Underlige ping tider ??
Fra : Anders Houmark

Dato : 22-01-02 22:11

Hejsa..
Jeg har i den senere tid haft nogle lidt kedelige ping tider når jeg skal
spille counter-strike via en server som står på en 512/512 ADSL linie i
Odense. Jeg bor selv i Svendborg og kører med 1024/512kbit ADSL fra Tiscali.

Det er for at sige det mildt, ret upraktisk at pingen lige til TDC adsl i
Odense ( jeg har prøvet at pinge + tracert to venner som har TDC ADSL i
Odense, og ved samme "knæk" mellem Tiscali og TDC, dvs. der hvor de mødes,
er der en rigtig dårlig ping, og den går fra ca. 30-40 stykker til at være
omkring 150.. det er det samme hver gang...
Vi bruger serveren i den CS klan jeg spiller i, og der er 3 andre spillere
her i Svendborg som henholdsvis er koblet op via 2x Cybercity og 1x TDC.
Deres forbindelser kører fint ind til serveren, og det er kun min som ligger
med ping som er mindst 2x så stor som deres.

Her er en tracert fra min maskine, til serveren:
*****************

C:\WINDOWS>tracert 80.63.78.230

Sporer rute til 0x503f4ee6.odnxx4.adsl.tele.dk [80.63.78.230]
over et maksimum af 30 hop:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 14 ms 16 ms 14 ms fe2-0.cr0.svg.worldonline.dk [213.237.5.113]
3 16 ms 18 ms 15 ms lo0.cr0.od.worldonline.dk [213.237.127.40]
4 22 ms 21 ms 20 ms ATM1-1-0-2.cr0.pbv.worldonline.dk
[212.54.86.9]

5 55 ms 56 ms 56 ms atm4-1-0-100.80M.boanxt2.ip.tele.dk
[62.242.145.
201]
6 59 ms 53 ms 54 ms ge4-0-2.1000M.boanxg2.ip.tele.dk
[195.249.14.195
]
7 37 ms 38 ms 40 ms pos5-0.2488M.kd4nxg1.ip.tele.dk
[195.249.7.230]

8 68 ms 68 ms 56 ms pos2-0.622M.odnxg1.ip.tele.dk
[195.249.14.90]
9 41 ms 34 ms 33 ms fe0-0.100M.odnxx4.ip.tele.dk [80.63.83.195]
10 46 ms 45 ms 41 ms 0x503f4ee6.odnxx4.adsl.tele.dk
[80.63.78.230]
**********************

her var den ikke så slem, som kl. 20:30... , der var hoppet mellem
worldonline og tele.dk ( punkt 4 og 5 ) med en forskel på ca. 100ms..
Ping viser på nuværende tidspunkt (kl. 22:00 ) ca. 50 i gennemsnit, det er
også en del bedre end tidligere..
Tidligere så det sådan her ud: ( ingen DL på hans linie, ej heller spillere
på serveren )

Pinger 80.63.78.230 med 32 byte data:
Svar fra 80.63.78.230: byte=32 tid=111ms TTL=119
Svar fra 80.63.78.230: byte=32 tid=112ms TTL=119
Svar fra 80.63.78.230: byte=32 tid=90ms TTL=119
Svar fra 80.63.78.230: byte=32 tid=78ms TTL=119

DVS: nu er pingen brugbar, men vores kamp lå på et uheldigt tidspunkt.. det
er ikke særlig fedt jo..

Jeg har pinget diverse andre servere, de kørte fint. Derfor mener jeg med
rette at kunne konkludere at det var linien mellem Svendborg / Odensen som
kagede, og det er, desværre, ikke første gang det sker :(

Hvad mener i jeg skal gøre / kan gøre?
Kan man se nogle belastnings oversigter mellem sådan nogle ting som jeg
beskriver?

--
Anders Houmark
Reality kills innocence.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-01-02 22:35

On Tue, 22 Jan 2002 22:11:07 +0100, Anders Houmark wrote:

> [...]
> hvor de mødes, er der en rigtig dårlig ping, og den går fra ca. 30-40
> stykker til at være omkring 150.. det er det samme hver gang...

Tiscali's linie til TDC er overbelastet, Tiscali er kunder hos TDC, og
har tilsyneladende ikke købt båndbredde nok.

> Hvad mener i jeg skal gøre / kan gøre?
> Kan man se nogle belastnings oversigter mellem sådan nogle ting som jeg
> beskriver?

Tiscali har denne side:

<http://phoenix.image.dk/mrtg-data/212.54.64.6.17.html>

Men den er ubrugelig, da de ikke poll'er data tilstrækkeligt nok
til at undgå 32 bit counters overflows.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-01-02 23:06

Jesper Skriver skrev i meddelelsen ...

Hej Jesper, tak for svaret

>Tiscali's linie til TDC er overbelastet, Tiscali er kunder hos TDC, og
>har tilsyneladende ikke købt båndbredde nok.

Det var også det jeg frygtede.. Må lige prøve at skrive i den interne gruppe
og høre om de lige gider trykke på lidt knapper for mig

>Tiscali har denne side:
>
><http://phoenix.image.dk/mrtg-data/212.54.64.6.17.html>
>
>Men den er ubrugelig, da de ikke poll'er data tilstrækkeligt nok
>til at undgå 32 bit counters overflows.

Ok den sidste sætning fangede jeg ikke helt, men den behøves ikke forklares
sålænge hele problemet "bare" består i at der er for lidt båndbredde.

