Switch eller Hub?
Fra : Morten

Dato : 22-01-02 13:04

I forbindelse med en ADSL-opsætning skal jeg bruge en Hub eller Switch
til at lave et mini netværk på kontoret. Men jeg aner ikke om det skal
være en hub eller switch?

Den skal kunne bruges til at spille med, samt udveksle filer mellem de
to computere.

Morten

Fra : MJ

Dato : 22-01-02 13:46

> Den skal kunne bruges til at spille med, samt udveksle filer mellem de
> to computere.

Du kan læse om switch/hub på
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub

Hvis du kun skal tilslutte 2 computere kan du fint bruge en hub, men der er
ikke den store prisforskel.

MJ

Fra : Niels Henrik Egebjer~

Dato : 22-01-02 23:06

Teoretisk set er det vel bedst med en switch hvis prisen er den samme (færre
collisions)... !?!

Fra : Mads Bahrt

Dato : 23-01-02 02:06

Niels Henrik Egebjerg wrote:

> Teoretisk set er det vel bedst med en switch hvis prisen er den samme (færre
> collisions)... !?!

> er

Til gengæld vil der være en højere latenstid (dog stadig meget lav) på
en lavt trafikeret switch end på en lavt trafikeret hub. Dette skyldes
at switchen ent faktisk skal modtage minimum modtageradressen før den
kan begyde at sende pakken ud på modtagerporten (ved cut-through
switche) Ved Store and Forward-switche skal den modtage hele pakken
inden den kan sende den ud på modtagerporten. Den tid som dette tager
skulle dog i praksis være så lav at en switch altid er at foretrække,
grundet den bedre ydelse ved højere belastning og den sammenlignelige
pris. Hvis du har en hub liggende eller kan købe en brugt svinebilligt,
kan det overvejes - ellers bør du købe en switch, grundet den oftest er
en bedre løsning og ikke vil koste mere. Inden for billige switches er
markedet meget ens, hvorfor de interessante parametre til hjemmebrug,
mest vil være strømforbrug, støj og pris.

MVH

Mads Bahrt