Kernel?
Fra : Cerberus

Dato : 22-01-02 13:06

Hvad hedder den nyeste kernel,og kan man bruge den samme kernel til alle
distributioner?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 22-01-02 13:22

Cerberus wrote:

> Hvad hedder den nyeste kernel,og kan man bruge den samme kernel til alle
> distributioner?

www.kernel.org viser hvilke kerner, der er de nyeste. I øjeblikket er den
stabile kerne på 2.4.17 .

Man kan /ikke/ bruge alle kerner til alle distributioner. Nye kerner
kræver tit nye værktøjer i user-land (som det hedder). Men med f.eks
RedHat 7.x serien kan du bruge alle 2.4 kerner. Hælder du en 2.5 kerne
på et RedHat 7.x system, vil den sikkert virke, men programmer som top
vil få problemer, da der er ændret i nogle af de data under /proc, som
top bruger.

-Claus

Fra : Cerberus

Dato : 22-01-02 13:26

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> på et RedHat 7.x system, vil den sikkert virke, men programmer som top
> vil få problemer, da der er ændret i nogle af de data under /proc, som

jeg kører mandrake 8.1, og jeg er ved at hente version 2.5, vil det mon
virke?

Fra : Simon Kristensen

Dato : 22-01-02 13:40

Cerberus <hr_overgeneral@pc.dk> writes:

> jeg kører mandrake 8.1, og jeg er ved at hente version 2.5, vil det mon
> virke?

Du er klar over, at 2.5.?? er udviklingsversionen? Jeg ved ikke hvor
stabil den er, men min formodning er, at hvis du har brug for at
spørge, skal du nok lade være med at bruge den. Dette gælder specielt
hvis du er glad for dine data.

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Cerberus

Dato : 22-01-02 13:56

ok, tak

Fra : Jesper Toft

Dato : 22-01-02 13:23

Cerberus wrote:

> Hvad hedder den nyeste kernel,og kan man bruge den samme kernel til alle
> distributioner?

http://www.kernel.org/ :

stabile: 2.4.17
eller prepatch: 2.4.18-pre4

Ja det burde du kunne..

/Jesper Toft

Fra : Steen Broelling

Dato : 22-01-02 15:47

In article <3c4d59ce$0$80560$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Jesper
Toft" <jesper@liscom.dk> wrote:

> stabile: 2.4.17
> eller prepatch: 2.4.18-pre4

Nu vi er ved det med kernel, hvordan loader man så en xconfig med den
kernelkonfiguration som man allerede har, og som virker perfekt!?? Jeg
skal nemlig kun ha' lavet en enkelt ændring i min kernel, og har endnu
ikke fået en selvkompileret kernel til at fungere, på trods af at jeg
synes alle indstillingerne ser rigtige ud...

System: RedHat 7.2 - kernel 2.4.9-13

Steen Brølling
--
/mail strix@mail.dk
/usr/home http://www.broelling.dk

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-01-02 16:06

Steen Broelling wrote:

> [...]
> ikke fået en selvkompileret kernel til at fungere, på trods af at jeg
> synes alle indstillingerne ser rigtige ud...

Jeg mener da der findes en lille knap, som hedder "Load configuration"
eller sådan noget...

Martin
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Steen Broelling

Dato : 22-01-02 16:12

In article <a2jv27$ss7$1@sunsite.dk>, "Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk>
wrote:

> Jeg mener da der findes en lille knap, som hedder "Load configuration"
> eller sådan noget...

Det gør der såmænd også. Men de eneste configfiles jeg kan finde, er
nogen forudkompilerede filer, som alt afhængig af systemet, er dem som RH
7.2 bruger som standard ved installation.
Jeg har også loadet den, som passer til mit system, og ud fra den kun
ændret en eneste ting i opsætning. Dernæst fulgt de nødvendige make
kommandoer og så videre, men den vil ikke boote på den.

Men jeg tænkte om ikke der er en fil, som gemmer de oplysninger som den
nuværende kernel kører på - for så ka' det vel næppe gå galt at loade den
og ændre en ting deri (enable NTFS modulet).

Steen Brølling

Fra : Steen Broelling

Dato : 22-01-02 16:14

In article <20020122.161214.711845894.2481@mail.dk>, "Steen Broelling"
<strix@mail.dk> wrote:

> Men jeg tænkte om ikke der er en fil, som gemmer de oplysninger som den
> nuværende kernel kører på - for så ka' det vel næppe gå galt at loade
> den og ændre en ting deri (enable NTFS modulet).

Sorry - jeg har netop fundet den :)

Steen

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-01-02 16:22

Steen Broelling wrote:

> Sorry - jeg har netop fundet den :)

Hvor?? (af ren interesse)

Martin

Fra : Steen Broelling

Dato : 22-01-02 20:45

In article <a2k00v$2do$1@sunsite.dk>, "Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk>
wrote:

> Hvor?? (af ren interesse)

Ja den lå i /usr/src/linux-2.4.9 - troede jeg. Det var ikke den, for
selvom jeg kompilerede den som den forelå, kan jeg stadig ikke boote på
den. Hmmm. Gad vide hvor den så ligger og gemmer sig og er underlig -
eller er det mig, som er underlig!??

Steen