svar til Malene
Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 09:55

"Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c4e73b1$0$80466$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
Vi, os mennesker, kan da ikke tillade os at tage livet af et
> levende væsen, bare fordi det ikke lige passer ind i
programmet(????)

Helt ærligt Marlene prøv lige at vende det en omgang ..og tænk på hvad
der kunne risikere at blive alternativet for de små hvalpe .. .... at
blive aflivet ved fødslen er i al fald bedre og mere smertefrit for
hvalpene end at havne i tvivlsomme hjem der aldrig burde have haft
hund og som f.eks anskaffer hund uden at ane hvad de går ind til .

At aflive killinger eller hvalpe umiddelbart efter fødslen kan måske
synes barskt eller som spild af liv .. men set ud fra et fornuftssyn
og et marked der er mættet med både huskattekillinger og
blandingshvalpe er det en mere human løsning for hvalpe og killinger
at blive aflivet straks efter fødslen end f.eks for killingernes
vedkommende havne som f.eks sommerhuskat ... Døden er nu en gang ..
hvis aflivningen foregår ordentlig ikke det værste ... mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 23-01-02 10:43

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]

> hvalpene end at havne i tvivlsomme hjem der aldrig burde have haft
> hund og som f.eks anskaffer hund uden at ane hvad de går ind til .

gælder det ikke for alle valpe ? at man løber en rissiko ved at sælge dem
til et nyt hjem ?

> [...]
> vedkommende havne som f.eks sommerhuskat ... Døden er nu en gang ..
> hvis aflivningen foregår ordentlig ikke det værste ... mvh Ami

Ja det er jo så noget du mener ! man kan da ikke sige at døden ikke er
slem !? det er jo spild af liv ! hvorfor skulle de små hvalpe ikke kunne få
et godt og kærligt hjem og et langt liv ?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 11:19

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:rAv38.3047$Eu2.475997@news010.worldonline.dk...
> gælder det ikke for alle valpe ? at man løber en rissiko ved at
sælge dem
> til et nyt hjem ?

Tja jeg vil påstå at blandingshvalpe faktisk løber en større risiko
for at havne i forkerte hjem idet prisen for disse ligger meget under
prisen for en raceren hvalp .. og noget der får folk til at tænke sig
om er jo netop grebet i tegnebogen ... og helt ærligt synes jeg at
markedet for bland danois må sige at være mættet ... godt nok har jeg
selv haft og har også nu blandingshund .. og Sandra var som bekendt
også blandingshund (men jeg er ikke tvivl om at min næste hund skal
være raceren .. og collie forresten .. idet jeg klart ser fordelen ved
at vide hvad man kan forvente af hunden) men det lukker ikke mine øjne
for at de fleste af de blandingshunde der kommer til verden er uheld
hvor der ikke er taget hensyn til evt. psykiske og fysiske fejl hos
forældrehundene eller disses egnethed til at avle videre på ... Ser du
på de mennesker som jeg vil kalde uegnede til at have hund er det
typisk at de har blandingshunde fordi disse er billigst ..

> [...]
> slem !? det er jo spild af liv ! hvorfor skulle de små hvalpe ikke
kunne få
> et godt og kærligt hjem og et langt liv ?

Det er der jo heldigvis også nogle der får men sig mig hvad tror du
hvalpen/den lille killing ville vælge hvis den kunne et liv der ikke
var værd at leve fordi der var omsorgssvigt eller andet der gjorde at
den fik et dårligt hunde/katteliv eller døden ...?? Nu ved jeg jo ikke
hvad du forestiller dig om døden .. men for mig er døden altså til
tider mere humant end livet ...især for dyr der lever et kummerligt
liv ...

At man kan sige der er tale om spild af liv .. ja .. det vil jeg på en
måde give dig ret i men selv det spild af liv er da bedre end at et
dyr skal lide ..

MVH Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 23-01-02 11:41

> [...]

> for at havne i forkerte hjem idet prisen for disse ligger meget under
> prisen for en raceren hvalp .. og noget der får folk til at tænke sig

Ja der har du jo nok ret.

> [...]
> på de mennesker som jeg vil kalde uegnede til at have hund er det
> typisk at de har blandingshunde fordi disse er billigst

Ja men nu må vi jo ikke rede alle over en kam vel

> [...]
> var værd at leve fordi der var omsorgssvigt eller andet der gjorde at
> den fik et dårligt hunde/katteliv eller døden ...??

ja så er det jo klart hvad den ville vælge !men vi behøver jo heller ikke se
negativt på deres liv inden de er født vel

Nu ved jeg jo ikke
> hvad du forestiller dig om døden .. men for mig er døden altså til
> tider mere humant end livet ...især for dyr der lever et kummerligt
> liv ...

Ja det kan du have ret i men det er jo en helt anden diskution som nok er
laaaangt mere kompliceret

> At man kan sige der er tale om spild af liv .. ja .. det vil jeg på en
> måde give dig ret i men selv det spild af liv er da bedre end at et
> dyr skal lide ..

Ja men der er da ikke nogen der siger at hvalpene skal lide bare fordi de er
gadekryds vel !? bare se på din egen hund den virker da til at have det godt
ik så mon ikke der findes flere som dig der gerne vil give et gadekryds
et godt liv !

Hvordan gik det egentlig med vitalamin spormineralerne ?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 12:09

> [...]

> og helt ærligt synes jeg at
Ser du

> Ja men nu må vi jo ikke rede alle over en kam vel

Nej helt sikkert ikke men vi må heller ikke i en form for blødsødenhed
lukke øjnene for realiteter vel

> Det er der jo heldigvis også nogle der får men sig mig hvad tror du
>

> ja så er det jo klart hvad den ville vælge !men vi behøver jo heller
ikke se
> negativt på deres liv inden de er født vel

Jeg ser bestemt ikke negativt på deres liv inden de er født .. der er
ingen der falder mere for en lille misling eller en blandingshval end
netop jeg .. men det må ikke få mig til at lukke øjnene for den
realitet at markedet er overmættet hvorfor tror du ellers man nærmest
kan få kattekillinger smidt i nakken og købe en lille blandingshvalp
for mellem 500 og 1000 kr .. ja jeg kender sågar en der blev tilbudt
og tog mod kvantumsrabat hvis hun købte to hvalpe ... om hun var egnet
til at have to hvalpe eller overhovedet en interesserede sælger en
døjt han/hun skulle bare af med hvalpene .. hvordan det går de to
hunde nu ved jeg ikke .. men da jeg sidst havde kontakt med
vedkommende var hvalpene tydligt understimulerede og alt bar præg af
at ejeren havde fået ikke en men to hunde for meget .. noget sådant
ville ikke være sket med racerene hvalpe og det er bl.a sådanne ting
der får mig til at sige at markedet er ikke bare mættet men overmættet
af små yndige og dejlige bland danoiser ..kan du se hvad jeg mener ..

