Autodetect af CPU
Fra : Thïngmand

Dato : 22-01-02 10:06

Jeg har et Soltek SL-75DRV2 motherboard, som jeg vil smide en Duron 800 i -
finder den selv frekvensen eller skal den sættes manuelt?

Kan man starte maskine op uden køler på CPU'en? (den er ikke kommet endnu)

Jeg havde ikke tænkt mig at begynde at ligge OS ind, men bare lige for at se
om det hele virkede som det skulle...

Fra : Deaster

Dato : 22-01-02 10:50

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
> Jeg har et Soltek SL-75DRV2 motherboard, som jeg vil smide en Duron 800
i -
> finder den selv frekvensen eller skal den sættes manuelt?

Hvis den står til autodetect skulle den gerne selv finde den.

> Kan man starte maskine op uden køler på CPU'en? (den er ikke kommet endnu)

Ja i ca. 3-4 sekunder så skal du købe en ny cpu.

> Jeg havde ikke tænkt mig at begynde at ligge OS ind, men bare lige for at
se
> om det hele virkede som det skulle...

Vent på køleren.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Thïngmand

Dato : 22-01-02 11:04

endnu)

> Ja i ca. 3-4 sekunder så skal du købe en ny cpu.

Ok - tak!

For at pirre lidt til Intel vs. AMD diskussionen: Hvor længe kan en P4 kører
uden køler?

Fra : Klitgaard

Dato : 22-01-02 11:11

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse

> For at pirre lidt til Intel vs. AMD diskussionen: Hvor længe
kan en P4 kører
> uden køler?

Længere tid, men det er jo nok fordi ydelsen er mindre end AMD

--
....Klitgaard

Fra : Deaster

Dato : 22-01-02 11:26

> endnu)

> Ok - tak!
>
> For at pirre lidt til Intel vs. AMD diskussionen: Hvor længe kan en P4
kører
> uden køler?

Hehehe, indtil den bliver så varm at den lukker ned

Fra : Michael Thomsen

Dato : 22-01-02 11:38

Forskellen på AMD og Intel er når Intels går ned er CPUen ikke futtet af..
Jeg har selv lavet forsøget på min 1.7GHz Intel på et Asus P4B med 512 Mb
Spectec RAM PC-133

Den starter fint op uden køling men når jeg har sat i windows i ca. 30 sek.
går den i sort.

Mvh Michael

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 24-01-02 00:28

Der er en ret fed video af sådan en test på tomshardware.com - man kan se
det hele gå op i flammer....

Kasper

Fra : John Hinge

Dato : 22-01-02 11:49

On 22 jan 2002 Thïngmand was heard to say:

> endnu)

> Ok - tak!
>
> For at pirre lidt til Intel vs. AMD diskussionen: Hvor længe kan
> en P4 kører uden køler?

Hvor længe har du tid at vente ?

P4 'snyder, hvis du hiver køleren af den, skruer den ned for ydelsen
indtil den ikke længere synes den har det for varmt..
Der var en overclockeetellerandet website der testede både AMD og
Intel P3 og P4 CPU'er ved at hive køleren af dem..
P3'eren stopper op på stedet, men virkede fint efter genmontering
af køler og en genstart.
AMD'erne (de testede 2 forskellige) aflivede sig selv og bundkortet
(de blev meget meget varme, det ku bundkortet ikke li)
P4'eren blev bare langsommere..
Det skal siges at AMD flere gange har mumlet noget om at testen
ikke var spor retfærdig (ihnej de testede 2 forskellige CPU'er
med samme resultat fyyyhhh og såvidt jeg har hørt påståes
det at nyere AMD'er bestemt ikke har det problem.. Men jeg har
nu ikke lyst til at spendere bananerne på at se om AMD har brugt
kassen og implementeret sådan et thermal protection slowdown.

Jeg synes dog også jeg bør nævne at den test jo ikke siger
noget somhelst om hvilken CPU der er 'den rigtige' fordi i
hverdagen kan man jo være fløjtende ligeglad med om ens
CPU rister eller bliver langsom hvis køleren falder af.
Det der tæller for de fleste er om ens CPU er stabil og ellers
hurtig nok til de ting man går og laver.
Jeg har kørt med både AMD og Intel CPU'er gennem tiden, og været
glad for begge dele.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Hellfire

Dato : 22-01-02 21:40

Tom's Hardware Guide: www.tomshardware.com

> [...]
> AMD'erne (de testede 2 forskellige) aflivede sig selv og bundkortet
> (de blev meget meget varme, det ku bundkortet ikke li)

Det ser sjovt ud når kølepasta bliver varmt

MEGET langsomere. Via har lavet en lignende test med deres Cyrix C3 800A, en
Celeron og Q3A. Celeron'en crashede 5 sekunder efter køleren blev pillet af.
Samme trick med Cyrix'en, køleren blev pillet af, og så skulle der testes.
Efter 15 min: maskinen kørte lystigt viddere, ingen synlig nedgang i
framerate. 3 timer: stadig ingen forandring. 24 timer efter testens start
kørte maskinen stadig viddere for fuld hammer (fuld hammer på en Cyrix?
ROTFLMAO......).

> [...]
> med samme resultat fyyyhhh og såvidt jeg har hørt påståes
> det at nyere AMD'er bestemt ikke har det problem..

