Komplet pakke til Apache/PHP/MySQL.
Fra : Erik Hansen

Dato : 23-01-02 18:29

Hejsa.

Jeg er igang med at prøve at få installeret en Apache web-server på en
Pentium 75 med 64 Mb ram.

Jeg har bare mine problemer, da jeg gerne vil have at der skal være
PHP og MySQL.

Jeg har prøvet at kikke på nettet, og der findes jo masser af hjælp,
men det kræver bare at man ved noget om Linux, og typisk står der
noget om at for at gøre et eller andet, kræver at man har library el.
develop kit osv. Det er total sort for en uviden, og jeg ved faktisk
ingen ting, og jeg har sådan set ikke den store interesse i at sætte
mig ned at begynde at rode med Linux, når jeg bare skal have den sat
op til at køre web-server med PHP og MySQL.

Så derfor søger jeg en færdig pakke (hvis det findes), som er lige til
at gå til. Den skulle helst installere alt i en omgang.

....::Erik

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-01-02 18:40

Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk> wrote:

> Så derfor søger jeg en færdig pakke (hvis det findes), som er lige til
> at gå til. Den skulle helst installere alt i en omgang.

Nu skriver du ikke hvilken dist. du benytter. På debian ville jeg blot køre
en:

#apt-get install apache php4 php4-mysql mysql-server

--
Christian Jørgensen / The bug stops here.
http://www.razor.dk /

Fra : Erik Hansen

Dato : 23-01-02 19:25

On Wed, 23 Jan 2002 18:40:16 +0100, Christian Joergensen
<mail@phpguru.dk> wrote:

>Nu skriver du ikke hvilken dist. du benytter. På debian ville jeg blot køre
>en:
>
> #apt-get install apache php4 php4-mysql mysql-server

Det lyder jo ganske simpel, det må jeg prøve.

Omkring dist. så har jeg ikke lagt mig fast på nogen. Jeg har prøvet
med RH7.2, men den kræver jo helt vildt med plads når jeg vil
installere en "Server", det var noget med 650 Mb som minimum, så nu
har jeg prøvet med at custom, som fylder noget mindre.

Jeg har hentet Debian, og er igang med at hente Suse, så jeg vil prøve
med Debian.

Ang. linien jeg skal skrive, kræver den nogen for at for pakker et
bestemt sted?, der er nemmelig ikke CD-ROM i computeren, så jeg har
gjort det at jeg kopiere CDer over på en tom harddisk.

....::Erik

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-01-02 19:26

> [...]

> bestemt sted?, der er nemmelig ikke CD-ROM i computeren, så jeg har
> gjort det at jeg kopiere CDer over på en tom harddisk.

Jeg har konfigureret min apt til at hente alle pakker fra en FTP på nettet.
Den kan selvfølgelig også konfigureres til at benytte cdrom'erne.

--
Christian Jørgensen / It's so complicated, it can't crash.
http://www.razor.dk /

Fra : Erik Hansen

Dato : 24-01-02 19:36

On Wed, 23 Jan 2002 19:25:33 +0100, Christian Joergensen
<mail@phpguru.dk> wrote:

>Jeg har konfigureret min apt til at hente alle pakker fra en FTP på nettet.
>Den kan selvfølgelig også konfigureres til at benytte cdrom'erne.

Det har jeg så prøvet, men det virker ikke. Jeg har valgt
sunsite.auc.dk (mener jeg det var). Den henter fint contents filen,
men når den er hentet, så gør den noget som jeg ikke ved hvad er, og
så meddeler den fejl, det er noget om at den ikke kan finde nogle
filer, jeg kan ikke husek den korrekte fejl.

Kan det skyldes at jeg bruger en helt ny version 2.2r5 af Debian.? Jeg
har bruget iso filen som findes på http://www.linuxiso.org

....::Erik

Fra : Erik Hansen

Dato : 24-01-02 19:36

<mail@phpguru.dk> wrote:

>Nu skriver du ikke hvilken dist. du benytter. På debian ville jeg blot køre
>en:
>
> #apt-get install apache php4 php4-mysql mysql-server

Så har jeg prøvet og jeg har også fået Debian 2.2r5 til at virker. Dog
har jeg måtte bøvle en del med det, da Apache ikke kunne få aktivere
PHP script, fordi den ikke vil load php moduler i httpd.conf.

Jeg har dog stadig problemer med at få MySQL til at funke. Under boot
at linux skriver den failure og ikke andet. Den står ikke noget i
mysql.err log filen. Prøver så så efter boot at starte
/etc/init.d/mysqld start starter MySQL fint op, så det må være fordi
den starter en forkert MySQL op på en eller anden måde.

Jeg har flere små problemer, og der gik også lidt gid i installationen
af Debian, men det sker jo første gang man inst. et Linux OS.

Jeg er godt tilfreds med Debian, den fylder ikke meget iforhold til
RedHat, ca 60 Mb uden webserver, hvor RedHat kræver langt over 300 Mb.
Debian starter også hurtigt op.

....::Erik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-01-02 18:46

On Wed, 23 Jan 2002 18:29:24 +0100, Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk>
wrote:

>Så derfor søger jeg en færdig pakke (hvis det findes), som er lige til
>at gå til. Den skulle helst installere alt i en omgang.

Nu skriver du ikke noget om hvilken distibution du køre med, hvis det
er Debian, så er det så let som at skrive

apt-get install apache php3 php3-mysql mysql-server

Og så for at få apache til at loade php, lige tilføjes

/etc/apache/httpd.conf:

til LoadModule php3_module /usr/lib/apache/1.3/libphp3.so

Og så restarte serveren.