> Nu ved jeg jo ikke
>
> Ja det kan du have ret i men det er jo en helt anden diskution som
nok er
> laaaangt mere kompliceret

ja helt sikkert .. og nok ikke hører hjemme i denne gruppe

> [...]
det godt
> ik så mon ikke der findes flere som dig der gerne vil give et

Jo helt sikkert findes der da flere af min slags men ser man på
internater sidder der desværre et hav af blandingskatte og bland
danois der vidner om at det modsatte altså også er tilfældet .. og set
helt logisk på det havde mange af disse nok været bedre tjent med en
aflivningssprøjte umiddelbart efter fødslen .. og i tvivlsspørgsmål
synes jeg man skal lade tvivlen komme den sigtede tilgode .. og det
vil for mig sige aflive ved fødslen frem for evt. at skulle til det
senere .. eller risikere at være medvirkende til flere ulykkelige
hundeliv .. dem er der nok af i forvejen ..

> Hvordan gik det egentlig med vitalamin spormineralerne ?

Jo jeg kommer da til at mangle her sidst i februar det holder lidt
længere end beregnet .. og håber da at Rinnie og andre vil være med
til fællesindkøb ..

Smil fra Ami

Fra : Marlene

Dato : 23-01-02 12:31

nyhedsmeddelelse:rAv38.3047$Eu2.475997@news010.worldonline.dk...

> gælder det ikke for alle valpe ? at man løber en rissiko ved at sælge dem
> til et nyt hjem ?

Det kunne ikke siges mere korrekt. Selvom man anskaffer sig en racehund, så
er det ikke ensbetydende med, at man ved, hvad man går ind til.

> Ja det er jo så noget du mener ! man kan da ikke sige at døden ikke er
> slem !? det er jo spild af liv ! hvorfor skulle de små hvalpe ikke kunne

> et godt og kærligt hjem og et langt liv ?

Nej, det forstår jeg heller ikke helt..........

Med venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 13:00

> [...]
racehund, så
> er det ikke ensbetydende med, at man ved, hvad man går ind til.

Nej men der er nu en gang større chance for at folk tænker sig om når
de skal betale 5-6 tusind kr. eller mere for en hvalp .. end hvis de
får den smidt i nakken for omkring 500 til 1000 kr eller billigere ...

> Nej, det forstår jeg heller ikke helt..........

Ja men der er vel egentlig mere tale om tro/livssyn end direkte
forståelsesspørgsmål .. ??

Smil fra Ami

Fra : Marlene

Dato : 23-01-02 12:29

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2ltml$pv7$1@tux.netsite.dk...
> [...]

> hvalpene end at havne i tvivlsomme hjem der aldrig burde have haft
> hund og som f.eks anskaffer hund uden at ane hvad de går ind til .

Det var da alligevel den største gang ævl, jeg længe har hørt! Jeg beundrer
dig da for, at du tænker længere; at du tænker på, at du _ikke_ vil have
dine hvalpe i dårlige hjem. Men når det så er sagt, så vil jeg også uden
omsvøb sige, at du hverken skal eller kan være en dommer; du kan ikke sige
med sikkerhed, om dine hvalpe vil få det godt eller ej - intet er sikkert
her i livet - og du skylder dine hvalpe/din hund blot at prøve på at finde
et godt hjem. Måske er markedet mættet - men der er så sandelig også ofte
racehunde ved f.eks. Dansk Dyreværn Århus. Desuden kender jeg flere, som
udelukkende går efter blandingshunde. Du kalder det at være realistisk, ja,
det har du måske ret i, men jeg kan godt få den tanke at kalde det
pessimistisk - for jeg mener bestemt, at vi _skylder_ dyrene at finde en
udvej.

Med venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 12:55

> [...]
beundrer
> dig da for, at du tænker længere; at du tænker på, at du _ikke_ vil
Nu drejer det sig ikke om mine hundes/hunds hvalp .. idet mine tæver
som altid har været og altid fremover vil blive kastreret fordi jeg
netop ikke vil have hvalpe og da specielt ikke når det drejer sig om
blandingshvalpe .. som der som sagt er rigeligt af ..

> [...]
sikkert
> her i livet - og du skylder dine hvalpe/din hund blot at prøve på at
ja men det er så dit syn på sagen jeg foretrækker at undgå at få
hvalpe i mine hunde ..

> [...]
realistisk, ja,
> det har du måske ret i, men jeg kan godt få den tanke at kalde det

Tja men en pessimisme der desværre når det drejer sig om katte og
hunde ikke er urealistisk ..

for jeg mener bestemt, at vi _skylder_ dyrene at finde en
> udvej.

Jeps hvilket Finn jo også netop gør ved at nævne f.eks aflivning
straks efter fødslen hvilken for mig er en mere human udvej end at
sende nogle hvalpe ud til måske mere eller mindre kummerlige hjem ..
ikke fordi jeg mener at Finn ikke nok skal sætte himmel og jord i
bevægelse for at finde gode hjem .. men det kan være svært når det
drejer sig om blandingshunde .. og Finn skulle jo helst selv kunne stå
inde for de hvalpe han sender ud i nye hjem .. mvh Ami

Fra : Marlene

Dato : 23-01-02 13:06

> [...]
> netop ikke vil have hvalpe og da specielt ikke når det drejer sig om
> blandingshvalpe .. som der som sagt er rigeligt af ..

