C++ In-Depth Box-Set
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 22-01-02 19:20

Jeg bemaerkede lige flg. paa Addison-Wesley websitet:
http://cseng.aw.com/book/0,3828,0201775816,00.html

den ser da ok ud :)

--
10 HOME
20 SWEET

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-01-02 08:14

Thomas Jespersen wrote:

> Jeg bemaerkede lige flg. paa Addison-Wesley websitet:
> http://cseng.aw.com/book/0,3828,0201775816,00.html
>
> den ser da ok ud :)

Evt. newbies kan godt holde op med at læse mere.

Det er /avanceret/ C++ de bøger handler om. Men hvis man interesserer
sig for C++ på det niveau, så er de til gengæld ikke til at komme uden
om.

Korte anmeldelser:

Modern C++ Design, by Andrei Alexandrescu
Template tricks så du tror det er løgn. En hel del af ideerne
her bruges i boost librariet (www.boost.org), der nok kommer
til at øve betydelig indflydelse på den næste C++ standard.

Accelerated C++, by Andrew Koenig and Barbara Moo
Kender den ikke, men Andrew Koenig var en af hovedmændene bag
C++ standarden. Han er ret autoritativ.

Essential C++, by Stan Lippman
Svarer lidt i indhold til Stroustrups egne bøger, men Lippman
skulle være en bedre pædagog.

Exceptional C++, by Herb Sutter
More Exceptional C++, by Herb Sutter
Herb Sutter har i årevis underholdt comp.lang.c++.moderated med
sine umanerligt tricky spørgsmål i serien "Guru of the Week".
Exceptional C++ bøgerne er en viderebearbejdning af spørgsmålene
i GotW. De kan også findes online: http://www.gotw.ca/gotw/index.htm

Alle kan virkeligt anbefales.

-Claus

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-01-02 09:14

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> Evt. newbies kan godt holde op med at læse mere.

Det syntes jeg nu ikke at der er nogen grund til - nærmest tværtimod.
Hvor skal C++ newbies ellers starte ?

Såvel "Accelerated C++" og "Essential C++" sigter på at give en introduktion
til moderne C++.
Med "Essential C++" har Stan Lippman sigtet mod personer som i forvejen kan
programmere f.eks. i Delphi eller Visual Basic. Han giver hurtig gennemgang,
som dækker de væsentligste ting så man har mindre behov for at starte med
f.eks. Bjarne Stroustrup's "The C++ Programming Language" (Third eller
Special Edition) eller Stan Lippman's "C++ Primer" som begge er over 1000
sider. Det er ihvertfald hvad han fortalte mig mens han skrev bogen, og det
ser sådan ud fra forordet og indholdsfortegnelsen.
"Accelerated C++" er nok den mest kompromisløse introduktion til moderne
C++, men sigter i nogen grad mod samme mål som "Essential C++".
Jeg har ikke læst "Essential C++", men derimod "Accelerated C++".
Fælles for alle bøgerne i serien er at de er relativt korte, og der udkommer
fortsat flere i serien.

Newbies skal bare starte i den rigtige rækkefølge:
1. Accelerated C++
2. Essential C++ (kan _måske_ springes over - vurder selv)
3. Køb og læs
The C++ Programming Language, Third Edition / Special Edition
Bjarne Stroustrup
4. Exceptional C++
5. More Exceptional C++
6. Evt. køb og læs Scott Meyers bøger: Effective C++, More Effective C++
og Effective STL
7. Modern C++ Design
8. Køb og læs
Multi-Paradigm Design for C++
James O. Coplien
som giver et godt fundament for meget af det sprog-gymnastik der står
i "Modern C++ Design".
9. Køb og læs
Generative Programming: Methods, Tools, and Applications
Krysztof Czarnecki and Ulrich Eisenecker
Trilogien 7, 8 og 9 arbejder godt sammen, men er så afgjort ikke for
newbies.
Tilsammen giver det et godt indblik i hvorfor OOO (Object Oriented Only
(tm?)) ikke er godt eller tilstrækkeligt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 23-01-02 10:23

Mogens Hansen wrote:

> Det syntes jeg nu ikke at der er nogen grund til - nærmest tværtimod.
> Hvor skal C++ newbies ellers starte ?

Nok ikke med at købe et box-set, hvor to af bøgerne er temmeligt
avancere (EMM). Men ellers er din liste en god læsevejledning.

> Såvel "Accelerated C++" og "Essential C++" sigter på at give en
> introduktion til moderne C++.

Jeg kendte ikke "Accelerated C++" men jeg vidste godt at "Essential C++"
var en god begynderbog.

> [...]
> 3. Køb og læs
> The C++ Programming Language, Third Edition / Special Edition

Nja. Jeg ville sige rigtige newbies (dvs. uden programmeringserfaring)
burde starte med "C++ Primer". Andre kan godt starte med enten Accelerated
eller Essential C++.

Derefter er det, man først og fremmest har brug for, en introduktion til
STL. Jeg har altid "The Standard C++ Library" af Nicolai Josuttis liggende
indenfor rækkevidde. Der er også en anden god STL bog, som jeg bare ikke
kan huske lige nu.

Jeg er lidt i tvivl om Stroustrup så er nødvendig længere. De overlapper
for meget hinanden.

> 4. Exceptional C++
> 5. More Exceptional C++
> 6. Evt. køb og læs Scott Meyers bøger: Effective C++, More Effective C++
> og Effective STL

Jeg ville bytte 4+5 om med 6 . Exceptional C++ er godt ude og gynge i de
mere mærkværdige ting i C++. Min holdning er, at hvis man programmerer så
tæt på sproget som i GotW, så er man alligevel ude i noget, man bør holde
sig fra (i hvert fald i professionel sammenhæng: Det kan ikke nytte noget,
at den der en dag skal overtage ens kode skal være /ekspert/ for at kunne
vedligeholde den).

Effective C++ er mere nede på jorden: Det er dagligdags praktiske ting,
der er udgangspunktet. Grundviden for viderekomne

Helt enig. Og det er gode bøger.

-Claus

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-01-02 10:55

Det bliver vi vist nemt enige om :)

> Nja. Jeg ville sige rigtige newbies (dvs. uden programmeringserfaring)
> burde starte med "C++ Primer". Andre kan godt starte med enten Accelerated
> eller Essential C++.

Jeg har ikke læst nogen af "C++ Primer" udgaverne - kun bladret lidt i dem.
Men det lyder som et godt råd.

> Jeg er lidt i tvivl om Stroustrup så er nødvendig længere. De overlapper
> for meget hinanden.

Den er også god at have inden for rækkevidde.

C++

> Jeg ville bytte 4+5 om med 6 . Exceptional C++ er godt ude og gynge i de
> mere mærkværdige ting i C++.

Det kan jeg egentlig godt se, nu du siger det.

> [...]
> at den der en dag skal overtage ens kode skal være /ekspert/ for at kunne

Hvad der anses for at være virkeligt langhåret skifter over tid.
Tag eksempler som STL (1994/95) eller indholdet i Coplien's "Advanced C++,
Styles and Idioms" (1992).
Det var svært da det kom frem, men anses for hverdag programmering i dag.
Jeg tror at meget af det der står i "Modern C++" bliver hverdags
programmering om 3-5 år. Det skal sikkert igennem et par iterationer (f.eks.
kan typelist laves bedre - men det ved Alexandrescu godt. Se evt.
http://www.cuj.com/experts/2002/alexandr.htm?topic=experts - selv det ikke
er helt rigtigt hvad der står.).
Det er en svær balance.

Venlig hilsen