Fra : Klitgaard

Dato : 22-01-02 23:58

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ok den sidste sætning fangede jeg ikke helt, men den behøves ikke
forklares
> sålænge hele problemet "bare" består i at der er for lidt
båndbredde.

Hehe, der knækkede filmen sgu også for mig

--
....Klitgaard

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-01-02 01:04

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> writes:

> Ok den sidste sætning fangede jeg ikke helt, men den behøves ikke forklares
> sålænge hele problemet "bare" består i at der er for lidt båndbredde.

Så vil jeg da godt lige prøve at forklare

Sådan en tæller der tæller hvor meget data der ryger igennem er på 32
bit. Det betyder at den kan indeholde alt mellem 0 og 2^32. På sådan
en hurtig linie flytter man (meget) mere end 4 GB data om dagen (4 G
er det samme som 2^32), og tælleren overflower derfor tit.

Det program der henter tallene fra routeren og laver en fin graf ved
at når der er sket et overflow så skal den regne med det.

Vi leger lige at vi har en 2 bits tæller. Med den kan vi repræsentere
tallene 0, 1, 2 og 3. Hvis vi så en gang måler 3, og næste gang måler
0, så skal det opfattes som 4, da man jo ikke kan overføre en negativ
trafikmængde. Problemet opstår når man ikke aflæser tit nok, så kan
det være at man aflæser 3, tælleren kører så videre over 0, 1, 2, 3 og
tilbage til 0 igen. Så aflæses 0, og programmet tager det som
4. Problemet er bare at det skulle have været talt som 8.

Båndbreddeforbruget regnes så ud som et gennemsnit over den tid der er
mellem målingerne. Så hvis man har talt eksempelvis 7 bytes, og der er
2 sekunder mellem målingerne, så har man i gennemsnit overført 3,5 bps.

Tiscali skriver selv at det er en 155 Mbps linie, hvilket betyder at 4
GB data kan flyttes på ca. 221 sekunder, eller lige under 4
minutter. Ved at have studeret den side Jesper gav et link til, så
lader det til at Tiscali aflæser tælleren hvert 10. minut (600
sekunder), så kan tælleren altså have nået at vende 2 gange.

Tidligere i aften ser det ud til at den har ligget på ca. 10 Mbps
jævn. Hvis vi så lige regner med at den faktisk har vendt to gange, så
ender vi med at den snarere har ligget på ca. 125 Mbps i
gennemsnit. Så har der givetvis været peaks, hvor linien har været
helt fyldt, og det giver helt sikkert kedelige pingtider.

Håber det hjalp på forståelsen?

Bemærk! Ovenstående er udelukkende baseret på et kvalificeret gæt af
hvordan jeg _tror_ tingene forholder sig. Jeg har ingen garanti for at
der har forekommet overflows, jeg anser det blot for ganske
sandsynligt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never trust an operating system.

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-01-02 15:51

Jacob Bunk Nielsen skrev i meddelelsen ...

>Håber det hjalp på forståelsen?

Jov tak, det gav da lidt forståelse

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 26-01-02 02:12

In article <slrna4rlov.1qs4.harvest@freesbee.wheel.dk>,
Jesper Skriver claimed the following:
> Tiscali's linie til TDC er overbelastet, Tiscali er kunder hos TDC, og
> har tilsyneladende ikke købt båndbredde nok.

Klar snak, gad vide om nogen Tiscaliansatte har en kommentar til det.

> <http://phoenix.image.dk/mrtg-data/212.54.64.6.17.html>
>
> Men den er ubrugelig, da de ikke poll'er data tilstrækkeligt nok
> til at undgå 32 bit counters overflows.

Man får en mistanke om, at det er et bevidst valg de har truffet, ikke at
opdatere oftere (f.eks. hvert 3. minut)...

--
Anders Vind Ebbesen
"One of my big fears in life is that I'm going to die and my parents are going

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-01-02 16:02

Anders Vind Ebbesen skrev i meddelelsen ...
>In article <slrna4rlov.1qs4.harvest@freesbee.wheel.dk>,
>Jesper Skriver claimed the following:
>
>Klar snak, gad vide om nogen Tiscaliansatte har en kommentar til det.

Jeg fandt et opslag i en intern tiscali gruppe, hvor der stod at der var
fårlig fremkommelighed osv. fra svendborg kunder og ind til odense. De
regnede med det var klaret d. 23 kl 11 om aftenen. Den 24. spillede jeg fra
kl. 20-22 på serveren i Odense igen - og igen havde jeg en rigtig skidt
ping.. slemmere var det da min bror også loggede på serveren, og vi kørte
med ping 200.. Jokede lidt med om vi skulle finde 56K modemmet frem

Men ok jeg har ikke oplevet nogle problemer siden.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-02-02 00:44

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> writes:

> Jeg fandt et opslag i en intern tiscali gruppe, hvor der stod at der var
> fårlig fremkommelighed osv. fra svendborg kunder og ind til odense.

Trafikken mellem en Tiscali ADSL i Svendborg og en TDC ADSL i Odense
går ikke direkte fra Svendborg til Odense. Som du selv kan se af den
traceroute du postede i dit oprindelige indlæg, så vender den både
København og Kolding før den når til Odense. Det er dog ret tydeligt
at det er i København mellem Tiscalis og TDC's net at problemet
opstår/opstod.

--
Jacob - www.bunk.cc
Your love life will be... interesting.