Nej, jeg taler naturligvis heller ikke om dine hunde, men det kunne have
været dine hunde, _hvis_ de skulle have hvalpe, da det jo er din holding, at
det er bedre at aflive dem end at forsøge at give dem et ordentlig liv -
eller sagt på en anden måde; forhindre dem at få de dårlige oplevelser i
> [...]
> sikkert
> finde

> ja men det er så dit syn på sagen jeg foretrækker at undgå at få

Ja, men det er da også klart det bedste - ingen tvivl om det - men det er jo
holdningen til spørgsmålet, vi diskuterer.

> [...]

> straks efter fødslen hvilken for mig er en mere human udvej end at
> sende nogle hvalpe ud til måske mere eller mindre kummerlige hjem ..

Med risiko for at gentage mig selv; du kan jo ikke vide, om hvalpene får et
godt liv eller ej. Det er lidt det samme med gravide kvinder, der ved, at de
får et handicappet barn og dermed vælger abort, fordi de mener, at barnet
ikke vil få et godt liv; jamen, hvem og hvad gør dem til dommer?? (Bemærk
venligst, at jeg ikke hentyder til, at du har denne holdning - det var blot
en sammenligning).

Med venlig hilsen

Marlene.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 13:25

> [...]
liv -
> eller sagt på en anden måde; forhindre dem at få de dårlige
Vi snakker blandingshunde .. og hunde der nedkommer med hvalpe hvor
der ikke er spor garanti for at de to forældrehunde er så psykisk og
fysisk stabile og hvor man oftest ikke aner hvilke racer der er i
forældredyrene ..altså hunde der efter min mening faktisk aldrig burde
have haft hvalpe .. og som man ikke aner et dyt om hvordan vil udvikle
sig .. det sammenholdt med at markedet er mættet af blandingshunde og
at alt tvivl skal komme den sigtede tilgode .. og altså være med til
at forhindre at hvalpe får dårlige oplevelser i dårlige hjem, får
mig til at sige at aflivning umiddelbart efter fødslen vil være mere
humant end at løbe en risiko for at hvalpen havner i en ulykkelig
situation .. igen ser jeg faktisk sommetider døden for værende mere
human end livet ... noget andet er om jeg så ikke i en situantion som
den Finn står i ikke ville vælge at give hunden en abortsprøjte .. men
det må jo være Finn der skal afgøre det og ikke os .. og egentlig
lader det til at der iflg. Finn lige nu er hypotetisk lille risiko for
at hans hund er med hvalpe ..

> [...]
barnet
> ikke vil få et godt liv; jamen, hvem og hvad gør dem til dommer??
For mig at se er der væsentlig forskel på mennesker og dyr .. hvad der
får en kvinde til at vælge abort i stedet for at føde et handicappet
barn kan være mange ting .. bl.a hører da også med i betragtningen
hvorvidt kvinden psykisk mener sig i stand til at tage vare på/være
noget for et handicappet barn . .. hvilket jeg kan love dig er absolut
... ved mennesker er aktiv dødshjælp forbudt hvilket faktisk er en af
de ting der efter min opfattelse stiller dyr i en bedre situation end
os .. dermed ikke sagt at jeg mener man skal aflive i tide og utide
der skal være vægtige grunde til at aflive dyr .. men en sådan vægtig
grund synes jeg også man finder i situationen som Finn nævner ...

Smil fra Ami

Fra : Marlene

Dato : 23-01-02 13:34

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2ma0g$47n$1@tux.netsite.dk...

> [...]
> der skal være vægtige grunde til at aflive dyr .. men en sådan vægtig
> grund synes jeg også man finder i situationen som Finn nævner ...

Du har flere gange skrevet; "den situation, som Finn nævner". Jeg beklager,
hvis jeg ikke har fulgt ordentligt med, men hvilken situation mener du? At
hans hund muligvis er med hvalpe? For det var ikke det, jeg reagerede på.
Jeg reagerede og svarede på dette, som Finn skrev:

"Nej det kommer de ikke til men at aflive uønsket hvalpe ved fødslen bruges
mange steder."

Bruges det mange steder; Vor herre bevares.

Men jeg forstår da godt, at du siger, at døden nogengange kan være mere
human end livet; jovist, det gælder også for mennesker. Men vi kan jo ikke
vide på forhånd, hvordan det vil blive........

Mvh. Marlene.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 13:53

> [...]
beklager,
> hvis jeg ikke har fulgt ordentligt med, men hvilken situation mener

ja som du kan læse om i tråden " for helvede da" mener jeg den hedder

> [...]
> Jeg reagerede og svarede på dette, som Finn skrev:
>
> "Nej det kommer de ikke til men at aflive uønsket hvalpe ved fødslen

Helt ærligt principielt bryder jeg mig da heller ikke om tanken at et
lille hundeliv slutter inden det er kommet igang .. men sommetider
taler det altså bedre til dyrets tarv at slå følelserne fra og slå
fornuften ... det professionelle til .. og dyrets tarv kommer for mig
frem for alt ..

> [...]
jo ikke
> vide på forhånd, hvordan det vil blive........

Nej men der er heller ingen fortrydelsesfrist .. og ser vi os omkring
og ser de kummerlige forhold mange blandingshunde udsættes for ja så
synes jeg man skal lade tvivlen komme det lille kræ tilgode og give
den fred .... så lider den jo da i al fald ikke ..men indrømmet det
ville også falde mig pokkers svært at skulle tage denne bestemmelse
derfor bl.a. er mine tæver altid kastreret .. og vil også være det når
jeg får en raceren hvalp ..fordi jeg ved jeg aldrig vil have hvalpe i
mine hunde ..
smil fra Ami

Fra : Marlene

Dato : 23-01-02 13:18

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 13:33

Men jeg mener, at det optimale må være, at give hundene
> eller alt i livet) en chance og ikke opgive det på forhånd.

Ja men nogle gange kan den chance altså blive en utrolig trist skæbne
for hunden og hvordan vil du senere have det med at have ført måske
halvdelen af dine hvalpe ud i en sådan situation?? men det bedste er
jo i det hele taget at undgå uønskede hvalpe .. når/hvis uheldet så er
ude som f.eks i Finns tilfælde må Finn tage konsekvensen af det og det
gør han jo også ..

