Timestamp i MySQL
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 23-01-02 02:38

Jeg er ved at lave et websted for en kunsthandel i PHP. Jeg benytter en
MySQL-database til at lagre oplysningerne om de enkelte malerier. En af
oplysningerne er fx. hvornår maleriet blev oprettet i databasen. Jeg har
medtaget denne oplysning, idet jeg ønsker at folk, der fx. har besøgt stedet
for en uge siden, ikke behøver at gennemse samtlige malerier, men istedet
nøjes med dem er oprettet den seneste uge/måned/år etc.

Således skal jeg bruge en funktion, der kan finde datoen for en uge/måned...
siden, og efterfølgende kontrollerer om denne dato er ældre end de enklelte
maleriers oprettelsesdato.

Har MySQL indbyggede funktioner til dette problem? Jeg kan naturligvis
begynde at splitte datostrengen (timestamp'en) op i bidder vha. PHP, og
efterfølgende trække fx. syv dage fra, og kontrollere om det giver en
"valid" dato, men jeg tænkte om MySQL måske har et eller andet a'la
"....where [oprettelsdato] < (now()-days(7))". Jeg søger den simple løsning
på mit problem, og hvis den inkluderer PHP er det naturligvis helt iorden.
Umiddelbart er mit største problem at trække fx. en uge fra en dato...men
jeg venter i spænding på en løsning

På forhånd tak!

Kenneth

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 23-01-02 04:23

Jeg var dum nok til at sidde oppe hele natten, for selv at finde ud af det.
Til de interesserede er løsningen:

"select * from malerier where date_sub(current_date, interval 7 day) <=
oprettet"

"oprettet" er i mit tilfælde oprettelsesdatoen..

mvh
Kenneth