Aftenseminarium
Fra : Rømer

Dato : 23-01-02 14:07

Nogle af de lærere jeg havde i folkeskolen havde oprindeligt taget en anden
uddannelse, men tog deres læreruddannelse på aftenseminarium.
Er der nogen, der ved noget om denne uddannelse - hvor mange år strakte den
sig over - lignede denne uddannelse den tilsvarende på dagseminarium - var
det samme undervisere?
Jeg mener, det var en ordning, der blev etableret for at afhjælpe den tids
mangel på uddannede lærere i folkeskolen.

Leo

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-01-02 17:27

> [...]
den
> sig over - lignede denne uddannelse den tilsvarende på dagseminarium - var
Principielt var det den samme uddannelse, den blev ikke udbudt ret mange
steder (vist nok kun i København [Københavms Dag- og Aftenseminarium - KDAS]
og underviserne var igen i princippet "samme slags"

> Jeg mener, det var en ordning, der blev etableret for at afhjælpe den tids
> mangel på uddannede lærere i folkeskolen.

Ja men ikke for direkte at øge seminariekapaciteten, mere for at give den
arbejdende del af befolkningen mulighed for at blive lærere efter
arbejdstid.

Mere om emnet kan du læse i

Tage Kampmann
Kun spiren frisk og grøn
Odense Universitetsforlag 1991

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 23-01-02 19:19

"Peter Hindsgaul" <hindsgaul@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
KDAS]
> og underviserne var igen i princippet "samme slags"

I 60-erne fandtes uddannelsen også på Esbjerg seminarium. Ret så mange tog
uddannelsen på den måde.

Ikke specifikt, men det var en populær måde at videreuddanne sig på.
Jeg gik selv på studenterlinien, der var treårig.

vh Niels Aage

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-01-02 19:28

> I 60-erne fandtes uddannelsen også på Esbjerg seminarium. Ret så mange tog
> uddannelsen på den måde.

Ja du har ret, og i Århus har jeg også fået at vide der var en
aftenafdeling. Men ellers var læreruddannelsen på mange måder lidt mere
broget rent organisatorisk. Der var, for at sige det positivt, flere veje
til det samme mål på den enkelte seminarier. Ser man ud over landskabet i
dag ser det mere ud til at der er mange veje til en masse forskellige mål,
man ikke helt ved om man vil hen til

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-01-02 22:09

On Wed, 23 Jan 2002 19:27:59 +0100, "Peter Hindsgaul"
<hindsgaul@tdcspace.dk> wrote:

>Ja du har ret, og i Århus har jeg også fået at vide der var en
>aftenafdeling.

I Århus er der en aftenafdeling på Århus Dag- og Aftenseminarium, se
http://www.aardassem.dk/

I København tilsvarende på Københavns Dag- og Aftenseminarium, se
http://www.aardassem.dk/

Det er præcis samme uddannelse på dag- og aftenafdelingen og samme
lærerkræfter.

Tom

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-01-02 22:22

"Tom Wagner" <tomwag@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.aardassem.dk/
>
> Det er præcis samme uddannelse på dag- og aftenafdelingen og samme

Hej Tom

Spørgsmålene gik på "gamle dage" og ikke så meget på nu

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Tom Wagner

Dato : 23-01-02 22:49

On Wed, 23 Jan 2002 22:21:53 +0100, "Peter Hindsgaul"
<hindsgaul@tdcspace.dk> wrote:

>Spørgsmålene gik på "gamle dage" og ikke så meget på nu

Hej Peter!

Du har helt ret. Jeg var lidt for hurtig, men det kunne måske også
være af interesse, at vide, at aftenundervisning stadig er en
mulighed.

Hilsener til dig
Tom

Fra : Kim Lorentzen

Dato : 23-01-02 22:24

Det er sådan set rigtigt at der er en aften afd. på Århus Dag- og
Aftenseminarium, men så vidt jeg husker har der kun været mellem 4 og 7
ansøgere inden for de sidste år så i praksis kan man ikke læse om aften
her!!

Kim

Fra : Rømer

Dato : 24-01-02 00:50

Tak for de mange svar - også tak for oplysningen om, at det stadig er
muligt. Interessant. Burde måske have lidt reklame?!

Med venlig hilsen, Leo

Fra : Friberg

Dato : 24-01-02 20:31

"Rømer" <romer@esenet.dk> wrote in

Havde fornøjelsen at opholde mig på både aften- og dagafdelingen på KTAS
samtidig og kan bekræfte at fag, længde, lærere o.s.v. 100% ækvivalerede
hinanden.

Studerende på aftenafdelingen havde helt typisk fuldtidsjob og ikke
sjældent i folkeskolen. Andre gik på flere udannelser. Og alle lavede noget
om dagen.

Jeg tror formålet med aftenseminarierne - måske inddirekte var lærermangel
- men ellers især et åbenlyst behov. Så vidt vides blev HD-uddannelsen med
tilsvarende mødetider også skabt på det tidspunkt.

S. Friberg

Fra : Friberg

Dato : 24-01-02 20:56

"Rømer" <romer@esenet.dk> wrote in

Havde fornøjelsen at opholde mig på både aften- og dagafdelingen på KDAS
[...]

- men ellers skyldtes det især et åbenlyst behov. Så vidt vides blev