Et sted jeg derimod stejler vildt når der er tale om aflivning af
killinger/hvalpe er når man afliver grundet haleknæk eller forkert
farve ifgl. racestandarder .. for det anser jeg som vild spild af liv
... jeg ville sagtens kunne leve med en fejlfarve eller en knækhale ..

smil fra Ami

Fra : Marlene

Dato : 23-01-02 13:52

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2mafc$4lf$1@tux.netsite.dk...

> [...]
> for hunden og hvordan vil du senere have det med at have ført måske
> halvdelen af dine hvalpe ud i en sådan situation??

Jeg ville naturligvis have det meget dårligt med det - klart, men jeg havde
i det mindste forsøgt at give dem et liv. Jeg kan ikke rigtig bruge det der
med "hvad nu" og "tænk hvis", for det hjælper ingen. Men for mit eget
vedkommende ville jeg følge op på de nye ejere; dvs. ringe til dem, give dem
et årligt besøg de første par år (forudsat at de er solgt til mennesker her
i landet!)........ Jeg siger ikke, at jeg synes alle skulle gøre det, for
det ville være umuligt, men sådan ville jeg selv gribe det an og have det
godt med.

men det bedste er
> jo i det hele taget at undgå uønskede hvalpe .. når/hvis uheldet så er
> ude

Ja, det kan vi ikke blive uenige om. Og det gælder naturligvis i høj grad
også for katte (arrrr - rettet mod mine naboer!).

> [...]
> farve ifgl. racestandarder .. for det anser jeg som vild spild af liv
> .. jeg ville sagtens kunne leve med en fejlfarve eller en knækhale ..

Ja, men det var faktisk også lidt sådan jeg opfattede Finns udsagn; mange
uønskede hvalpe bliver aflivet ved fødslen.

Mvh. Marlene.

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-01-02 14:28

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> farve ifgl. racestandarder .. for det anser jeg som vild spild af liv
> .. jeg ville sagtens kunne leve med en fejlfarve eller en knækhale ..

Utroligt spændende debat:
En blandingshvalp skal bare aflives, men et haleknæk el.fejlfarve er ok at
lade leve så længe racestandarden ellers overholdes, hmmm.

Man kender ikke afkommets psykiske egenskaber når det er en blanding??
Næh, men selv den sødeste Golden kan blive til et frådende monster i de
forkerte hænder.

Er man en dårligere hundeejer fordi man kun har givet 500-1000 kr. for en
hvalp??
Jamen så skal jeg da nok gå med bøjet nakke næste gang jeg møder en
hundeejer med papirerne iorden.

Er man en dårligere hundeejer fordi man lader sin tæve beholde sin naturlige
cyklus og måske kommer ud for et "uheld"??

Jamen så kan man jo lige så godt få aflivet sin hund, når den nu har alle de
fejl.

God dag
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 14:55

"Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
blanding??
> Næh, men selv den sødeste Golden kan blive til et frådende monster i

Helt sikkert .. og som du ved har jeg da også selv haft blandingshunde
... og har stadig .. men det lukker da ikke mine øjne for at det er
noget lettere at bedømme hvilken hund man både psykisk og fysisk får
når man vælger en racerenhund og giver hunden de for hundens optimale
vilkår ..og det er da sådanne ting der får mig til .. næste gang jeg
skal have hund så at vælge en raceren collie...

> Er man en dårligere hundeejer fordi man kun har givet 500-1000 kr.
for en
> hvalp??
..
Har jeg sagt det? har jeg ikke bare fremhævet at et impulskøb altså
lettere sker når man skal betale 500-1000 kr for en hund end hvis man
skal betale 5000 -10000 for en hund .

> Er man en dårligere hundeejer fordi man lader sin tæve beholde sin
naturlige
> cyklus og måske kommer ud for et "uheld"??

Har jeg sagt det ...jeg har sagt hvad jeg vælger ..

MVH Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-01-02 16:43

> [...]
"Ser du på de mennesker som jeg vil kalde uegnede til at have hund er det
typisk at de har blandingshunde fordi disse er billigst"
Hvad er krititeriet for at være egnet?
At have pengepungen i orden??
Selv en hund til 5000 kr kan da havne hos nogle dybt uansvarlige mennesker.

> [...]
naturlige
> cyklus og måske kommer ud for et "uheld"??
>Har jeg sagt det ...jeg har sagt hvad jeg vælger ..
Okay "dårlig hundeejer" har du ikke skrevet, den står for egen regning.

Jamen så læser jeg dine indlæg forkert, for jeg synes at den røde tråd hele
vejen igennem dine indlæg er et ønske om kastration af tæver som ikke skal
bruges til avl.
Og som sådan må jeg jo betragtes som uansvarlig eftersom jeg har valgt ikke
at lade min blandingshund kastrere.

> MVH Ami

Ditto herfra
Martin

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 17:30

> [...]
tråd hele
> vejen igennem dine indlæg er et ønske om kastration af tæver som

Jeg har skrevet hvad jeg vælger og hvordan jeg ser på de ting der
diskuteres i tråden ... .. andet kan jeg ikke gøre .. og du ved jo
udmærket at jeg med det kendskab jeg har til dig ser dig som en
særdeles god og ansvarlig hundeejer ...

smil fra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 24-01-02 10:32

> [...]
> diskuteres i tråden ... .. andet kan jeg ikke gøre .. og du ved jo
> udmærket at jeg med det kendskab jeg har til dig ser dig som en

Jamen jeg kender også din holdning til det, og jeg respekterer den jo fuldt
ud.Faktisk er vi to jo enige om en hel masse, lige fra kørekort til mættet
hvalpemarked.
Men ind imellem møder vi nogle bemærkninger som kan fortolkes meget bredt og
da ved jeg at både du og jeg stiller os på øøh bagbenene ;c)
Ex. hvergang jeg har ytret mig negativt om racehunde så får jeg nogle
obskure emails, jamen jeg fører jo ikke krig imod de racerene tværtimod, men
dem som læser mine indlæg, burde da hellere svare i gruppen istedet for, det
kunne jo være at de har misforstået indlægget.

