sit eget php lib???
Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 11:49

Hej

Hvordan er det nu lige jeg får følgende til at fungerer.

Jeg har et script lad os sige test.php
indhold i test.php er

<?
function test ()
{
echo "This is a test....";
}
?>

Dette script vil jeg kan bruge på alle mine domæner og uden at skulle
inkluderer det på alle mine sider.

Jeg har forsøgt at smide det i /usr/local/lib/php hvor alle de andre php
funktions scripts ligger men jeg får blot af vide at det ikke er en gyldig
funktion altså at den ikke kan finde funktionen.

hvad gør jeg? og ja jeg har en god grund til at vil have min kode til at
ligge hvor ingen andre end mig kan få adgang til den

/Thomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-01-02 12:58

Thomas Nielsen <thomas@websup.dk> wrote:

> Dette script vil jeg kan bruge på alle mine domæner og uden at skulle
> inkluderer det på alle mine sider.

Jeg ville benytte auto_prepend_file. Den kan fx. benyttes i en .htaccess
fil på følgende måde:

php_value auto_prepend_file /home/razor/prepend.php

--
Christian Jørgensen / If you need a screwdriver, use the general
http://www.razor.dk / purpose hammer.

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 13:05

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message
> Thomas Nielsen <thomas@websup.dk> wrote:

> Jeg ville benytte auto_prepend_file. Den kan fx. benyttes i en .htaccess
> fil på følgende måde:

Ideen er god nok, men jeg har nogle scripts som mine "webhotels" bruger
_ikke_ må kunne komme til at se kildekoden til men funktionerne skal virker
på deres sites.

/Thomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-01-02 13:11

> Ideen er god nok, men jeg har nogle scripts som mine "webhotels" bruger
> ikke må kunne komme til at se kildekoden til men funktionerne skal virker
> på deres sites.

"Det er umuligt" [tm]

--
Christian Jørgensen / The bug stops here.
http://www.razor.dk /

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 13:17

> Thomas Nielsen <thomas@websup.dk> wrote:

> "Det er umuligt" [tm]

Det er jeg meget uenig i. Hvis jeg kan ligge mine scripts ind i
usr/local/lib/php vil mine webhotels brugere aldrig nogen side k unne se min
source kode.

Problemet er bare at jeg stadig skal skrive require("mitscript.php"); selvom
scriptet ligger i /usr/local/lib/php

/Thomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-01-02 13:24

> Det er jeg meget uenig i. Hvis jeg kan ligge mine scripts ind i
> usr/local/lib/php vil mine webhotels brugere aldrig nogen side k unne se
> min source kode.

Er du *helt* sikker på det?

--
Christian Jørgensen / He who laughs last didn't get the joke.
http://www.razor.dk /

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 13:50

> Er du *helt* sikker på det?

Relativ sikker ja

Hvordan vil du etc via et php script på et lejet webhotel få sourcen til etc
phps mail() funktion?

/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-02 13:56

"Thomas Nielsen" <thomas@websup.dk> wrote in message
> Hvordan vil du etc via et php script på et lejet webhotel få sourcen til
etc
> phps mail() funktion?

Det er noget helt andet. Det er en "native" PHP-funktion.
Hvis du skal lave sådan noget, så skal du kompilere dine funktioner ind i
PHP. Men så kan du ikke skrive dem i PHP.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 13:57

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> Det er noget helt andet. Det er en "native" PHP-funktion.
> Hvis du skal lave sådan noget, så skal du kompilere dine funktioner ind i
> PHP. Men så kan du ikke skrive dem i PHP.

Men måde Mail funktionen og database funktionerne ligger da i php kode i
/usr/local/lib/php.

Mener du at mine webhotels brugere vil kunne læse kildekoden til et script
jeg ligger i /usr/local/lib/php?

hvis ja hvordan?

/Thomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 23-01-02 14:04

Thomas Nielsen <thomas@websup.dk> wrote:

> Men måde Mail funktionen og database funktionerne ligger da i php kode i
> /usr/local/lib/php.

Nej

--
Christian Jørgensen / I wish you were a beer.
http://www.razor.dk /

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 14:09

> Nej

Nå okay min fejl så

Men hvordan vil du så læse noget kildekode som jeg har lagt i
usr/local/lib/php hvis du var en webhotels kunde på den server?

Det er mere interessant for mig at vide

/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-02 14:11

> Men hvordan vil du så læse noget kildekode som jeg har lagt i
> usr/local/lib/php hvis du var en webhotels kunde på den server?

Fx. med file() eller fopen().

