Hjælp af definition af mål for nedsat syn ~
Fra : Christian Ulrich

Dato : 21-01-02 22:20

Hej Alle

Jeg har påtænkt mig at søge ind til politiet, og der er et krav om ens syn
ikke må overskride 6/12 - 6/24.
Men hvad er det omregnet til den som man "normalt" bruger, hvis man bære
briller / kontaktlinser?

Best Regards,
Christian

Fra : Reno Raines

Dato : 22-01-02 00:30

> Men hvad er det omregnet til den som man "normalt" bruger, hvis man bære
> briller / kontaktlinser?

Du kan ikke sådan direkte omregne de to enheder. De første mål du nævner, 6/12 osv. refererer til din synsstyrke vha Snellenstavle
(den med bogstaverne i forskellige størrelser). Hver linie på denne tavle er markeret med en enhed på førnævnte skala. 6-tallet
refererer til afstanden 6 m.
Dog er det sådan, at jo mere nærsynet du er, jo højere er nævneren i brøken og jo højere korrektion skal du have. Men direkte
omregning er ikke mulig.
Din egen læge eller optiker kan fortælle dig, hvor nedsat dit syn er vha. Snellens tavle.