Men tak for en yderst sober debat, og giv lige du ved nok en godbid herfra.
Fortsat god torsdag
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-01-02 11:00

> Men ind imellem møder vi nogle bemærkninger som kan fortolkes meget
bredt og
> da ved jeg at både du og jeg stiller os på øøh bagbenene ;c)

Ja selvfølgelig ... vores kærlighed til hundene gør jo at vi er på
mærkerne ..
Håber du er blevet klar over at jeg bestemt ikke mener at alle der
ikke vil bruge Fidoline til avl skal lade hende kastrere .. jeg har
valgt at lade mine forhenværende og bestemt også kommende tæver
kastrere fordi jeg synes det er bedst for hunden ... og tja det skal
da ingen hemlighed være at jeg vil foretrække den løsning som
prævention frem for at folk år efter år fylder deres lille hulihækhund
med p-sprøjter der jo i al fald ikke er gavnlig for hunden ...

> dem som læser mine indlæg, burde da hellere svare i gruppen istedet
for, det
> kunne jo være at de har misforstået indlægget.

Ja helt sikkert .. og træls er det da at vedkommende ikke bare kan
opføre sig normalt ..

> Men tak for en yderst sober debat, og giv lige du ved nok en godbid
herfra.

Jamen jeg takker da også for en god og sober debat .. hvor vi jo i
sidste instans er enige når vi får det drejet rigtig .. og så er det
jo ingen sag at diskutere

OK vi tager slagbænken frem og kyllingekødet og så siger jeg til
Wupper at de fem første stykker kyllingekød er fra dig ... har du
opskriften på en appetitvækker til hende forresten .. hun har totalt
ændret spisevaner og appetit efter hun er blevet mors stokforkælede
enehund .. og vil bl.a kun spise når maden aktiveres i hende .. så jeg
lover det er en træt mor der går i seng hver aften *LOL*

Smil fra Ami( du siger bare til når du vil have forklaring til
slagbænken ...)

og giv så også lige Laika en ekstra godbid og et nus fra mig ..

Fra : Pia

Dato : 24-01-02 11:08

> [...]
> enehund .. og vil bl.a kun spise når maden aktiveres i hende .. så jeg
> lover det er en træt mor der går i seng hver aften *LOL*

Det tyder jo på, at aktivering virkelig gør det, man påstår, den aktiverede
får brugt hovedet og slapper bedre af......

Yderst klog hund du har, at hun sådan kan sørge for, du er beskæftiget og
ikke tænker på en masse pjat.

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-01-02 11:24

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:a2om4j$209$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Det tyder jo på, at aktivering virkelig gør det, man påstår, den
aktiverede
> får brugt hovedet og slapper bedre af......

Ja ingen tvivl om det , men det har jeg nu altid været klar over ..
Sandra elskede også at blive aktiveret .. og at lære nyt ..

> Yderst klog hund du har, at hun sådan kan sørge for, du er
beskæftiget og
> ikke tænker på en masse pjat.

Ja helt sikkert.. hunden er der ikke noget i vejen med .. og hun er
smadder klog også når det gælder belønningssystemer .. for en øvelse
hun ikke bryder sig om/ ikke er helt vild med .. spiser hun
allernådigst et enkelt stykke tørfoder .. men øvelser hun er vild med
at udføre ... tja så ryger der en helt håndfuld tørfoder ned .. og
hendes motiv er vel at de øvelser hun kan lide skal jeg motiveres til
at lave flere af .. og de øvelser hun ikke er så vild med behøver jeg
ikke lave flere af .. *GGG*
Hun har nemlig forlængst luret at jeg er bekymret over hendes appetit

Smil fra Ami

Fra : Pia

Dato : 24-01-02 11:30

> aktiverede
>
> Ja ingen tvivl om det , men det har jeg nu altid været klar over ..
> Sandra elskede også at blive aktiveret .. og at lære nyt ..

GRIN - jeg tænkte nu mere på dig...

:Pia

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-01-02 12:46

"Pia" <x@x.com> skrev i en meddelelse news:a2ondf$5k3$1@sunsite.dk...

> GRIN - jeg tænkte nu mere på dig...

Ja men da har du helt ret og en gang aktivering og træning sammen med
vovse gør at man skal være 100 % involveret .. og det har været en
mega hjælp ...her i den første svære tid hvor Sandra manglede .. at
kunne kaste sig over aktivering og træning osv med Wupper .. så det er
helt klart at der skal ny hvalp i husstanden hurtigst muligt efter at
Wupper er fulgt til regnbuebroen .. men det bliver forhåbentlig ikke
foreløbig ..

Smil fra Ami

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-01-02 11:31

> [...]
> valgt at lade mine forhenværende og bestemt også kommende tæver
> kastrere fordi jeg synes det er bedst for hunden ...

Lige på dette punkt kan jeg ikke følge dig Ami.
Hvorfor vælger du så ikke blot en han hund når du alligevel fratager mange
af tævens adfærd og egenskaber?

Ja, du siger det er på grund af du ikke vil have hvalpe og dette er i og for
sig et udemærket argument men du fratager en tæve mange ting så du ikke vil
få den fulde oplevelse af et "hel" tæve.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-01-02 12:40

"Finn Jensen" <thanks@but.no> skrev i en meddelelse

> [...]
meddelelse
> Hvorfor vælger du så ikke blot en han hund når du alligevel fratager

Fordi jeg under ingen omstændigheder kunne tænke mig en hanhunde .. og
i øvrigt ville jeg også lade den kastrere .. den skal aldrig være far
til hvalpe og har derfor ingen som helst brug for at disse drifter
skal spille ind ..

> [...]
i og for
> sig et udemærket argument men du fratager en tæve mange ting så du

Vrøvl .. men jeg får en mere stabil og harmonisk tæve der ikke bliver
frustreret af løbetider og hormonforstyrrelser ..

