Tilføjelse af ny hd i fstab
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 21-01-02 22:18

Hejsan,

Ja nu er jeg tilbage med endnu en forespørgsel i kan tage jer til
hovedet over. Beklager. Det er mig, nu efter adskillige forsøg, ikke
muligt at få min unixboks til at acceptere den extra hd jeg har sat i
den.
Jeg formoder at jeg bare ikke kan finde ud af at konfigurere min
/etc/fstab der er som beskrevet på sslug.dk
Den omtalte disk sidder på SCSI-bus 1 med id 2. Den primære linux hd
(den med / ) sidder så med id 0. Jeg har også en SCSI-bus 0 i maskinen
men den benyttes kun til at boote i macos.

Følgende er hvad der står i min fstab, men alligevel siger den
konsekvent: "Mount point /web is not a directory" under opstart og den
er umulig at komme i kontakt med.

/dev/sda7 / ext2 defaults 1 1
/dev/sda5 /boot ext2 defaults 1 2
/dev/sdb5 /web ext2 defaults 1 2
/dev/sda6 swap swap defaults 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto 0 0
/dev/cdrom /mnt/cdrom auto noauto 0 0
none /proc proc defaults 0 0
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0

Nogle gode råd?

På forhånd tak.

anr

"I could crush him like an ant - but that would be too easy. No, revenge
is a dish best served cold - I'll bite my time and when he least expect
it, I'll... - Ah, what the hell, I'll just crush him like an ant!"
-Montgomery Burns

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 21-01-02 22:30

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> hovedet over. Beklager. Det er mig, nu efter adskillige forsøg, ikke
> muligt at få min unixboks til at acceptere den extra hd jeg har sat i

Burde nok lige tilføje at det er /dev/sdb5 jeg har problemer med. En
lille 80mb hd.

anr

"You know how unpredictable the French are. One minute they're kissing
a woman's hand, the next they're chopping off her head."
-Marge Simpson

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-01-02 22:33

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> /dev/sda7 / ext2 defaults 1 1
> [...]

Har u husket at lave en mmkdir /web ? Og burde den ikke ligge under /mnt

Fra : Kent Friis

Dato : 22-01-02 17:10

Den 21 Jan 2002 22:32:34 +0100 skrev Martin Schultz:

>Har u husket at lave en mmkdir /web ? Og burde den ikke ligge under /mnt

Den burde nærmere ligge (efter navnet at dømme) som
/usr/local/httpd/htdocs

Mvh
Kent
--
Der' ingen bånd der binder mig
ingen holder på mig, nej...

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 22-01-02 17:29

Kent Friis <kfr@fleggaard.dk> wrote:

> Den burde nærmere ligge (efter navnet at dømme) som
> /usr/local/httpd/htdocs

Øh nej det jeg prøver at opnå er at lave en partition hvor jeg kan dumpe
diverse webapps og cgi ting - og også htdocs/ (eller tilsvarende).

Altså prøver jeg at lave sådan at /web 'er' den partition. (hvis det
giver mening.)

Det er sikkert så basalt at man tror det er løgn.

anr

"Homer's a great nuclear safety inspector, but I don't know if I trust
him with my garbage."
-Carl (Homer Simpson's supervisor)

Fra : Enrique

Dato : 21-01-02 22:41

Yello

On Mon, 21 Jan 2002 22:17:42 +0100, Andreas N Rasmussen wrote:

> [...]
> SCSI-bus 1 med id 2. Den primære linux hd (den med / ) sidder så med id
> 0. Jeg har også en SCSI-bus 0 i maskinen men den benyttes kun til at

Først finder du ud af hvad den hedder (sdXY), du kigger i /var/log/dmesg
Der kan du finde din harddisk, min siger:
hda: QUANTUM FIREBALL SE3.2A, ATA DISK drive
hdc: Pioneer DVD-ROM ATAPIModel DVD-106S 011, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hde: IBM-DTLA-307030, ATA DISK drive

> Følgende er hvad der står i min fstab, men alligevel siger den
> konsekvent: "Mount point /web is not a directory" under opstart og den
> er umulig at komme i kontakt med.

Du har oprette en mappe ved navn /web ik'?
Er den formateret, og partitioneret? hvis ikke:
fdisk /dev/sdXY (Opsætning af partitioner)
mke2fs /dev/sdXY (Alt slettes!)

> /dev/sda7 / ext2 defaults 1 1
> /dev/sda5 /boot ext2 defaults 1 2
> /dev/sdb5 /web ext2 defaults 1 2

De sidste felter står for dump,fsck, du kan læse mere om dem i:
man fstab

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique@obel.auc.dk -- http://Welcome.to/Webbench >

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 22-01-02 17:25

Enrique <look@mySignature.txt> wrote:

> [...]
> hde: IBM-DTLA-307030, ATA DISK drive

> Du har oprette en mappe ved navn /web ik'?

Øh det tror jeg da.

> Er den formateret, og partitioneret? hvis ikke:
> fdisk /dev/sdXY (Opsætning af partitioner)
> mke2fs /dev/sdXY (Alt slettes!)

Dette er gjort igen og igen (også med pdisk), men resultatet er det
samme. hvis jeg kører mkdir /web får jeg at vide at den findes i
forvejen.

Hva' faen er der galt?

Takker

anr

"Why did this have to happen now, during primetime, when TV's brightest
stars come out to shine?"
-Homer Simpson

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 22-01-02 17:45

> [...]

> Følgende er hvad der står i min fstab, men alligevel siger den
> konsekvent: "Mount point /web is not a directory" under opstart og den

Og ja - det var så basalt at ingen kunne have gættet det. Jeg hader
sådan nogle fejl.

For some reason lå der en tom fil med navnet web i /. Damned! Jeg
slettede den, og oprettede mappen på ny - nu funker det!

Det mest provokerende var at jeg altså har tjekket det på et eller andet
tidspunkt, så det må være lykkes mig at slette mappen (!!) og så lave en
fil. En eller anden indlæg mig.

Nå men i det mindste var min fremgangsmåde rigtig - tak for at afklare
det.

anr

"They treat you like dirt - but I'm better than dirt! Well, most kinds
of dirt. That storebought kind - it's packed with nutrients - I can't
compete with that."
-Moe Szyslak