OBH-håndvarmer
Fra : Jesper Villadsen

Dato : 21-01-02 21:25

Hej allesammen
Jeg har for nyligt købt de "nye" håndvarmere
som OBH er kommet frem med. I den forbidelse
kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det er der sker inde
i puden.
Jeg har selv kigget utallige kemi bøger igennem, men der står kun noget
om selv processen, og det er ikke dn jeg er interresseret i.
Jeg vil gerne have at vide hvad det er der sker når man øjer den lille metal
plade (hvad er det der sætter reaktionen i gang?) er det nogle atomer der
sætter sig på pladen og frigøres ved et knæk
håber i har et svar
--
_____________________________________
Hilsen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 21-01-02 22:50

"Jesper Villadsen" <jespervilladsen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>plade (hvad er det der sætter reaktionen i gang?) er det nogle atomer der
>sætter sig på pladen og frigøres ved et knæk

Jeg vil gætte på at det er en chokbølge "frøen" starter i saltet.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Klaus Seiersen

Dato : 23-01-02 16:08

Jesper Villadsen wrote:

> Jeg vil gerne have at vide hvad det er der sker når man øjer den lille metal
> plade (hvad er det der sætter reaktionen i gang?) er det nogle atomer der
> sætter sig på pladen og frigøres ved et knæk

http://www.sfu.ca/physics/ugrad/courses/teaching_resources/demoindex/thermal/th4c/heatpack.html

http://www.bbc.co.uk/science/scienceshack/articles/questions/q_ou70.shtml

---Klaus

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-02 18:56

Klaus Seiersen <kls@ifa.au.dk> skrev i en

http://www.sfu.ca/physics/ugrad/courses/teaching_resources/demoindex/thermal
> [...]

Hvor meget kan man så varme sig på en pose, og hvad vejer og fylder den?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Holst

Dato : 24-01-02 12:58

In an article of 23 Jan 2002 Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvor meget kan man så varme sig på en pose, og hvad vejer og fylder den?

Jeg har et par, dog ikke OBHs, som jeg ikke har set. Det par, jeg har, er
to flade post ca. 10x10 cm i størrelse, der er fyldt med en væske.
Tykkelsen af posen er vel ca. 1 cm, når posen ligger på bordet. Posen er
lavet at tykt plast, der sammen med de svejsede kanter gør, at posen stort
set holder sin form. Min køkkenvægt påstår, at poserne veje 115-120 g pr.
stk.

Når du initierer krystallisationen, så bliver poserne pænt varme, men dog
ikke så varmt, at man brænder sig på dem. En af sikkerhedsanvisningerne
på posen lyder "Legen Sie Magic Heat nie direkt auf die Haut", hvilket man
jo umiddelbart kunne tro var for ikke at brænde sig. Jeg har dog ikke
oplevet, at poserne bliver så varme.

Hvor meget man kan varme sig, er et godt spørgsmål. Ikke særlig meget vil
nok være sandheden.

--
Uffe Holst

Fra : Klaus Seiersen

Dato : 24-01-02 14:22

Her er OBHs egen beskrivelse:

http://www.obh.dk/produkter/produkter.asp?produkt=4046

---Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-01-02 15:27

Uffe Holst skrev:

> [...]
> nie direkt auf die Haut", hvilket man jo umiddelbart kunne tro var
> for ikke at brænde sig. Jeg har dog ikke oplevet, at poserne bliver

Det er nok snarere for at undgå at det underliggende væv koagulerer.
Iflg. OBH's beskrivelse af varmepuden kan den opnå en temperatur på
54°C og så høje temperaturer bør man ikke udsætte sine legemsdele
for i længere tid ad gangen.

// Klaus