Smil Ami

Fra : Pia

Dato : 24-01-02 12:53

oplevelse af et "hel" tæve

> Vrøvl .. men jeg får en mere stabil og harmonisk tæve der ikke bliver
> frustreret af løbetider og hormonforstyrrelser ..

Ja - eller man kunne sige, du får en hund. Behøver ønsket om et "kæledyr"
have noget med køn og forplantning at gøre? Det er i hvert fald ikke lige
den evne, som interesserer mig ved dyr, men alt det andet jeg kan opleve
sammen med dem. Produktion overlader jeg til andre, hvis ALLE hunde fik lov
at yngle, var der for mange, og hvis kun de allerbedste avlsindivider fik
lov at overleve, ville der ikke være ret mange mennesker, som havde mulighed
for at få en og dermed lære at omgås dyr og nyde deres selskab. Og hvis
ingen havde kæledyr, var der slet ikke brug for nogen produktion...

Hvis man ikke kan synge godt nok til at få en pladekontrakt, burde man også
helt lade være. osv. Der ville i det hele taget ikke være plads til
fritidsinteresser. Blot søvn, mad, arbejde, forplantning...

Gaaab.

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-01-02 14:49

Pia <x@x.com> wrote in message news:a2os8t$l9g$1@sunsite.dk...
> oplevelse af et "hel" tæve

> Ja - eller man kunne sige, du får en hund. Behøver ønsket om et "kæledyr"
> have noget med køn og forplantning at gøre?

Jeg mener at man faktisk burde tage det hele med , hvis man vil have en hund
så akseptere den som den er, han eller hunhund lidt mærkelige er tæverne en
gang imellem, men det er menneskerkvinder jo også , ligesom mænd og hanhunde
også kan have lidt hormonforstyrelser Med mindre det er højst nødvendigt
mener jeg ikke at man burde sterilisere/kastrere hunde og slet ikke før man
ved om der vil blive et problem ud af det! ,efter min mening er det lidt
ligesom om at man godt vil have alle de gode/rare ting men når der kommer
lidt problemer som løbetid så er det til lægen og betale sig fra det .

Fra : Kosmonauten

Dato : 24-01-02 13:39

> [...]
> Vrøvl .. men jeg får en mere stabil og harmonisk tæve der ikke bliver
> frustreret af løbetider og hormonforstyrrelser ..

Hej Ami,
tja så mødes vi igen, dog uden at rejse børster ;c)
Sådan af ren nysgerrighed, har du haft tæver hvor løbetiden har været så
stort et problem??

Af de 3 jeg har haft/kendt, har ingen af dem udvist nogen tegn på
frustrationer og mega adfærdsændring.
Nåja, Laika havde en falsk graviditet(endnu et levn fra ulvene), men den
blev kureret ved at gå ekstra lange ture, og modsat hvad andre her i gruppen
fortalte, så vendte fænomenet ikke tilbage ved den sidste løbetid.

Når jeg om mange mange år skal have en hund igen, så bliver det en Springer
tæve(sind og mentalitet er lige mig), og den skal også have lov til at have
sin (for mig)naturlige cyklus.

Dog vil jeg lige indskyde at dine grunde til kastration vejer betydeligt
mere og er en hel del mere saglige end den med "at min hund bløder", for så
skulle vedkomne dame jo bare ha købt en hanhund.

Fortsat god dag til jer alle i denne diskussion
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-01-02 14:06

> [...]
> tja så mødes vi igen, dog uden at rejse børster ;c)
> Sådan af ren nysgerrighed, har du haft tæver hvor løbetiden har

Ja både både fysisk og psykisk .. og det vidste sig jo faktisk også at
havde jeg ikke to måneder efter jeg fik Wupper ladet hende kastrere,
ja så var jeg på et senere tidspunkt hu hej vilde dyr skulle have det
gjort .. Sandra havde så kraftig underlivsbetændelse før og efter
første løbetid at dyrlægen simpelthen foreslog kastration midtvejs
mellem første og anden løbetid ... og de andre tæver har også enten
fysisk eller psykisk været så påvirket af løbetider at jeg simpelthen
efter de to første tæver jeg havde fået kastreret bare valgte frem
over at få mine tæver kastreret ... både for deres og min skyld .. og
så er jeg i al fald sikker på at der heller ikke kommer uønskede
hvalpe .. og du har helt ret .. det er ikke for at undgå blod på
tæpperne .. men jeg ved også hvordan cyklus psykisk påvirker kvinder
og dette vil jeg da gerne spare mine tæver for idet jeg jo ved de
aldrig skal have hvalpe...

> [...]
Springer
> tæve(sind og mentalitet er lige mig), og den skal også have lov til

Ja jeg går næste gang over til en collietæve som jeg af erfaring ved
passer til mig ..men det varer forhåbentlig mange år endnu

> [...]
for så
> skulle vedkomne dame jo bare ha købt en hanhund.

Ja helt enige ..

ja men jeg ønsker da også en fortsat god dag til alle og sender smil
og halelogren fra
Ami og Wupper

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-01-02 16:10

> [...]

> En blandingshvalp skal bare aflives, men et haleknæk el.fejlfarve er ok at
> lade leve så længe racestandarden ellers overholdes, hmmm.

For helvede da !.
Man kan da heller ikke lade Jer være alene 2 minutter mens jeg skiftede
server
Og jeg skulle lige have Punish ind i filtret igen men lige en lille
bemærkning til det som udledte denne tråd nemlig en bemærkning jeg kom af
med som åbentbar har stødt nogen.

Det var denne linje:

"Nej det kommer de ikke til men at aflive
"uønsket hvalpe ved fødslen bruges mange steder.

Dermed kom jeg (igen) til at stå som et uansvarlig fjols !
Jeg nævnte blot hvad der gøres mange steder og dette er IKKE nødvendigvis
det samme som at sige at jeg VIL gøre det samme.

