Et par Debian-spørgsmål
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-01-02 10:03

Jeg forsøgte i går at installere Debian 2.2. Jeg brugte
installationsdisketter, og havde så tænkt mig at hente de resterende
programmer på nettet. Problemet er bare, at da jeg kom til den del, hvor
jeg kunne vælge, om jeg ville installere fra cd, web, FTP eller
harddisk, da havde jeg ikke internetforbindelse, og jeg havde kun
mulighed for at sætte en PPP-forbindelse op (lidt et problem, eftersom
jeg bruger ADSL). Er det altid sådan, at man i installationsprogrammet
kun har mulighed for at konfigurere en PPP-forbindelse? Eller er det i
virkeligheden fordi, jeg ikke havde konfigureret et netkort, og
installationsprogrammet derfor troede, jeg ikke kunne bruge DHCP? Jeg
har ikke rigtigt overblik over, om installationsprogrammet fandt
netværkskortet. Jeg så en skærm med tilgængelige moduler, og dér var
netkortet på, så jeg troede, det var i orden.

Men er der overhovedet noget at komme efter i Debian (udover det smarte
pakkesystem), når man som mig ikke bare vil køre server, men også et
skrivebordssystem? Jeg er den type, der forventer, at sådan noget som
lydkort, printer mv. bliver opdaget og indstillet automatisk, og derfor
er jeg meget glad for SuSE Linux - men samtidig er jeg selvfølgelig
fristet af Debians smarte pakkesystem.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-01-02 10:15

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> [...]
> virkeligheden fordi, jeg ikke havde konfigureret et netkort, og
> installationsprogrammet derfor troede, jeg ikke kunne bruge DHCP? Jeg

Det er muligt at installerer via et LAN/ethernet, men det kan godt
være at Debians installer kun giver mulighed for det når den har
fundet nogle ethernet-interfaces.

Hvilken boot-disk brugte du?

Prøv enten at loade de rette moduler fra din drivers-disk eller brug
compact-bootdisken. Læs mere i instalationsguiden afsnit 5.2.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-01-02 10:35

Peter Makholm skrev:

> Det er muligt at installerer via et LAN/ethernet, men det kan godt
> være at Debians installer kun giver mulighed for det når den har
> fundet nogle ethernet-interfaces.
>
> Hvilken boot-disk brugte du?

<http://ftp.se.debian.org/debian/dists/Debian2.2r5/main/disks-i386/current/images-1.44/>

Altså standard-diskene.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 22-01-02 11:06

> [...]
> lydkort, printer mv. bliver opdaget og indstillet automatisk, og derfor
> er jeg meget glad for SuSE Linux - men samtidig er jeg selvfølgelig
Mht. programmer er der et bredt udvalg i Debian. Installationen kan være
mere krævende. Jeg bøvlede fx. med printer og scanner i lang tid (hvilket
sikkert siger mere om mine manglende evner!).
MVH.
--
Axel

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-01-02 15:19

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message
> Er det altid sådan, at man i installationsprogrammet
> kun har mulighed for at konfigurere en PPP-forbindelse?

Nej, jeg har installeret Debian flere gange over en almindelig PAT-router
uden DHCP.

> Eller er det i
> virkeligheden fordi, jeg ikke havde konfigureret et netkort, og
> installationsprogrammet derfor troede, jeg ikke kunne bruge DHCP?

Det lyder meget passende.

> Jeg så en skærm med tilgængelige moduler, og dér var
> netkortet på, så jeg troede, det var i orden.

Det er ikke helt nok, du skal også vælge modulet.
Ligesom når du er ude at handle: Det er ikke nok, at det står på hylden, du
skal også tage det ned i vognen.

> Men er der overhovedet noget at komme efter i Debian (udover det smarte
> pakkesystem),

Hmm... Som jeg ser det, er pakkesystemet den eneste forskel på de
"almindelige" distributioner, så mit svar vil vel være "nej".
Jeg synes der er mange rare ting ved Debian, som alle er følger af
Debian-systemet. Nem håndtering af programmer, der bliver ikke installeret
en masse ting man ikke vil have, meget konsistent placering af filer, god
installation via mange medier (disketter, cdrom, ftp, http, nfs,
you-name-it) osv.

