Dansk IRC channel ??
Fra : Bent Nielsen

Dato : 22-01-02 22:48

Findes der en dansksproget IRC channel????

BentN

Http://Box2000.dk Http://TeamNord.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-01-02 22:52

Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk> writes:

> Findes der en dansksproget IRC channel????

Ja. Siden du spørger her kan man måske henvise til #linux.dk på
undernet eller #bsd-dk på efnet.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Bent Nielsen

Dato : 22-01-02 22:55

Peter Makholm skrev:

> [...]
> Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
> og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".

Tak jeg er der nu BOX2000

Fra : Christian Andersen

Dato : 22-01-02 23:49

Bent Nielsen wrote:

> Tak jeg er der nu BOX2000

Hvorfor vil du ikke cyber med mig!?!?!??!=?!?

FUT!

--
"...in Spain!"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-01-02 06:59

Peter Makholm skrev:

> Siden du spørger her kan man måske henvise til #linux.dk på
> undernet eller #bsd-dk på efnet.

Og #linux.dk på irc.openprojects.net.

// Klaus

Fra : Henrik Boegh, Denmar~

Dato : 23-01-02 18:21

Bent Nielsen told the rest of dk.edb.system.unix:

> Findes der en dansksproget IRC channel????

Adskillelige. Selv om der er flere der har svaret er her "min" lille
oversigt:

#bsd-dk/EFnet (55 personer)
Mig bekendt den eneste dansksprogede IRC-kanal om BSD. Har en del meget
erfarne og kompetente BSD-brugere. Svartiden kan være lidt lang men
tilgengæld er den oftest meget grundig. Spørgsmål af alle
sværhedsgrader kan håndteres og kanalen har generelt et bredt
vidensfelt. Tonen er noget nørdet, men generelt venlig og hjælpsom og
det kan være en god i det lige at bruge et par timer på at lure tonen
af inden man kaster sig ud i det vilde.
Hjemmeside: http://www.bsd-dk.dk/

#linux.dk/Undernet (58)
Så vidt vides den ældste af #linux.dk-kanalerne. Har for nylig været i
lidt af en krise, men er på stærkt tilbage tog. Har en del kompetente
brugere og svartiden varierer meget. Spørgsmål af alle sværhedsgrader
håndteres og vidensfeltet er forholdsvis bredt. Kanalen har desuden et
kanalbot som indeholder en del informationer om mange ting. Tonen
varierer meget, men der er oftest hjælp at hente hvis man viser at man
har gjort en lille indsats for at løse problemet før man spørger om
hjælp. Desuden er der ofte også Free- og OpenBSD hjælp at hente i den
lettere ende.
Hjemmeside: http://irc.linux.dk/

#linux.dk/Quakenet (113)
Den største af #linux.dk-kanalerne. Spørgsmål af let til medium
sværhedsgrad håndteres og de mange brugere giver et bredt vidensfeldt.
Svartiden er oftest temlig lav. Kanalen virker dog som om der mangler
et par meget garvede linux-brugere og publikum er en smule mere umodent
end på de andre kanaler. Tonen er meget velvillig og man har på mange
måder en ret fri holdning til hvorledes tingene kører.
Kanal-statistik: http://ez1.adsl.dk/ircstats/linux.dk/

#linux.dk/OpenProjects (10)
En forholdsvis lille kanal med et meget venlig og proffesionel
omgangstone. De få brugere der er her er lige som resten af
OpenProjects-netværket meget entusiastiske og vil gerne hjælpe.
Vidensfeltet er ret bredt og der kan oftest besvares spørgsmål af ret
høj sværhedsgrad, tilgengæld kan svartiden godt være lidt lang en gang
i mellem.

#linux.dk/EFnet (17)
Kanalen er en forholdvis lille og ikke altid specielt aktiv. Tilgengæld
er tonen meget venlig. Spørgsmål af let og medium sværhedsgrad kan
oftest besvares - tilgengæld er svartiden nogle gange lidt lang.

De små tal i paranteser ud for kanalnavnet angiver antallet af brugere
på kanalen 18:06 i dag (22 jan). Der tages forbehold for netsplit i
forbindelse med optælling samt at kanalerne har forskellige rush-hours,
ligesom mine personlige holdninger ikke helt kan undgåes.
Jeg kan findes på alle kanalerne under navnet 'Derlin' de fleste
hverdagsaftner, hvis folk har kommentarer.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 23-01-02 19:06

Henrik Boegh, Denmark wrote:

> [...]
> end på de andre kanaler. Tonen er meget velvillig og man har på mange
> måder en ret fri holdning til hvorledes tingene kører.