For mig er begrebet "uønsket hvalpe", hvalpe man ikke havde planlagt men som
af den ene eller anden grund kan få. Dette er mig uanset om hvalpene er
blandingsracer eller racerene. Hvis jeg mener at det er uforsvarligt at min
tæve skal have hvalpe enten på grund af høj alder, min nuværende bopæl, han
hunden som indeholder racer som jeg ikke mener det er forsvarligt at blande
med en schæferhund, ja så er dette "uønsket hvalpe" i mine øjne. Da jeg
samtidig ser hver dag ovre i Brugsen 6-8 opslag med "Søde blandings hvalpe -
8 uger gamle, søger nye hjem. Har fået ormekur og begge forældre haves ! " .
Ja så ser jeg sq altså ingen grund til at jeg sættet opslag nr. 10 op om
samme emne !.

Desuden er min nuværende boligsituation, på grund af skilsmisse, salg af
huset m.v. at jeg ikke kan have 7-8 hvalpe rendende rundt, så selv idéen med
at lade tæven beholde en enkelt eller 2 hvalpe dur altså heller ikke.

Når hvalpe tages fra moderen ved fødslen i forbindelse med aflivning vil
tæven ikke lide nogen afsagn og hurtig blive "normal" igen og hendes
mælkeproduktion vil forsvinde. Dette er IKKE synd for tæven. En hund har
ikke samme følelser som mennesker der nærmeste går i koma i flere år selv
over tabet af et ufødt barn som de aldrig har set ej heller født endnu.

Men det er synd for hvalpene hvis disse ender i forkerte hjem.

Ja jeg gør mig til Herre over død og liv hvad angår mine hvalpe. For vores
hunde lever i en menneskeskabt verden og mener jeg ikke at kunne forsvare at
mine hvalpe ender i en verden som de aldrig vil kunne få et anstændig liv,
ja så må I godt nok undskylde mig men så vælger jeg at disse hvalpe har
bedst af en hurtig død end et langt liv hvor de vantrives.

Hvis så blot muligheden var tilstæde for at jeg kunne give hvalpene et
anstændigt nyt hjem ja så skulle jeg nok overveje det og finde en løsning
evt. ved udstationering af tæven men det som vejer allerhøjeste i min
beslutning om IKKE at give evt. hvalpe et liv er at han hunden består af
rottweiler. Nej jeg har intet imod rottweilere som jeg beundre for en meget
dejlig hund men da jeg har en schæferhund så bliver det over min død at jeg
vil have rottweiler i hvalpene. Hver for sig er både rottweiler og
schæferhunde nogle meget dejlige hunde men alle erfaringer viser at krydses
netop disse to racer sammen så er chancerne for at få nogle uhyggelige
vanskelige hvalpe der har meget svært ved at indpasse sig i en verden hvor
både mennesker og andre dyr skal kunne omgåes hinanden meget stor og da
netop både rottweiler og schæferhund tiltrækker Brian og Johnny når de kan
få en sådan til kr. 500,-, ja så vil jeg altså ikke være med længere.

Det må I godt nok undskylde at jeg har denne holdning og mening for jeg har
sikkert trådt en masse over fødderne allerede nu.

Fortsat god dag.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 16:20

> [...]
jeg har
> sikkert trådt en masse over fødderne allerede nu.

Tak ! du forklarede på en god måde alt det jeg prøvede at få frem men
nok kom lidt kluntet afsted med ..
smil fra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-01-02 17:07

"Finn Jensen" <thanks@but.no> skrev i en meddelelse

> "Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> For helvede da !.
Hehe ;c)
> Man kan da heller ikke lade Jer være alene 2 minutter mens jeg skiftede
> server
Ja der kan ske meget på 2 min ;c)(pardon my french)
<SNIP en masse sagligt>
> Det må I godt nok undskylde at jeg har denne holdning og mening for jeg
har
> sikkert trådt en masse over fødderne allerede nu.
Næh, du har ikke trådt mig over fødderne, jeg respektere både dine og alle
andres holdninger, men respekten arbejder jo begge veje.
Men jeg vil nu ikke sættes i bås med Brian og Johnny ;c)
(Selvom jeg kender Brian og han er god knægt, ups dyybt OT.)
> Fortsat god dag.
I lige måde og giv Runa et klap herfra

> --
> Venligst
> Finn Jensen
Lige så venligst
Martin & Laika

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-01-02 18:22

> Men jeg vil nu ikke sættes i bås med Brian og Johnny ;c)

Det bliver du heller ikke .
Laika er jo ikke hverken en schæferhund, rottweiler eller en blanding af
disse 2 racer, men noget helt andet

> I lige måde og giv Runa et klap herfra

Tak i lige måde

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kosmonauten

Dato : 23-01-02 23:00

> "Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver du heller ikke .
> Laika er jo ikke hverken en schæferhund, rottweiler eller en blanding af
> disse 2 racer, men noget helt andet

Yeps en Springador, købt af en københavner snude for under 1500 kr, som
hverken hedder Brian el Johnny ;c)
Og om mange mange år, tør jeg nok give mig i kast med en ægte Springer ;c)
(En tæve sæføli med hele molevitten i behold, som kan fordreje hovederne på
alle hanhunde i Vigerslev/Valby ;c) )

Ditto og god nat herfra
Martin & Laika

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-01-02 14:19

"Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Forresten Martin .. gider du lige sende en mail med adr. på din
hjemmeside ...

smil fra Ami

Fra : Kosmonauten

Dato : 24-01-02 15:05

> "Kosmonauten" <kosmonauten@xxxolsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Forresten Martin .. gider du lige sende en mail med adr. på din
> hjemmeside ...
>
> smil fra Ami
Yoda, er hermed gjort ellers klikker du bare her:
http://home13.inet.tele.dk/dinah
Hjemsted for Røde hunde og enhver jægers drøm: Springadoren ;c)
Hygge fra
M & L

Fra : Eva Schmidt

Dato : 23-01-02 13:46

Nu snakkes der kun om hensynet til hvalpe/killinger og deres chance for at
få et godt liv fremover!
Men tænk også lige engang på tæven/hunkatten, der er indstillet på at skulle
have unger og føder dem, for så at have den oplevelse, at de bliver fjernet
og aflivet! Det er i høj grad kritisabelt, efter min mening.
De bør som minimum have lov at beholde 2 hvalpe/killinger og så må man lægge
sig i selen og skaffe disse dyr et godt hjem eller som konsekvens selv
beholde dem!
Bedst er det selvklart at der slet ikke fødes uønskede killinger/hvalpe, men
det er jo desværre nok utopi!