> når man som mig ikke bare vil køre server, men også et
> skrivebordssystem? Jeg er den type, der forventer, at sådan noget som
> lydkort, printer mv. bliver opdaget og indstillet automatisk,

Se der begynder problemerne så. Debian er for den (i hvert fald lidt)
erfarne Linux-bruger, som ved (eller gerne vil vide) hvordan det hele
fungerer. Der er ikke rigtigt noget i systemet der holder dig i hånden. I
forhold til så mange andre systemer, er det mere "gør-hvad-du-vil" agtigt,
end "du-kan-nu-vælge-mellem" agtigt. Altså det er op til dig at vide hvad du
vil, og hvordan det skal gøres.

Jeg har kun meget meget lidt erfaring med Debian som workstation. Mit
indtryk var, at det er Debian ikke så god til. Det er nok bedre med Redhat
eller Mandrake. Jeg har ikke prøvet SuSE, men jeg tror den ligger i kategori
med de to, hvad det her angår.

Hvis jeg siger "I Debian skriver jeg bare 'apt-get install programnavn', så
kommer resten automatisk", og svaret er "Skriver? Skriver hvor?", så er
Debian nok ikke et godt valg.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Steen Broelling

Dato : 22-01-02 15:50

In article <Oye38.2778$Eu2.429728@news010.worldonline.dk>, "Niels
Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]

> Hvis jeg siger "I Debian skriver jeg bare 'apt-get install programnavn',
> så kommer resten automatisk", og svaret er "Skriver? Skriver hvor?", så

Go' forklaring Niels :)

Steen Brølling
--
/mail strix@mail.dk
/usr/home http://www.broelling.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 22-01-02 16:38

> [...]
> vil, og hvordan det skal gøres.

> Jeg har kun meget meget lidt erfaring med Debian som workstation. Mit

Corel Linux var et godt forsøg på en Desktop/Workstation Linux
der byggede på Debian.
Corel havde blandt andet en grafisk (X) debian pakkemanager.
I "corel center" (modificeret KDE control center) kunne man
ændre visse "root" ting, idet der så blot blev bedt om er root password.
Forhåbentlig kan dem der overtog Corel Linux fortsætte udviklingen.

Derudover er der også Progeny? så vidt jeg husker, der også bygger
på Debian.

Men den "rå" debian er ikke for den "almindelige" nybegynder der kommer
fra windows.

--
no signature :)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-01-02 16:48

frank damgaard skrev:

> Derudover er der også Progeny? så vidt jeg husker, der også bygger
> på Debian.

Den udvikles ikke mere.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : frank damgaard

Dato : 22-01-02 18:19

> Den udvikles ikke mere.

Der var Xandrosb der overtog Corel Linux, så der kommer i år
noget under et nyt navn ( http://www.xandros.net/ )
Det bliver stadig med debian pakker.
Xandros overtog også de fleste af linux folkene fra Corel.

--
no signature :)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-01-02 16:46

Niels Andersen skrev:

> Hvis jeg siger "I Debian skriver jeg bare 'apt-get install
> programnavn', så kommer resten automatisk", og svaret er "Skriver?
> Skriver hvor?", så er Debian nok ikke et godt valg.

Nu er jeg ikke helt ny inden for Linux (jeg har brugt det siden '98),
men jeg savner ikke specielt de tider, hvor man måtte omkompilere kernen
bare for at få PPP-understøttelse eller lyd. Jo, sådan var det med de
tidligere versioner af SuSE Linux, og jeg er glad for, at de fleste ting
autodetectes nu. Så svaret giver nok sig selv: Jeg skal ikke bruge
Debian.

Jeg kan se, at du bruger Windows, og jeg har oplevet mange af den slags
Debian-brugere, der bruger Windows på skrivebordsmaskinen og Debian til
server. For dem er det fint, men for os, der også bruger Linux på
skrivebordet, er det ret vigtigt, at man ikke skal bruge 100 år på at
sætte skærm, lydkort, printer osv. op (ting, der ikke er så vigtige på
en server) : )

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-01-02 16:57

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Hmm... Som jeg ser det, er pakkesystemet den eneste forskel på de
> "almindelige" distributioner, så mit svar vil vel være "nej".

