Blæser i strømforsyning?
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 23-01-02 13:10

Hej!

Hvor stort CFM-tal har den blæser, der sidder i en normal 300watt
strømforsyning? Og hvor stort er der normalt behov for? Er 26,5 nok? (80mm
pabst), og er der andet jeg skal tænke på, hvis jeg skal skifte blæseren ud?

Mit kabinet er et Codegen 6005-4.

Mvh Kim

--
Please remove "REMOVE" in my e-mail address before replying.

Fra : Mogens

Dato : 23-01-02 13:19

On Wed, 23 Jan 2002 13:10:16 +0100, "Kim Søvsø Pedersen"
<kim@kimpedersen.dk> wrote:

>Hej!
>
>Hvor stort CFM-tal har den blæser, der sidder i en normal 300watt
>strømforsyning? Og hvor stort er der normalt behov for? Er 26,5 nok?

Det skulle være rigeligt. Strømforsyningen er ikke så krævende.

>og er der andet jeg skal tænke på, hvis jeg skal skifte blæseren ud?

Næ, det er bare at lukke den op og skifte blæseren.

Husk at vende den rigtigt så den blæser ud af kassen
( det står på siden af blæseren )

Mvh Mogens

Fra : Peter Rinder

Dato : 23-01-02 16:44

> [...]
> pabst), og er der andet jeg skal tænke på, hvis jeg skal skifte blæseren

Jeg har netop skiftet min ud. Jeg fik først en 19dB Papst men syntes at den
larmede for meget.
Skiftede den så ud med en 12DB - dejligt og kabinettemp. holder sig på ca.
32 (uden anden udluftning og med et meget isoleret kabinet).

/Peter

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-01-02 20:57

> [...]
> Skiftede den så ud med en 12DB - dejligt og kabinettemp. holder sig på ca.
> 32 (uden anden udluftning og med et meget isoleret kabinet).

Interessant!

Jeg har netop fået svar fra Antec på en forespørgsel om støj fra deres
strømforsyning PP303XF den som Anand gav en førsteplads i test og som er den
der sidder i det lækre SX1030B kabinet.

40W - 27.8 dBa
70W - 28 dBa
150W - 28.8 dBa
200W - 29 dBa
250W - 29.2 dBa
300W - 42.4 dBa

Gad vide om blæseren bare et noget værre l... siden den skal larme så meget
eller om denne PSU har et enormt kølingsbehov. Der er i hvert fald langt ned
til de 12 dBa fra Papst

Hvad er det for en PSU du skiftede blæseren ud på?

Hvor stor effekt trækker du ud af PSU'en?

Kører din Papst på fuld hastighed? Eller har du koblet den over
blæserreguleringen?

Claus

Fra : Peter Rinder

Dato : 24-01-02 10:52

> [...]
ned
> til de 12 dBa fra Papst
>
> Hvad er det for en PSU du skiftede blæseren ud på?

Det er vist en rimelig no-name 300W jeg købte for 300,-
Det var ikke fordi dens blæser skraldede eller noget, men mit kabinet er
isoleret med skumplader fra Harald Nyborg og CPU-køleren er en Silverado@6V
kommer luftstrømmen fra PSU-blæseren til at larme.
Derfor satte jeg den blæser til at køre 7V, hvilket resulterede i en kraftig
dæmpning af støjen - men desværre også en væsentlig dæmpning af blæserens
ydelse : )
Jeg var derefter nødt til at køre med kabinetsiden åben når jeg spillede
(ikke fedt).
Derfor besluttede jeg mig for at købe en af de velrenommerede Papst-blæsere.

> Hvor stor effekt trækker du ud af PSU'en?

Det ved jeg ikke præcist.
Kører med en Duron 800@950, en HD, to CD-drev, GeForce2 MX, MPEG-kort og
FireWire-kort.
- så det er vel ikke det vildeste.

> Kører din Papst på fuld hastighed? Eller har du koblet den over
> blæserreguleringen?

Den kører max. hastighed - trækker dog strøm fra bundkortets FAN3-stik.
Mht. de målinger du har fået opgivet af Antec, synes jeg de lyder helt
sindssyge.
Den første køler jeg købte til min Duron var en billig ThermalTake Volcano
II.
Dens blæser står opgivet til at larme 31,5dBa, hvilket i mine ører svarede
til et jetfly.
Det kan godt være at jeg har sarte ører, men hvis en 300W strømforsyning
larmer 42,4dB og det er målt på samme måde skulle jeg ikke nyde noget.

/Peter

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-01-02 14:45

> Det kan godt være at jeg har sarte ører, men hvis en 300W strømforsyning
> larmer 42,4dB og det er målt på samme måde skulle jeg ikke nyde noget.

Hmmm jeg er helt enig, men tvivler dog på at den PSU'en i praktis kommer til
at levere over 250W og støjniveauet vil (i.flg. Antec) så være under 30dBa.

Jeg smuttede en tur på Studiedatas hjemmeside og fandt opgivelserne for
deres støjsvage PSU'er.

24-27 dBa og maks 26dBa er de data som her opgives. Og du taler om at
anvende en Papst med kun 1500 rpm og 12dBa.

Der er et eller andet der snyder mig her.........

Støjer din Papst mere end 12dBa pga. dens montering i PSU'en og de dele
henover hvilke luftstømmen trækkes eller er den slet ikke i stand til at
flytte luft nok til at køle din PSU ved max belastning?

Kan det virkelig passe at Studiedata's støjsvage PSU'er skal støje mere end
12 dBa kraftigere end din Papst blæser?

Emnet ser ud til at være mere kompliceret end jeg først antog.

