Postfix fatal: unknowm service: smtp/tcp
Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 23-01-02 18:57

Hej NG...
Jeg har installeret postfix pakken postfix-1.1.1-1.i386.rpm.
Når jeg så prøver at starte postfix siger den at den bliver startet
rigtigt, men når jeg kigger i /var/log/maillog står der:
postfix/master[25420]: fatal: unknown service: smtp/tcp

Jeg har kigget i postfix's FAQ og gjort som der står der men det hjælper
heller ikke...
Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh. Martin Skou

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-01-02 19:04

Martin Skou Andersen <skou@fys.ku.dk> wrote:

> [...]
> rigtigt, men når jeg kigger i /var/log/maillog står der:
> postfix/master[25420]: fatal: unknown service: smtp/tcp

Jeg mener det plejer at være (hos mig) et chroot problem. Hvilken dist
bruger du?

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"That did it... I'm just *asking* to be lynched." -- Trautman

Fra : Martin Skou Andersen

Dato : 23-01-02 19:28

> Jeg mener det plejer at være (hos mig) et chroot problem. Hvilken dist
> bruger du?

Jeg bruger RedHat 7.2...
Ja der står i FAQ'en at det er et chroot problem, og at det skal rettes i
master.cf. Og mener jeg at have gjort.

master.cf:
---
# ===========================================================
# service type private unpriv chroot wakeup maxproc command + args
# (yes) (yes) (yes) (never) (50)
# ===========================================================
smtp inet n - n - - smtpd
#628 inet n - n - - qmqpd
pickup fifo n - y 60 1 pickup
cleanup unix n - y - 0 cleanup
qmgr fifo n - y 300 1 qmgr
#qmgr fifo n - n 300 1 nqmgr
rewrite unix - - y - - trivial-rewrite
bounce unix - - y - 0 bounce
defer unix - - y - 0 bounce
flush unix n - y 1000? 0 flush
smtp unix - - n - - smtp
showq unix n - y - - showq
error unix - - y - - error
local unix - n n - - local
virtual unix - n y - - virtual
lmtp unix - - y - - #
# Interfaces to non-Postfix software. Be sure to examine the manual
# pages of the non-Postfix software to find out what options it wants.
# The Cyrus deliver program has changed incompatibly.
#
cyrus unix - n n - - pipe
flags=R user=cyrus argv=/cyrus/bin/deliver -e -m ${extension} ${user}
uucp unix - n n - - pipe
flags=Fqhu user=uucp argv=uux -r -n -z -a$sender - $nexthop!rmail ($recipient)ifmail unix - n n - - pipe
flags=F user=ftn argv=/usr/lib/ifmail/ifmail -r $nexthop ($recipient)
bsmtp unix - n n - - pipe
flags=Fq. user=foo argv=/usr/local/sbin/bsmtp -f $sender $nexthop $recipient
lmtp

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-01-02 20:41

Martin Skou Andersen wrote:

> Jeg bruger RedHat 7.2...
> Ja der står i FAQ'en at det er et chroot problem, og at det skal rettes i
> master.cf. Og mener jeg at have gjort.

Har du husket at lukke den gamle mailserver?