Det er jeg uenig i...

> Debian-systemet. Nem håndtering af programmer, der bliver ikke installeret
> en masse ting man ikke vil have, meget konsistent placering af filer,

.... Disse ting er rent policy-ting, der intet har med pakkesystemet at
gøre. Det ville være lige så let at gøre det med en rpm-baseret
distribution.

> god
> installation via mange medier (disketter, cdrom, ftp, http, nfs,
> you-name-it) osv.

Dette er som sådan heller ikke pakkesystemet, men dbootstrap der er
synderen.

Denbian har to store forcer, dpkg/apt og Debian Policy. Jeg ved
egentligt ikke hvilken en der er den vigtigste, men de er begge med
til at gøre Debian til en god distribution.

> Jeg har kun meget meget lidt erfaring med Debian som workstation. Mit
> indtryk var, at det er Debian ikke så god til. Det er nok bedre med Redhat

Hvis man ikke (har lyst til at) falder i svimer over alle de nye
fancy/pop-smarte ting i KDE3 eller Gnome-meget-ny, så er Debian et
stabilt system til en arbejdsplads. *Jeg* har aldrig haft probelmer.

> Hvis jeg siger "I Debian skriver jeg bare 'apt-get install programnavn', så
> kommer resten automatisk", og svaret er "Skriver? Skriver hvor?", så er
> Debian nok ikke et godt valg.

Enig.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-01-02 18:18

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> ... Disse ting er rent policy-ting, der intet har med pakkesystemet at
> gøre. Det ville være lige så let at gøre det med en rpm-baseret
> distribution.

Hmm. Det var vist ret dårlige formuleret, det jeg skrev der.
For det første, er det de ting *jeg* lægger vægt på, jeg snakker om.
For det andet tænkte jeg ikke lige på "rpm" og "deb", når jeg siger
"pakkesystemet". Jeg tænkte egentlig på både selve systemet og indholdet.
Dvs. også policies, udvalget af pakker osv.

> Dette er som sådan heller ikke pakkesystemet, men dbootstrap der er
> synderen.

Installationen så jeg også lige som en del af "pakkesystemet". Hvor udvalget
af installationsmedier hører hjemme er jeg egentlig i tvivl om.

Jeg må nok indrømme, at jeg mistolkede vist ordet. Din tolkning lyder
egentlig mere korrekt for mig nu, end min egen.

> Når folk spørger mig, om jeg er nørd, bliver jeg altid ilde til mode
> og svarer lidt undskyldende: "Nej, jeg bruger RedHat".
> -- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Den kan jeg godt lide. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-01-02 17:07

frank damgaard <frank_spam1@post.cybercity.dk> writes:

> Corel Linux var et godt forsøg på en Desktop/Workstation Linux
> der byggede på Debian.

Med understregning under 'forsøg'. 'godt' er jeg mere i tvivl om.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-01-02 19:03

On Tue, 22 Jan 2002 10:02:48 +0100, Jonas Koch Bentzen wrote:

> Eller er det i virkeligheden fordi, jeg ikke havde konfigureret et
> netkort, og installationsprogrammet derfor troede, jeg ikke kunne
> bruge DHCP?

Det vil jeg tro. Jeg kan ihvertfald huske at jeg engang på en maskine
til en kammerat fik meget sjov ud af ikke at have valgt det jeg burde
have valgt af moduler til netværk.

> Jeg så en skærm med tilgængelige moduler, og dér var netkortet på,
> så jeg troede, det var i orden.

Så hut jeg visker kommer der plusser ud for de moduler man vil ha'
med, når man har valgt dem. Hvis du ikke har gjort noget aktivt er det
nok tvivlsomt at det er kommet med, modulet.

> Men er der overhovedet noget at komme efter i Debian (udover det
> smarte pakkesystem), når man som mig ikke bare vil køre server, men
> også et skrivebordssystem?

Udover pakke-systemet, udviklerne og ideen, nøh.

