[OTD] Ny gruppe: Analog fotografering.
Fra : Fototal.dk

Dato : 22-01-02 07:33

1. Emne:
Analog fotografering.

2. Beskrivelse:
Emner omkring analog (filmbaseret) fotografering.

3. Fundats:
I gruppen kan alt omkring analog (filmbaseret) fotografering diskuteres. Det
kan være tekniske emner som udstyr, film, mørkekammerarbejde m.m. men også
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, især
relateret til analog fotografering.
Spørgsmål kan stilles - viden, erfaringer og meninger kan udveksles.
Gruppen er ikke beregnet til diskussion af digital fotografering som:
Digitale kameraer, scannere, printere og digital billedbehandling. Disse
diskussioner henvises til hovedgruppen: dk.fritid.foto.
Gruppen er ikke beregnet til køb & salg, der i stedet henvises til relevante
grupper i dk.marked-hierarkiet.
Det er ikke tilladt sende indlæg til denne gruppe, der indeholder vedhæftede
filer, f.eks. billeder. Billeder kan udstilles/udveksles ved henvisninger
til billeder på ens egen hjemmeside eller andre relevante hjemmesider på
internettet.

4. Begrundelse:
På grund af en rivende udvikling indenfor digital fotografering, er der de
seneste par år solgt mange digitale kameraer. En masse mennesker, der ikke
tidligere har haft interesse for fotografering, har købt et digital kamera
og har fået interesse for at fotografere med det.
Mens de "nye" digitale fotografer ofte også har stor interesse for
computere, så er det langt fra altid tilfældet hos de "gamle" analoge
fotografer.
Lidt groft generaliserende vil jeg påstå, at analoge- og digitale
fotografere tilhører hver sin "art".
Efterhånden er der overvejende indlæg relateret til digital fotografering i
dk.fritid.foto, og de analoge fotografer er derfor, enten næsten forsvundet
fra gruppen, eller er blevet passive deltagere.
Man kan argumentere med at analoge fotografer blot kan springe de digitale
indlæg over, men fakta er, at mange analoge fotografer ikke har kunnet
trænge gennem den digitale debat. Mange har efterhåndet forladt usenet.
Det er synd, fordi disse fotografer indeholder en masse viden som usenets
brugere kunne nyde godt af.

5. Eksisterende trafik:
En del trafik tages fra dk.fritid.foto men der forventes megen ny
(genvundet) trafik, da mange "tabte" analoge fotografer forventes at vende
aktivt tilbage til usenet.

6. Forslag til navn:
dk.fritid.foto.analog

7. Moderering:
Nej

8. Forslagsstiller:
Finn Krogh Jørgensen (finn@finnkrogh.dk)

9. Debatperiode:
21.01.02 - 12.02.02

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-02 19:38

"Fototal.dk" <use964@fototal.dk> wrote in message

> elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn, især
> relateret til analog fotografering.

Undskyld jeg ikke respekterer dit FUT, men mit indlæg er ikke en del af
diskussionen vedr. oprettelse.
Men hvordan i alverden adskiller billedsyn og komposition hos henholdsvis
digital og filmbaseret fotografi sig fra hinanden?

> 6. Forslag til navn:
> dk.fritid.foto.analog

rent sprogligt - burde man så ikke tale om 'film' og ikke 'analog'?

mvh
Jan

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 22-01-02 21:02

Jan Boegh wrote:

> rent sprogligt - burde man så ikke tale om 'film' og ikke 'analog'?

'kemisk,' måske? ;)

Mvh.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-02 23:51

Jan Boegh wrote:

> Men hvordan i alverden adskiller billedsyn og komposition hos
> henholdsvis digital og filmbaseret fotografi sig fra hinanden?

Det kan man slet ikke, for så skulle der også være forskel, på det
billedsyn der vedrører 24x36, mellem- og storformat fotografi, et
fotografi er og bliver et fotografi, uanset hvordan det er lavet.

Jeg er iøvrigt lidt skeptisk over en opdeling i analog og digital, det
er måske det helt forkerte sted at lægge snitfladerne.

Det er mit indtryk, at hovedproblemet i news:dk.fritid.foto er den store
mængde indlæg, fra folk som jeg vil betegne som "engangsbrugere", de har
set et billigt tilbud på et digital kamera i Bilka eller Aldi, og så vil
de lige høre den samlede expertise i news:dk.fritid.foto, om det er ok
køb, og de giver sig slet ikke tid til at undersøge, om der 50 andre
"engangsbrugere", der inden for de sidste par måneder, har stillet et
nogenlunde tilsvarende spørgsmål, og de kunne heller ikke drømme om at
læse de svar de andre "engangsbrugere" har fået.

Måske vi skulle overveje en opdeling, som kører på graden af interesse,
arrangemet og professionalisme, og så vidt jeg kan se, så er der tre niveauer.

1). De private, der kun laver de såkalte familiefotos, ved festlige
lejlighedder, til højtiderne og når de er på ferie.

2). Fotoamatørerne, der seriøst arbejder med fotografi som en hobby,
og hvoraf nogle er semiprofessionelle. Der findes både digitale
og analoge fotoamatører, og nogen som anvender begge teknikker.

3). Fagfotograferne, dem har fotografi som et arbejde og levevej,
langt de fleste fagfotografer anvender både den digitale og
analoge teknik, for dem handler det om, hvad der er mest lønsomt
til en given opgave.

Jeg ved ikke om den inddeling kan bruges til noget konstruktivt, men det
er mit klare indtryk at fotoamatørerne og fagfotograferne godt kan
fungere sammen, de snakker nogenlunde det samme sprog, og der er ikke
væssentlige brudflader, der giver anledning til uoverskuelige konflikter.

De private udgør derimod en helt selvstændig gruppe, og de står iøvrigt
for mange af de indlæg / spørgsmål, der gentages til hudløshed, og de
har overhovedet ikke noget til fælles med fotoamatørerne og
fagfotograferne, som ikke får noget brugbart ud af deres snik-snak.

Derfor er det muligt, at øvelsen bør handle om, at vi får etableret en
undergruppe, hvor de seriøst fotointeresserede kan få fred til at
debattere, og hvis gruppens navn ikke virker tillokende for "de private"
og "engangsbrugerne", så er jeg rimmelig sikker på, at vi godt kan ha'
både de analoge og digitale emner i samme gruppe.

Gruppen kunne f.eks. hedde news:dk.fritid.camera-obscura, det lyder ikke
tillokkende for "de private" og "engangsbrugerne", men de seriøst
fotointeresserede ved godt hvad det handler om.

Jeg laver et XFUT til news:dk.admin