Quarter horse ønskes kjøpt.
Fra : doeventi

Dato : 21-01-02 17:43

Quarter horse,paint,palamino el lignende ønskes kjøpt.
Helt vallak eller hoppe.
3-8år
Må være snill og grei,kommer til å brukes til pleasure og reining.
Mail meg på: doeveti@online.no

Fra : Marianne Nyborg

Dato : 22-01-02 13:26

Hej

Jeg har købt min arabervallak på et stutteri, der hedder "Turban stud" som
ligger i Gilleleje.
Hun har også Quarter heste....
Jeg kan kun anbefale stedet.

Adressen er her: www.Turban-stud.dk

--
\|||/
( oo )

Venlig Hilsen
Marianne Nyborg.

Dogs have owners, Cats have staff...!

Fra : Lyrik

Dato : 17-02-02 20:53

"Marianne Nyborg" <m.nyborg@get2net.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har købt min arabervallak på et stutteri, der hedder "Turban stud"
> [...]
++++++++++++++++++++++++++++++++

Hvor meget ridehest får man for 15000.-?
Jens

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-02-02 21:00

In article <a4p1p3$2tag$1@news.cybercity.dk>, Lyrik wrote:

> Hvor meget ridehest får man for 15000.-?

Ikke meget. Jeg vil mene man kan få en rimelig pony for de penge,
en ikke en hest.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-02-02 21:52

SLUDDER!!!

Nina Svanholm.

Jon Bendtsen wrote in message ...

>Ikke meget. Jeg vil mene man kan få en rimelig pony for de
penge,
>en ikke en hest.
>

>JonB
>
>--
>
>Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige
gruppe",
>"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt
subject"

Fra : Lilian Hansen

Dato : 17-02-02 21:34

Hej

Hvis du mener hvor meget Quarter får man for 15000? Ikke noget. Jeg har i
hvertfald aldrig hørt om en Quarter til de penge. Men hvis du vælger en
Quarter, får du med garanti en rigtig dejlig hest. De er fantastiske. Men så
skal du nok finde en lidt større pengepung frem......

Mvh Lilian

Fra : Miki

Dato : 17-02-02 22:46

> Hvor meget ridehest får man for 15000.-?
> Jens

Hejsa Jens..
Man kan få en glimrende skovturs hest for 15000, men man skal ikke forvente
at få en over dejlig dressur/spring grand prix hest...

Quartere ligger generelt mellem 50000 og 100000 alt efter hvilken kvali de
skal have...

-miki-

Fra : Lyrik

Dato : 18-02-02 14:20

"Miki" <mikihoe@hotmail.com> wrote in message

> Hejsa Jens..
> Man kan få en glimrende skovturs hest for 15000, ...cut
++++++++++++++++++++++++++++++++
Hvor skal man lede efter dem?
Nogen muligheder omkring Virum?--KH eller nordsjælland?

Tak for svarene
Hilsen
Jens

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-02 14:52

In article <a4qv16$2i5$1@news.cybercity.dk>, Lyrik wrote:

> Hvor skal man lede efter dem?

tja, hvad med dk.marked.privat.dyr.hest ??
Eller dba.dk, eller ...

> Nogen muligheder omkring Virum?--KH eller nordsjælland?

Tag ud til ridestederne og kik efter påslag, eller lav et selv.

Jeg vil dog kraftigt anbefale dig at ofre flere penge på anskaffelsen
af hesten, det er trods alt et minimum det koster i forhold til de
løbende udgifter.
Min hest koster mig ca 3k. hver måned (bare for opstaldning, dertil
kommer smed, dyrlæge, udstyr, ...) 3000 * 12 er 36.000, hesten
lever vel i mindst 20 år, eller skal vi sige 15 år efter din
anskaffelse.
15 * 36.000 = 540.000
Og så vil du ikke engang ofre 3% i indkøb ?? Kvalitet koster.
Det er ikke kun papirerne der koster, men også ordentlig
opdragelse/uddannelse, bygning, evner, sin, ...

Det er dyrt at købe en billig hest der ikke kan holde til at
blive brugt, og derfor er syg hele tiden.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-02-02 22:25

Hej Jon!

Altså vi kan godt blive enige om at der selvfølgelig er forskel
på hvad du får for pengene, det gælder jo uanset hvad du køber.
Men, jeg vil altså ikke give dig ret i at billige heste er syge
og ikke kan noget, for det er altså noget sludder!!! Min pinto
kostede mig 3.500kr, og han er alletiders skønne hest. Jeg
købte ham da han var 8 måneder, tilred ham selv, idag er han
5år, og nu vil vi så gerne til at lære western, det har han
altså ingen problemer med!
Der er godt nok ikke nogen papirer på ham, men det bliver han
vel ikke syg og dum af?!

Venlig hilsen Nina og Jacques:0)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-02 22:52

In article <3c71709c$0$89103$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Nina Svanholm wrote:

> [...]
> Men, jeg vil altså ikke give dig ret i at billige heste er syge
> og ikke kan noget, for det er altså noget sludder!!! Min pinto

Man kan sagtens finde exempler som dine, men i langt de fleste tilfælde
er der en grund til at hesten er så billig. Jeg har set en del købe
en billig hest, som ikke passede til dem, og som ikke gad gå.
Jeg har dog også set folk købe dyre, 50.000+, heste som de ikke
udnytter. Generelt vil jeg mene at man får ikke meget tilredet
hest for 15.000 uanset hvor i landet man køber den. Selvf. hvis
den er gammel, så er prisen også derefter, men jeg vil hellere
have en hest jeg kan have i mange år, end en der er udslidt efter
5? år.

> kostede mig 3.500kr, og han er alletiders skønne hest. Jeg
> købte ham da han var 8 måneder, tilred ham selv, idag er han
> 5år, og nu vil vi så gerne til at lære western, det har han
> altså ingen problemer med!

Nu købte du ham som føl, og ikke som en hest. For mig er en
hest 5+ år, og er tilredet. Ellers er det et føl, en plag,
eller en unghest.

> Der er godt nok ikke nogen papirer på ham, men det bliver han
> vel ikke syg og dum af?!

Nej, men nu købte du et føl, ikke en tilredet hest. Det jeg
mener med syg er heste med dårlige ben der ikke kan holde til
belastningen, og som derfor er mere eller mindre konstant halt.

JonB

Fra : Miki

Dato : 19-02-02 01:49

Jeg købte min første hest da jeg var 13 år gammel.. det er ti år siden nu...
han kostede mig 12000 kr og han lever i bedste velgående endnu!! Han
springer og bliver redet jævnligt og der er ikke en skid i vejen med ham!!
Jeg vil vove at påstå at jeg ikke kunne have fået mig en bedre hest.. han
har udfordringer og er en kanon flot hest stadig.. og samtidig var han blid,
for jeg var jo kun en lille unge på ham!!

Så man skal altså ikke smække alle over een kam og sige at 15000 ikke er
noget...

-miki-

Fra : taina

Dato : 18-02-02 23:15

Hejhej

Selvfølgelig er der forskel på, hvad man får for pengene, men jeg vil nu
vove at påstå, at så længe man ikke ligefrem skal op og ride Grand Prix, så
er det mere et spørgsmål om, hvor meget rytter, man får for pengene. For de
fleste heste har da evner og vilje til, hvad de fleste ryttere ønsker af
dem - bare rytteren kan få det frem i hesten.
Jeg har set rigtig dyre heste gå ad helvede til, fordi de er blevet redet
med kandar og hjulsporer hele livet. Og så har jeg set den sødeste lille
traver gå perfekte dressurprogrammer (indrømmet, gangen var ikke så
dressur-agtig), mens den så glad og tilfreds ud, bare fordi rytteren var
hamrende dygtig og glad for sin hest.
Desuden så tror jeg, at man kan få rigtig meget hest for 15.000 -
spørgsmålet er måske mere, hvor trænet hesten så er. Hvis man køber hesten
et sted, hvor de avler og træner og sælger - ja så er det altså meningen, at
de skal tjene penge på det. Men hvis man bruger noget tid på at tage ud og
kigge på en masse langhårede, tilmudrede heste, så kan det jo være, at der
gemmer sig den smukkeste dressur- spring- eller westernhest indenunder!

Med venlig hilsen tina - der i øvrigt selv lige har været ude at købe en
meget billig hest, som selvfølgelig er jordens smukkeste!

Fra : Nina Svanholm

Dato : 19-02-02 07:06

Hej!

Jeg kunne ikke være mere enig!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Miki

Dato : 19-02-02 01:51

> Hvor skal man lede efter dem?
> Nogen muligheder omkring Virum?--KH eller nordsjælland?

Jeg kan skaffe dig et tlf nummer til en der koster 18.000 med alt udstyr..
en frederiksborghoppe tror jeg det er... men det kan jeg tjekke... send mig
en mail... så får du svar...

Eller kom ned i Avderød ridesport i kokkedal-nordsjælland og se sedlen
selv!!

-miki-

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-02 13:37

> [...]
mig
> en mail... så får du svar...
>
> Eller kom ned i Avderød ridesport i kokkedal-nordsjælland og se sedlen
+++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg takker endnu engang for jeres venlighed og interesse.
Så skal i også have hele historien.:

Hesten som snart skal anskaffes er til min gode ven Peter. Han har ikke
selv computer den stakkel.
Han skal jo spare sammen til en hest- kan man nu forstå det?

Peter har redet på rideskole i flere år og har hesteinteressen fra sin store
interesse for amerikanske indianere og deres omgang med heste.

Ja der er endda en indianer i familien.
Man kan snart heller ikke se forskel på Peter og på en ægte
blackfoot-indianer.

Indianerne red uden saddel, det samme gør Peter. Han mener at hesten ikke
bryder sig om sadlen, det samme gør han heller ikke.