mvh Eva

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-01-02 13:56

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man lægge
> sig i selen og skaffe disse dyr et godt hjem eller som konsekvens

helt enige ..
smil fra Ami

Fra : Heidi Høegh

Dato : 24-01-02 07:25

Eva Schmidt <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4eb077$0$255$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> beholde dem!
> Bedst er det selvklart at der slet ikke fødes uønskede killinger/hvalpe,

Hej Eva
Du har simpelthen taget ordene ud af min mund, vi kan ikke være mere enige

Da vores hund ved en fejl blev gravid, må jeg ærlig indrømme at jeg tænkte
mest på hende og ikke så meget hverken på os eller hvalpene. Det måtte vi
tackle bagefter, først og fremmest galt det om og få hende i gennem
graviditeten og fødslen, uden problemer. For det var jo hende der var vores
elskede hund, hende vi ikke ville miste.
Det blev en kompliceret fødsel (det kan vi til dels takke en tåbelig dyrlæge
for) der endte med en død født, en lille pige der kom til verden spræl
levende, og en lille pige der blev taget ved kejsersnit men ikke overlevede.
Jeg var utrolig bange for at hun ville miste alle sine hvalpe, for det ville
ikke have været nemt for Snauser. Da hun havde født den lille pige som var
spræl levende, puttede de, og hun blev vasket, og det var enestående og
kigge på.
Hun blev så transporteret til dyrlægen og fik foretaget kejsersnit, og vi
sad i mens og ventede med hendes lille hvalp.
Snauser var kun lige vågnet op på operationsbordet, da hun begyndte at
reagere på hendes hvalps piben, hun havde ikke glemt den lille. Vi havde
hendes store hundekurv med så hun kunne blive båret ud i bilen i den, men
det ville hun ikke, hun gik selv. Hun skulle hjem, NU.
Og da vi kom hjem, blev den lille passet og plejet, og hun gik ikke fra
hende i to sek. Hun tilside satte fuldstændig sin egen smerte.
Vi var utrolig urolige for den lille, for der er ingen tvivl om, at Snauser
ville have været fuldstændig ude af den. Det ville simpelthen have været
utrolig synd, og vi talte med dyrlægen om hvad konsekvensen ville være hvis
hun mistede sin hvalp, og hun fortalte at man så plejede at give moderen
afslappende medicin, men der var ikke helt noget der kunne stoppe, den søgen
som de instinktivt ville begynde at foretage.

Og hvad er så konklusionen, jov det kan godt være at en hund ikke sidder i 4
år og sørger over sine døde hvalpe, men efter min mening er det altså
utrolig synd med vilje at fratage dem. Hvis det havde været et kæmpe kuld,
var vi også indstillet på og få aflivet nogle af dem, igen mest for Snausers
skyld, for at det ikke skulle blive for hårdt for hende.
Så lige som du udtrykker det, skal man selvfølgelig tænke realistisk på om
man nu har mulighed for at give disse hvalpe en ordentlig tilværelse, men i
lige så høj grad tænke på moderen.
Jeg vil lige til sidst tilføje at Snausers lille hvalp, nu er tre år og
hedder Tilde. Hun bor her hos os, og har det herligt. Snauser måtte desværre
aflives efter 8 gode år i oktober måned, på grund af sygdom.

Hundehils fra
Heidi Høegh

Fra : Eva Schmidt

Dato : 24-01-02 09:35

Hej Heidi

Tak for din beretning!
Den viser med al ønskelig tydelighed, at selvfølgelig har tæven følelser
over for de hvalpe, den har født!
Som du skriver, så sørger den ikke i flere år, men at lade den gennemgå en
drægtighed + en fødsel og så bare tage hvalpene og aflive dem, det er i mine
øjne meget forkert!
Jeg har selv overværet, hvordan en kattemor gik og kaldte og kaldte på sine
killinger, der var blevet indfanget og aflivet! Det var så det gjorde helt
ondt at høre på! (Vil lige sige, at det absolut ikke var på min
foranledning, at de var blevet indfanget).
Godtnok skal man ikke "menneskeliggøre" dyr, men heller ikke gå i den anden
grøft og fratage dem enhver følelse for deres afkom!
Godt at Snauser fik lov at beholde ihvertfald 1 hvalp!

mvh Eva

Heidi Høegh <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 23-01-02 18:59

> Jeps hvilket Finn jo også netop gør ved at nævne f.eks aflivning
> straks efter fødslen hvilken for mig er en mere human udvej end at
> sende nogle hvalpe ud til måske mere eller mindre kummerlige hjem .

Jammen du ved da stadig ikke om de kommer ud til et godt hjem eller et
dårligt hjem ! så er det da ligegyldigt om det er racehunde eller ej !
Det er altså ikke alle der tænker at de ikke behøver at tage sig ordentligt
af hunden bare fordi de kun har givet 500 kr for den !!der findes da
forhåbentligt et flertal der ser hundene som levende væsner ligegyldigt
prisen.

Og hvis man er nervøs for at hundene kommer i de forkerte hænder så kan man
da bare sortere i de eventuelle købere , og kun sælge til dem man tror kan
magte opgaven , det har jeg da hørt at der er flere ansvarlige opdrættere
der gør !

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-01-02 17:43

Hej Ami

Jeg kan godt følge din argumentation, men hvad med moderen, der jo er både
psykisk og hormonalt indstillet på at passe hvalpe??

Jo jeg ved godt ingen dyr forpester resten af deres liv på at sørge over
mistede unger, men jeg ved da fra katte, at moderen sørger dybt, hvis hun
mister alle killinger ved fødslen. Mon hunde på dette punkt er så meget
forskellige.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 24-01-02 09:27

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
Mon hunde på dette punkt er så
meget
> forskellige.

Nej afgjort nej, og jeg er da slet ikke uenig i at man af hensyn til
hvalpemoderen bør beholde en enkelt hvalp, men der findes jo altså
nogle situationer hvor dette ikke kan lade sig gøre ...

MVH Ami