Selv overvejer jeg at skifte Antec's blæser ud med en Papst som din (til at
føre luften ud af kabinettet) og så supplere denne med en tilsvarende Papst
(til at føre luft ind i kabinettet) nederst i fronten.
Umiddelbart vil jeg mene at de giver en væsentlig forbedret
luftgennemstrømning uden at tilføre ret meget støj.

Nogen kommentarer?

Claus

Fra : Martin Bangsø

Dato : 24-01-02 17:19

On Thu, 24 Jan 2002 14:44:34 +0100, Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Selv overvejer jeg at skifte Antec's blæser ud med en Papst som din (til at
> føre luften ud af kabinettet) og så supplere denne med en tilsvarende Papst

Min erfaring er at det ikke hjælper at skifte PSU-blæseren ud med en
Papst; det kan godt være at de fantastiske Papst'er har glide-lejer og
er afbalancerede og hvad ved jeg, men luftstøjen er den samme som ved
alle mulige andre blæsere. Jeg skiftede selv min PSU-blæser og
kabinetblæser ud med to Papst 19 db, og kan ikke høre den mindste
forskel. Nu kører de dog begge ved 7 volt og er helt lydløse - men det
er mine to Global-blæsere også, og ved 7 volt flytter Papst-blæserne
/meget/ lidt luft.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 18:27

On Thu, 24 Jan 2002 17:19:10 +0100, Martin Bangsø <martin_b@iname.com>
wrote:

> [...]
>Papst; det kan godt være at de fantastiske Papst'er har glide-lejer og
>er afbalancerede og hvad ved jeg, men luftstøjen er den samme som ved

Hvis luften skal presses igennem en masse små huller for at
komme ud at PSU'en, så undgår du ikke luftstøj.
Skær et rundt hul og sæt evt. et trådgitter over hullet så det
ser pænt ud. Så er jeg sikker på at du kan høre forskel.

Mvh Madsen

Fra : Martin Bangsø

Dato : 24-01-02 21:22

On Thu, 24 Jan 2002 18:27:16 +0100, Madsen wrote:

> Hvis luften skal presses igennem en masse små huller for at
> komme ud at PSU'en, så undgår du ikke luftstøj.

Det er jeg skam klar over, og jeg har også fjernet det gitter der
sidder foran blæseren, så den nu ikke skal blæse gennem noget der
kunne give modstand. Men forskellen fra med gitter til uden er
uhørbar.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-01-02 18:32

> [...]
> forskel. Nu kører de dog begge ved 7 volt og er helt lydløse - men det
> er mine to Global-blæsere også, og ved 7 volt flytter Papst-blæserne

Indrømmet jeg har ingen erfaring med Papst blæserne - Og opererer i dette
derfor kun efter tekniske specifikationer - Men hvis blæserne flytter den
samme mængde luft for et - i hvert fald teoretisk - lavere støjniveau - vil
jeg mene at noget er vundet.

Kan det tænkes - uden at drage forhastede konklusioner - at der er andre
komponenter i din PC der overdøver støjen fra PSU'ens blæser?

Claus

Fra : Martin Bangsø

Dato : 24-01-02 21:25

On Thu, 24 Jan 2002 18:31:36 +0100, Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> [...]
> samme mængde luft for et - i hvert fald teoretisk - lavere støjniveau - vil

I teorien er meget jo vundet - men det er jeg ligeglad med, når jeg
sidder ved siden af en maskine der larmer lige så meget som med en
langt billigere blæser :).

> Kan det tænkes - uden at drage forhastede konklusioner - at der er andre
> komponenter i din PC der overdøver støjen fra PSU'ens blæser?

Nej, jeg har en Silverado@6V på min CPU og min HD siger intet. Så
snart jeg sætter PSU-blæseren til 12V lyder det som om jeg står ved
Vesterhavet en blæsende januardag. Men ved 7V (og meget lav
luftgennemstrømning) siger hverken PSU-blæseren (en Papst 19 db) eller
resten af systemet noget.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 24-01-02 20:19

> Mit kabinet er et Codegen 6005-4.

Hehe - jeg skrev en mail til Codegen i tyskland og spurgte hvilken blæser
der sad i mit kabinet, og hvor stort CFM-tal det havde, og her er deres
svar:

"Hello Kim ,
The fan is brushless and temperature control. It is 80cm and the prices is
USB 2.00 .

Regards,

Gary"

Er der nogen der kan oversætte det til et produktnavn og et CFM-tal? :)

Kim

Fra : Peter Rinder

Dato : 24-01-02 22:48

> "Hello Kim ,
> The fan is brushless and temperature control. It is 80cm and the prices is
> USB 2.00 .

80cm! ordenlig fætter...
og hvad betyder det at den kører USB 2.0 : )

/Peter

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-01-02 23:18

Det er jo nok 80mm og 2 USD
Men i Alt Om DATA Februar 2002 (nr 2) har jeg lige set en artikel om netop
dette problem, Her har de lavet en lyddæmper. Den består af en simpel lille
æske med lyddæmpende matriale (hul igennem) den vil virke som lyddæmperen på
en bil. Har ikke prøvet endnu iøvrigt indeholder bladets cd 3 forskellige
film om hvordan man kan lyddæmpe sin PC, det virker meget seriøst. Jeg
prøver det selv en af dagene.

John

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 27-01-02 19:55

> [...]

> en bil. Har ikke prøvet endnu iøvrigt indeholder bladets cd 3 forskellige
> film om hvordan man kan lyddæmpe sin PC, det virker meget seriøst. Jeg

Hmmm... Det har jeg lidt svært ved at forestille mig. Kan du ikke fortælle
lidt mere om den?

Claus

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-01-02 18:55