Lige i dag kan jeg godtnok ikke få lortet til at virke, men det har
virket for nogle få uger siden,,,

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-01-02 18:51

wrote:

> jeg har sådan set ikke den store interesse i at sætte
>mig ned at begynde at rode med Linux, når jeg bare skal have den sat
>op til at køre web-server med PHP og MySQL

Jeg har det sådan set på samme måde, skal bare have en WEBserer ligledes
med PHP og MySQL, og så en newsserver op og køre, men jeg er begyndt at
overgive mig, og tænker på at smide newsserveren over på en den maskine
der skal bruges til det, men på en WIN95 og så instalere Linux på
arbejdsmaskinen, og lære noget mere om Linux Det lønner sig nok i sidste
ende,,,

Fra : Søren S Jensen

Dato : 23-01-02 21:45

du kan finde en her http://freshmeat.net/projects/apachetoolbox/

"About: Apache Toolbox provides a means to easily compile Apache (IPv4/6)
SSL, PHP(v3/v4), MySQL, Jakarta, a large number of modules (61 3rd party
modules and 36 default Apache modules, static or as DSOs), and GD libraries
with PNG+JPEG+Freetype2+zlib support. It is fully customizable and
menu-driven. Everything is compiled from source, and wget is used to
download any missing modules. It can also check for RPMs that might cause
problems and create an RPM with your selections"

du kan vælge at hente alle moduler fra starten eller hente en lille del af
det og så hente de pakker du vælger i menuen bagefter
det er let og ligetil så vidt jeg husker..

generelt er http://www.freshmeat.net en god side til linux programmer

~Søren S Jensen

Fra : Erik Hansen

Dato : 24-01-02 19:45

Efter at have fået fornuftig liv i Apache, PHP og MySQL, kunne jeg
godt tænke mig at få adgang via en telnet eller SSH til Debian, så jeg
har nemt ved at administrere MySQL.

Findes der APT pakker.? Jeg har prøvet at kikke på CD'en jeg har, og
har fundet noget der hedder telnet_???????.dep, er det den jeg skal
bruger, eller er det bare en telnet klient.?

....::Erik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-01-02 20:00

On Thu, 24 Jan 2002 19:45:16 +0100, Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk>
wrote:

>Efter at have fået fornuftig liv i Apache, PHP og MySQL, kunne jeg
>godt tænke mig at få adgang via en telnet eller SSH til Debian, så jeg
>har nemt ved at administrere MySQL.

>Findes der APT pakker.?

apt-get install ssh

>Jeg har prøvet at kikke på CD'en jeg har, og
>har fundet noget der hedder telnet_???????.dep, er det den jeg skal
>bruger, eller er det bare en telnet klient.?

Jeg er ikke helt sikker på forskællen på Telnet og SSH, men jeg tror nok
at det er at SSH og specielt SSH2 er mere sikker mod misbrug,,,
Og så tror jeg nok, at med Telnet, så kan du ikke styre skærmen i
fuldscreen, det kan man med SSH2.
Når jeg over SSH2 installler programmer med apt-get, så kommer nogle
programmer op med en total blå skærm, og menu'er, ligesom den gør det
hvis jeg installere fra maskinen selv,,,

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-01-02 20:56

Ivar> apt-get install ssh

Du skal nok have non-us sources i din /etc/apt/sources.list for at
kunne installere openssh via apt-get (hvilket virker fint!)

Ivar> Jeg er ikke helt sikker på forskællen på Telnet og SSH, men jeg
Ivar> tror nok at det er at SSH og specielt SSH2 er mere sikker mod
Ivar> misbrug,,, Og så tror jeg nok, at med Telnet, så kan du ikke
Ivar> styre skærmen i fuldscreen, det kan man med SSH2. Når jeg over
Ivar> SSH2 installler programmer med apt-get, så kommer nogle
Ivar> programmer op med en total blå skærm, og menu'er, ligesom den
Ivar> gør det hvis jeg installere fra maskinen selv,,,

Telnet er standard text, alt overføres som ascii, og det er ikke noget
større problem at aflytte det der bliver sendt.

SSH (Secure SHell) er meget mere sikker. Al trafik gennem SSH bliver
krypteret, og det er så ligegyldig om det er SSH eller SSH2 (det er
faktisk blot protokol 1 og protokol 2). SSH protokol 2 er nyest, og
(vistnok) med kraftigere kryptering.

Så længe der er tale om tekst, så er der ingen forskel på hvad du kan
lave over en telnet og en ssh.

SSH giver derudover et par fordele.

o Du kan nemt lave X-forwarding hvis din klient understøtter det
o Selv grafikken bliver krypteret gennem din forbindelse
o Understøttelse af SSH keys, bedre authentication metode, giver også
mulighed for at logge ind på flere maskiner ved brug af samme key.
o På modem og lign. er der også mulighed for komprimering.

Jeg vil til enhver tid anbefale at man kaster telnet langt væk og kun
kører en ssh, specielt på en maskine der er forbundet direkte til
internettet.

Læs selv mere om ssh på http://www.openssh.com

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-01-02 21:58

On 24 Jan 2002 20:56:14 +0100, Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk>
wrote:

>Jeg vil til enhver tid anbefale at man kaster telnet langt væk og kun
>kører en ssh, specielt på en maskine der er forbundet direkte til
>internettet.

Så længe vi snarker telnet SERVER, så vil jeg give dig ret, men når vi
snarker klient, så er vi så langt fra enig, hvordan skal man kunne
snarke med en mail, (eller news) server med SSH? der dur kun telnet,,,

(ja, jeg bruger fra tid til anden telnet til mail, da det er letter at
sende en kort mail med telnet, end det er at opsætte min mailreader med
en ny acc. for at sende to mail, og aldrig mere. Og ja, jeg har været
udefor ikke at kunne bruge andet end telnet til news,,,)