Med et bundkort, som understøtter teknologien, ellers står man stadig med en
svitset CPU

Fra : Jean Pierre

Dato : 23-01-02 19:06

Thermarlthrottle hedder det :)

Fra : Thïngmand

Dato : 22-01-02 11:48

> Ja i ca. 3-4 sekunder så skal du købe en ny cpu.

Hvad så når man har lyddæmpet sit kabinet, så man ikke kan høre blæseren?

Er der en eller anden sikkerhedsfunktion i motherboardet, der ikke starter
CPU'en op, hvis blæseren ikke kører?

Fra : Deaster

Dato : 22-01-02 12:26

> Hvad så når man har lyddæmpet sit kabinet, så man ikke kan høre blæseren?
>
> Er der en eller anden sikkerhedsfunktion i motherboardet, der ikke starter
> CPU'en op, hvis blæseren ikke kører?

Nope, den dør sikkert, medmindre den når at gå helt ned inden..

Fra : Mogens

Dato : 22-01-02 12:46

On Tue, 22 Jan 2002 12:26:24 +0100, "Deaster"
<frankatnasa@hotmail.com> wrote:

>Nope, den dør sikkert, medmindre den når at gå helt ned inden..

Når bare der stadig er et køleprofil på CPU'en, så
overopheder den jo ikke på 2 sekunder. Selv uden
blæser vil der da afgives en del varme af køleren.

De fleste bundkort har da en shutdown funktion
hvis CPU'en bliver for varm. Den kan ikke nå at
reagere på en "nøgen" CPU der overopheder på
få sekunder, men med køler på vil jeg da mene
at den kan nå at slukke for maskinen.

Eller har jeg fuldstændigt misforstået det hele ?

Mvh Mogens

Fra : Michael Thomsen

Dato : 22-01-02 13:01

JEg går ud fra at Thingmand mener at han ikke har fået en køler (kølerprofik
med blæser) endnu, og så er svaret.. Den dør hvis du starter en uden køler
profil og blæser!

Mvh Michael

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 24-01-02 00:31

> Er der en eller anden sikkerhedsfunktion i motherboardet, der ikke starter
> CPU'en op, hvis blæseren ikke kører?

Nogle mobo vil ikke starte op hvis der ikke trækkes strøm på det stik på
mobo som er beregnet til cpu blæseren. Jeg ved ikke om det er tilfældet med
dit.

Kasper

Fra : Peter Jespersen

Dato : 24-01-02 02:16

Kasper Daniel Hansen wrote:

> Nogle mobo vil ikke starte op hvis der ikke trækkes strøm på det stik på
> mobo som er beregnet til cpu blæseren. Jeg ved ikke om det er tilfældet
> med dit.

Andre vil ikke hvis der ikke kommer impulser fra omdrejningstælleren på
CPU-blæseren.

--
Live long and prosper...

Fra : TDA

Dato : 22-01-02 12:12

Toms Harware Guide har lavet en test af, hvad der sker med AMD og P4 uden
køler.
Du kan læse testen her:
http://www.tomshardware.com/cpu/01q3/010917/index.html
Du kan downloade videoen her:
http://www12.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip

Fra : Thïngmand

Dato : 22-01-02 14:00

> Toms Harware Guide har lavet en test af, hvad der sker med AMD og P4 uden
> køler.

Skræmmende! Så får man altså lidt for de ekstra kr. en Intel CPU koster...

Fra : Deaster

Dato : 22-01-02 14:27

> Skræmmende! Så får man altså lidt for de ekstra kr. en Intel CPU koster...

Jep til gengæld er den ca. 20 % langsommere til de fleste ting.

Fra : Hellfire

Dato : 22-01-02 21:44

> uden

> Jep til gengæld er den ca. 20 % langsommere til de fleste ting.

> [...]

Heh, selv den nye 2,2GHz Northwood til 550$ (vistnok ved køb af 1000 stk.)
kan kun lige og lige holde AMD's 2000+ (hvem sagde 32% forskel i MHz?)
stangen i de fleste tests.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 23-01-02 19:04

TDA wrote:

> Toms Harware Guide har lavet en test af, hvad der sker med AMD og P4 uden
> [...]

Dybt suk!
Grunden til at dette sker er at denne opgave er blevet pålagt chipsættet.
Nogle chipsæt er det indbygget i (fx SiS har det indbygget), desværre er
der ganske få bundkortproducenter der har benyttet sig af det.
Dernæst var vist det den forrige generation TBirds der blev brugt,
Palomino/Morgan har forbedret sikkerhedsforanstaltninger, fx er temp
føleren nu indbygget i processoren....men det er stadig chipsættets opgave
hvilket betyder at opgaven hænger på producenten af bundkortet...

Onkel Tom udførte endnu en test, hvor denne feature var til stede og
TBirden blev lukket planmæssigt ned....men det har de fleste valgt at
ignorere....for det er jo ikke interessant at den bare lukker ned...

Hvis evnen til at køre uden køling er det primære så gå efter en VIA C3 (og
nej den har intet med Cyrix at gøre det er en IDT/Centaur WinChip) den kan
endda ved 5-600Mhz køre uden køling i længere tid...ved 933Mhz er passiv
køling dog er krav.

--
Live long and prosper...