> Jeg er den type, der forventer, at sådan noget som lydkort, printer
> mv. bliver opdaget og indstillet automatisk

Det sker næppe med Debian.

Det rare er, for det meste, at når man lige mangler et program som
oftest kan komme igennen med at skrive "apt-get install program".

(Udover det med grundlaget osv.).

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Hjorth

Dato : 22-01-02 22:56

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> netværkskortet. Jeg så en skærm med tilgængelige moduler, og dér var
> netkortet på, så jeg troede, det var i orden.

Du skal finde din netkortsdriver på listen og installere den, så kommer
den og spørger efter opsætning (IP-adresse mv.) og så kører det
fuldstændigt gnidningsfrit derfra.
Netkortinstallationen er det kritiske punkt, alt andet kan installeres
senere.

> [...]
> lydkort, printer mv. bliver opdaget og indstillet automatisk, og derfor
> er jeg meget glad for SuSE Linux - men samtidig er jeg selvfølgelig

Standkernerne har indbygget support for adskillige gængse lydkort, så
det går helt af sig selv når den fyrer en modprobe kommando af under
opstarten.
USB kræver at du aktivt installerer USB-support, men det er jo en fordel
da ikke alle ønsker af have det liggende og optage ressourcer. Printere
kræver også lidt arbejde.

Jeg bruger selv Debian som desktop-system, og jeg er meget tilfreds med
det. Det er rigtigt, som nogen siger, at man kun får hvad man beder om,
men de er jo præcis fordelen.
Jeg bruger i øvrigt dselect til at installere med, selvom mange hardcore
Debianister har meget mod det program.

Michael.

Fra : frank damgaard

Dato : 23-01-02 11:57

Michael Hjorth <mhjorth1@netscape.net> wrote:

> [...]
> men de er jo præcis fordelen.
> Jeg bruger i øvrigt dselect til at installere med, selvom mange hardcore

?? Jeg har brugt dselect siden debian 1.1/1.0 og jeg bruger den stadig.
Til nogle opgaver er de nye ting fint, bla. at kunne gøre det
100% fra kommandolinien.
Har også prøvet Corels grafiske pakkemanager til .deb og den virker
også fint, dog er det ikke dselect .

I øvrigt min debian installation er en opgradering fra helt den
første Debian jeg installerede i ca. 1996 . Og opgraderingerne
er de fleste gange sket 100% med dselect.

--
Frank Damgaard |

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-02-02 19:07

> [...]

>virkeligheden fordi, jeg ikke havde konfigureret et netkort, og
>installationsprogrammet derfor troede, jeg ikke kunne bruge DHCP?

Jeg ved godt, at det her er en gammel tråd, men nu faldt jeg over den,
mens jeg selv sidder og roder med en diskette-installation, og jeg er
ikke klar over, om du er kommet videre.

Hvis man bruger 2.2r5 installations-disketter, baseret på
compact-kernen, fungerer netværksinstallation fint, helt uden valg af
moduler[1]. Man booter på rescue-disketten, efterfulgt af
root-image-disketten og får derefter en boks, hvor man bl.a. kan vælge
installation via netværk. Vælger man det, får man at vide, at netværk
ikke er konfigureret, men at man kan sætte det op nu. Derefter er det
bare at vælge mellem DHCP og manuel indtastning. Netkortet er blevet
auto-detected på begge de maskiner, jeg har prøvet.

Jeg har dog lige opdaget en enkelt ulempe. Man ender med en
installation, der kører compact-kernen, og den understøtter blandt
andet ikke ip-chains. Og man kan ikke uden videre installere et
"normalt" kernel-image med apt-get uden at få problemer med moduler.
Men hvis man skal opgradere til woody (og det vil man vel, når man
kører desktop), kommer man alligevel til at pille lidt med initrd for
at få de nye kerner til at fungere, og så gør det ingen forskel, om
man er startet med en normal kerne eller en compact-kerne.

[1]: Vistnok fordi man i compact-versionen har fravalgt understøttelse
af sjældent hardware og i stedet fået plads til en bedre
netværksunderstøttelse.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer