der må være tale om en eller anden forgiftning
af vandet ?.

Fiskene var friske i morges da jeg fodre dem og jeg har ikke skiftet hverken
vand eller filter ej heller ændret på temperaturen. Det eneste der er kommet
i akvariet er 4 styk nye planter fra fiskepusheren som jeg satte i akvariet
i går aftes.

Har nogen en idé om hvad mine fisk nær var døde af ?. Er det de nyindkøbte
planter som kunne have forsaget forgiftningen ?

PS: Hvad skal jeg gøre ved akvariet ?. Det skal jo renses på en eller anden
måde og jeg skal vel koge gruset og smide planterne ud samt skifte filteret
?.

Jeg kan ikke få fat i noget nyt i aften så fiskene skal gå i gulvspanden i
nat men hvad med varmen ?. Kan mit termometer klare dette uden at hæve
temperaturen fordi der er lille vandmængde?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : thomas schreiber

Dato : 23-01-02 21:04

Måske du skulle måle vandværdierne i vandet.

/ts

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-01-02 21:09

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> Måske du skulle måle vandværdierne i vandet.

Ja men desværre kan jeg ikke det i aften.

Men et eller andet må jo have forsaget forgiftinggen men hvad ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-02 21:49

> Men et eller andet må jo have forsaget forgiftinggen men hvad ?

Så må vi nok have gang i penduleringen!

....eller sagt på en anden måde: Du kommer nok til at slippe en anelse flere
oplysninger, hvis det skal være muligt at komme med et bud på en årsag.

mvh
Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-01-02 06:42

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> ...eller sagt på en anden måde: Du kommer nok til at slippe en anelse
flere
> oplysninger, hvis det skal være muligt at komme med et bud på en årsag.

Jeg kom i tanke om da jeg var kommet i seng at den eneste årsag måtte være
den ugentlige halve liter danskvand der fik fiskene til at tilte ? Ellers er
der ikke tilført akvariet noget foruden de 4 nye planter, men det tror jeg
nu ikke det kan være dem ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : scn

Dato : 23-01-02 21:14

"Finn Jensen" <thanks@but.no> skrev i en meddelelse news:a2n2jn$25mg$1@news.cybercity.dk...
> [...]

> nat men hvad med varmen ?. Kan mit termometer klare dette uden at hæve
> temperaturen fordi der er lille vandmængde?

Tror du mener varmelegme...

Ja det burde ikke være noget problem , da det sansynligvis er udstyret med
en termostat.

Der er kun problemer "den anden vej", hvis varmetabet fra akvariet er større
end den tilførte energi fra varmelegmet

mvh Søren

Fra : ole larsen

Dato : 23-01-02 21:11

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>nat men hvad med varmen ?. Kan mit termometer klare dette uden at hæve
>temperaturen fordi der er lille vandmængde?

Det er typisk at fisk tåler grov forurening, men pluseligt "tipper" de.

Da varmelegemer uden termostat vel er utænkeligt i dag, går det nok.

Og så behøver du nok blot at skifte vand i akvariet.

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-01-02 06:46

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er typisk at fisk tåler grov forurening, men pluseligt "tipper" de.

Noget måtte der i hvert fald være i vejen ?. For jeg opdagde i går aftes at
der var kommet en mælkehvid hinde på de gummi propper der holder både
varmelegme og pumpe ?. Det var det ikke i forgårs.

> Da varmelegemer uden termostat vel er utænkeligt i dag, går det nok.
>
> Og så behøver du nok blot at skifte vand i akvariet.

Ja det er sikkert nok, så det vil jeg i gang med i dag.

--
Venligst
Finn Jensen