P.g.a. at der er mange newbies på Quakenet, så er det naturligt at
spørgsmålene vil være på et lavere niveau, men derfor kan du ikke
konstatere at der mangler garvede Linux brugere.

#linux.dk på Quakenet har forresten også en info-bot ligesom
#linux.dk@Undernet har, på Quakenet hedder den Guru, og det er en
blootbot - så du siger bare "Guru, linux" til den - for at få noget info
om Linux, og du tilføjer en kommentar ved at sige "Guru,
dk.edb.system.unix is a newsgroup".

> [...]
> Vidensfeltet er ret bredt og der kan oftest besvares spørgsmål af ret
> høj sværhedsgrad, tilgengæld kan svartiden godt være lidt lang en gang

Klart den kanal jeg ser størst potentiale i, openprojects net er et net
dedikeret til open source software (og sådan noget) - selv den
officielle #debian holder ud der, dette er nettet næsten uden newbies

- Morten.

Fra : Henrik Boegh, Denmar~

Dato : 23-01-02 19:38

Morten Brix Pedersen told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> P.g.a. at der er mange newbies på Quakenet, så er det naturligt at
> spørgsmålene vil være på et lavere niveau, men derfor kan du ikke
> konstatere at der mangler garvede Linux brugere.

Jeg kan jo kun konstatere niveauet ud fra "samtalerne" på kanalerne -
men mit indlæg har da tydeligvis raslet i nogle buske og fået et par
stykker til at stikke hovederne frem :)

> [...]
> blootbot - så du siger bare "Guru, linux" til den - for at få noget
> info om Linux, og du tilføjer en kommentar ved at sige "Guru,

Det er faktisk rigtigt - jeg gør også selv brug af den. Det er
selvfølgelige beklageligt at jeg overså Guruk, som faktisk indeholder
megen nyttig information.

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"You are in more dire need of a blowjob than any white man in history"
- Robin Williams as Adrian Cronauer in 'Good Morning, Vietnam'

Fra : Bent Nielsen

Dato : 26-01-02 12:09

Bent Nielsen skrev:

> Findes der en dansksproget IRC channel????

Jeg takker for hjælpen.
Jeg søgte dansk channel, da jeg ikke er god til at skrive engelsk, så da
jeg har PC med et andet OS en Linux, som der er er par IRC clienter på
vedrørende andre ting. som vil jeg prøve at lege lidt mere med Linux.

Har prøver OpenLinx fra caldere SuSE Mandraken, men efter at have læst
et indlæg i denne gruppe om ELX Linx prøvde jeg ar hente den, samt 3 4
andre, men det er den enste som har fået alt mit hardware til at virke
ved første install. Også netværk i mellem mine OS2 Woindows og PC
DOS2000 maskiner ser ud til at virke.
Der var 3 ver. af dem som er link fra www.linx.org som aldrig kom
længere end til boot fra cdrom inden de gik i kerne panik.
Jeg er i der store hele meget grøn vedrørende Linux, men jeg har fået
linux ind på en PC hvor jeg der i forveje var en bootmaneger på primær
partion og Windows OS2 på hver sin en primær C: og så oprette 2 logiske
drev og så bruge fdisk i Linux ændre id på de sidste 2 drev, så alle OS
vil kendes ved hele HD ude at give problemer.

Jeg har en ekstra PC som jeg bruger til at lære mere om Linux, men jeg
synes at forlader man den grafiske bruger flade, så bliver der meget
svært. Selv i OS2 er der lettre at bruge cmd end i linx. da der er meget
svær at fordtå havd er er som command.com og cmd.exe eller bare er fil
der kan køre eller bare noet andet kryptisk. bare det med / ved start ef
en proces fra et xwindows.

Men håber da et komme til at kunne bruge Linux som en clent PC med Java
1.3 og alt hvad der skal til for at kunne bruge homebank på Linux. Min
bank skriver at den kan køre på nogle at de Linux der er ude.

Jeg vel bruge TeamNord eller BOX2000 som nick navn, så hvis en af er
der, så må i gerne give en hjælp.

Jeg tror jeg vil prøve lidt i ernet, da jeg er på dette med en client i
forvejen, så kan jeg bare /join denne channel.

Snakkes