Rør, alger og farver
Fra : Ukendt

Dato : 22-01-02 22:49

Jeg har et lille (60 cm) akvarium hvor jeg i en periode (2 mdr) har haft et
armatur med et enkelt rør. Røret har været at gammelt Pope rør (FTD 18w/33)
som sikkeret er temmelig slidt.

For ca. 14 dage siden fik jeg et Sylvania GRO-LUX rør af en bekendt. Hvor
slidt det er ved jeg ikke.

Det gamle "almindelige" rør giver temmelig meget lys, men har ikke givet
speciel meget algevækst, faktisk kun en smule brun-alger som et par
gul/sorte algeædere har kunnet holde nede.

Kort efter at jeg skiftede til GRO-LUX røret begyndte algerne at røre på
sig. Nu har jeg en del grønne alger hvor lyset falder, sæligt på planter i
den øvre del, samt toppen af en trærod.
Der er også nogle lidt "trådede" alger.

Kønt er det jo ikke med sådan en behåring alle vegne, og mine algeærdere gør
ikke meget for at holde dem nede.

Jeg har prøvet at bytte tilbage til det gamle rør, men det brød jeg mig ikke
om. Lyset var simpelt hen grimt.
Farverne på planter, fisk og dekoration er meget pænere med GRO-LUX røret.
Men jeg vil gerne have at der er lidt mere lys, og at algerne ikke vokser så
flittigt.
Hvad skal jeg vælge? specielt hvis jeg ikke vil bruge en formue.

Jeg overvejer at bruge to rør, og kombinere. Hos Akvanet har de nogle rør
fra "Narva" (http://www.akvanet.dk/prod_nar.htm) hvor jeg kunne forstille
mig at kombinere et "Oceanic light" med et "Oceanic colour"

Den første for at sikre at planterne får nok at "leve af" (der står også at
den hæmmer algevækst!), og den sidste for at fiskene (og planterne) kan
fremtræde flottest muligt.
Er der andre alternativer jeg bør overveje?

MVH

Niels

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 23-01-02 09:04

"NØ" <noe snabel-a nielsoestergaard punktum dk> writes:

> Jeg overvejer at bruge to rør, og kombinere. Hos Akvanet har de nogle rør
> fra "Narva" (http://www.akvanet.dk/prod_nar.htm) hvor jeg kunne forstille
> mig at kombinere et "Oceanic light" med et "Oceanic colour"

Det ser jo ret billigt ud. Men hvordan er det lige med forsendelse
af lysstofrør med PostDK ? Nogen der har prøvet det og fået andet end
glasskår frem ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-01-02 13:47

Esben Haabendal Soerensen" skrev:

> Det ser jo ret billigt ud. Men hvordan er det lige med forsendelse
> af lysstofrør med PostDK ? Nogen der har prøvet det og fået andet end
> glasskår frem ?

Jeg har et par gange købt Triton rør fra Avifauna - og der var jeg også lidt
betænkelig
første gang - men de fortalte, at det gjorde de tit - og havde aldrig
problemer med
knuste rør - så jeg gav det en chance - og sandelig - de blev amballeret i
et kraftigt
paprør - og nåede fine og hele frem med Post Danmark !

Så - JO - det kan godt lade sig gøre !

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 23-01-02 16:28

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> writes:

> [...]
> chance - og sandelig - de blev amballeret i et kraftigt paprør - og
> nåede fine og hele frem med Post Danmark !

Det lyder herligt. Det er nemlig ikke lykkedes mig at finde en butik
i nærheden der fører Triton rør.

Med fare for at lyde lettere naiv: Kan man sende fisk med posten ? Og
hvis ja, er der nogen der sælger per postordre ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-02 16:38

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> wrote in message

> Med fare for at lyde lettere naiv: Kan man sende fisk med posten ? Og
> hvis ja, er der nogen der sælger per postordre ?

Man kan sagtens, men jeg mener ikke Post DK tillader at man sender levende
dyr.
Men en flamingoboks af den type, man også bruger til dybfrostvarer er
glimrende emballage - jeg ville dog undlade at benytte postvæsnet på denne
årstid (hvis man altså måtte sende fisk . For at udrydde enhver
misforståelse: Fiskene skal i plastposer før de kommes i flamingoboksen. Pak
lidt større fisk i hver sin pose. Ikke for meget vand og masser af luft.
Og mht. postordre - næppe, da det jo ikke er tilladt!

mvh
Jan

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 29-01-02 14:30

Fisk med posten kan godt lade sig gøre.

Jeg har for nylig købt fisk hos Avifauna via postordre. Det blev dog sendt
med ekspress post og koster 150,- i forsendelse. Men ved større indkøb kunne
det godt betale sig for mig at få fiskene sendt. Avifauna er som de fleste
sikkert ved rimelige med dres fiske-priser.
Fiskene blev pakket i dobbeltposer og i flamingoboks. Alle overlevede

mvh Jeppe

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 29-01-02 20:34

"Jeppe Madsen" <JeppeM@mail.tele.dk> writes:

> [...]
> sikkert ved rimelige med dres fiske-priser.
> Fiskene blev pakket i dobbeltposer og i flamingoboks. Alle overlevede

Tak for det. Det vil jeg have i baghovedet næste gang jeg føler jeg
har plads til udvidelse af akvariebestanden. Forhåbentlig snart :)

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-02 19:08

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et par gange købt Triton rør fra Avifauna - og der var jeg også
lidt
> betænkelig

Nu bringes Triton rør på banen, og som den glade begynder jeg er, må jeg
nødvendigvis spørge til om det er noget jeg burde kigge på (Jfr. starten af
denne tråd) ?

MVH

Niels

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-01-02 19:17

"NØ" <noe snabel-a nielsoestergaard punktum dk> wrote in message

> [...]
>
> Nu bringes Triton rør på banen, og som den glade begynder jeg er, må jeg
> nødvendigvis spørge til om det er noget jeg burde kigge på (Jfr. starten

Jeg har i lang tid kørt med Triton, og er særdeles tilfreds med dem.

Kun kun anbefale dem.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-01-02 21:06

"NØ" skrev:
> Nu bringes Triton rør på banen, og som den glade begynder jeg er, må jeg
> nødvendigvis spørge til om det er noget jeg burde kigge på (Jfr. starten
af
> denne tråd) ?

Det er efter min mening et godt rør - det giver større lysudbytte end de
fleste andre rør - og i en farve, der er god til planter - eneste ulempe er
at det er lidt dyrt.....

Der er helt sikkert andre gode rør - men nu var det tilfældigvis dette jeg
fik prøvet på et tidspunkt - og har være meget tilfreds !

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Tom Manczak

Dato : 23-01-02 10:14

> [...]
forstille
> mig at kombinere et "Oceanic light" med et "Oceanic colour"

Hvis du bor i Kbh, kan du købe Phillips Aquarelle rør i
Lysarmaturlageret i Borgergade til 85 kr. Det er knageme billigt. De kan
måske sende med posten. De billigste akvariebikse jeg kender skal have
mindst 115 for det samme rør.

Efter sigende har grolux det problem at lyset ikke trænger gennem vandet
hvorfor man får alger. Det er vist beregnet til drivhuse, på trods af at
producentens hjemmeside oplyser noget a la "perfekt til akvariebrug".

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734