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-01-02 14:20

Thomas Nielsen skrev:

> "Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message

> Nå okay min fejl så

Ja - for det, du har fundet, er ikke PHP's mail-funktion, men derimod
PEARs mail-klasser. Se http://pear.php.net/manual/en/core.mail.php.

> Men hvordan vil du så læse noget kildekode som jeg har lagt i
> usr/local/lib/php hvis du var en webhotels kunde på den server?

Det er yderst let. Man bruger bare PHPs filsystemfunktioner til det.
Administratoren kan dog selvfølgelig sætte rettighederne for filerne
sådan, at kun filens ejermand kan læse i filen.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 14:41

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Det er yderst let. Man bruger bare PHPs filsystemfunktioner til det.
> Administratoren kan dog selvfølgelig sætte rettighederne for filerne
> sådan, at kun filens ejermand kan læse i filen.

Ja men det kan da ikke lade sig gøre hvis der er sat safe_mode på og basedir
er sat til brugerens egen mappe etc /hotel/domæne.dk/www?????

/Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-01-02 14:53

Thomas Nielsen skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Ja men det kan da ikke lade sig gøre hvis der er sat safe_mode på og
> basedir er sat til brugerens egen mappe etc /hotel/domæne.dk/www?????

Det er muligt. Jeg kender ikke så meget til safe_mode.

Men selv, hvis safe_mode er sat til, så skal du stadig sørge for

1. at FTP-serveren ikke tillader FTP-brugerne at gå uden for deres
hjemmemappe.
2. at brugerne ikke har kommandolinjeadgang (f.eks. via SSH eller
telnet).

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-02 21:18

On Wed, 23 Jan 2002 14:53:00 +0100, Jonas Koch Bentzen
> [...]

>hjemmemappe.
>2. at brugerne ikke har kommandolinjeadgang (f.eks. via SSH eller

Og hvilke større webhoteludbydere (der i så fald burde blacklistes og
lukkes ned ASAP) tilbyder det?

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-01-02 00:39

Peter Brodersen skrev:

> Og hvilke større webhoteludbydere (der i så fald burde blacklistes og
> lukkes ned ASAP) tilbyder det?

Mange. Især nr. 2 er der mange, der tilbyder - altså ikke telnet, men
SSH. Det er de færreste webhoteller, der rent faktisk lukker
SSH-brugeren inde i sin hjemmemappe.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-02 14:06

> Men måde Mail funktionen og database funktionerne ligger da i php kode i
> /usr/local/lib/php.

Det er vist PEAR du har fundet. Det er noget helt andet.

> Mener du at mine webhotels brugere vil kunne læse kildekoden til et script
> jeg ligger i /usr/local/lib/php?

Ja.

> hvis ja hvordan?

De kan vel åbnes ligesom alle andre filer.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 23-01-02 14:11

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message news:Qzy38.4337
> Det er vist PEAR du har fundet. Det er noget helt andet.
Hmm ok, og pear er ?

> De kan vel åbnes ligesom alle andre filer.

Ja men hvis du kun har ftp adgang til mappen /hotel/ditdomæne.dk/www

hvordan vil du så få kildekoden til en fil der ligger i /usr/local/lib/php?

et almindelig webhotels kunde vil da hellere ikke kunne læse alle andre
filer på et linux system via php?

/Thomas

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 23-01-02 14:18

Thomas Nielsen skrev:

> filer på et linux system via php?

Jo, da. Hvis det er en fil med rettigheder, der gør, at alle kan læse
den, så kan man vha. PHP lave sådan noget som det her:

<?php
readfile("/usr/local/lib/php/DB.php");
?>

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-02 13:26

> Problemet er bare at jeg stadig skal skrive require("mitscript.php");
selvom
> scriptet ligger i /usr/local/lib/php

I så fald smækker du bare en auto_prepend i fx. din apache-konfiguration.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-02 13:20

> Ideen er god nok, men jeg har nogle scripts som mine "webhotels" bruger
> _ikke_ må kunne komme til at se kildekoden til men funktionerne skal
virker
> på deres sites.

Tjah, så må du vel kompilere det ind i PHP. Men så kan du ikke skrive det i
PHP.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Allan E

Dato : 23-01-02 13:07

> Jeg har forsøgt at smide det i /usr/local/lib/php hvor alle de andre php
> funktions scripts ligger men jeg får blot af vide at det ikke er en gyldig
> funktion altså at den ikke kan finde funktionen.

I din php.ini fil er der et afsnit der hedder 'Paths and Directories' ...
Her kan du få lov at sætte din include path, altså et sti til et dir hvor du
ønsker alle filer included:
include_path = "/path1/includes:/path2/noget_andet"

Jeg har godt nok ikke selv prøvet det, men det skulle være det det er
til.....

Mvh Allan