"En hest bliver blid som et lam og lader sig ride på, når man ikke bruger
saddel", siger han, ikke uden en hvis ærefrygt for den indianske metode.

De gange Peter har forsøgt at ride med saddel, er han faldet af, og
bekræfter dermed sandheden i sin egen opfattelse.

Derfor- må Peter have en hest, som han kan tilpasse sin egen stil, ungkarl
på 32 som han er, for fuld fart ud i naturen med det lange sorte indianerhår
flagrende for vinden, på jagt efter den eneste ene.))

Hesten som bestandig galoperer i hans drømme, er naturligvis en Pinto
painthorse, men den ligger nok for langt uden for rækkevidde. Der er penge
på kontoen nu- jernet er varmt,- det er nu der skal smedes.

Hilsen
Jens

Fra : Pia

Dato : 20-02-02 13:51

<G> det var squ lige før det var på vers, Jens :)

Mon ikke han kan finde et eller andet broget derude til en rimelig penge,
han lyder ikke som om han har brug for hverken højere dressur eller
stamtavle.

:Pia

Fra : Pia

Dato : 20-02-02 13:54

P.S. Hvad med vores egen danske indianerhest Knabstrupperen (som ligner den
indianske Appaloosa på en prik) - hvad koster sådan en fætter? De er rare og
har garanteret en god bred ryg.

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-02-02 14:23

In article <a50620$rlh$1@sunsite.dk>, Pia wrote:
> P.S. Hvad med vores egen danske indianerhest Knabstrupperen (som ligner den
> indianske Appaloosa på en prik) - hvad koster sådan en fætter? De er rare og
> har garanteret en god bred ryg.

Godt foreslag :) Jeg har selv sådan en :)
Priserne svinger alt efter kvaliteten af hesten, men også
farve og aftegn har en betydning. Der stiles efter hvide
med sorte pletter over hele kroppen, men de fås også med
brune pletter, eller kun plettede bag på eller ...
Mine forældre har tilfældigvis et stutteri, hvor min egen
hest kommer fra.

JonB

Fra : Lyrik

Dato : 21-02-02 17:10

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> In article <a50620$rlh$1@sunsite.dk>, Pia
> Mine forældre har tilfældigvis et stutteri, hvor min egen
> hest kommer fra.
++++++++++++++++++++++++++++++

Meget interessant Jon,
Knabstrupperen kunne være en god mulighed.
Where to buy?

Hilsen
Jens

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-02-02 18:28

In article <a53642$220o$1@news.cybercity.dk>, Lyrik wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> ++++++++++++++++++++++++++++++
>
> Meget interessant Jon,
> Knabstrupperen kunne være en god mulighed.
> Where to buy?

Ja, fx. mine forældre, de bor godt nok på Bornholm, men det tager
kun 3 timer fra Kbh at komme der over. Hvilken størrelse hest,
er du på udkik efter, og skal det være hoppe, hingst, vallak ??

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 23-02-02 09:51

In <slrna778pc.e98.bendtsen@lofn.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> med brune pletter, eller kun plettede bag på eller ... Mine forældre har
> tilfældigvis et stutteri, hvor min egen hest kommer fra.

   De fås så galt det skal være i ensfarvet ;) Men det var nok ikke det han
var ude efter - din ven Peter :)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Lyrik

Dato : 27-02-02 00:09

"Trine Stubbe Teglbjaerg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> Trine.
> What We Do in Life Echoes in Eternity.
++++++++++++++++++++++++++++++++
Skægt..! Den sentens er jeg også helt vild med!
Jeg har set den et utal af gange, og lavet en cd ud af den.

Peter jager stadig efter hesten..

Hilsen
Jens

Fra : Tanja Bromley

Dato : 20-02-02 17:24

> Hesten som bestandig galoperer i hans drømme, er naturligvis en Pinto
> painthorse, men den ligger nok for langt uden for rækkevidde. Der er penge
> på kontoen nu- jernet er varmt,- det er nu der skal smedes.

En Pinto kan man i hvert fald godt få for rimelige penge - en Paint er
straks værre.
Jeg har selv givet 5.000,- kr. for en 2-års Pinto-vallak (købt i Jylland)
..... en tilredet en af slagsen burde vel nok kunne fåes for mellem
10-15.000,- kr ? Ja, jeg snakker jo selvfølgelig stor pony/lille hest, som
er den størrelse indianerne (og cowboy'derne) foretrak

/Tanja

Fra : Pia

Dato : 20-02-02 18:00

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> wrote in message
> [...]

det kan være Jens ikke ved det:

en Paint er en broget hest af racen Quarterhorse (sådan kort fortalt) og de
er meget dyre her, og var ikke dem indianerne red rundt på tror jeg, de er
vist kommet til senere og blev brugt til væddeløb.

Pinto er en broget hest og kan være mange forskellige typer, altså ikke en
race som sådan, sådan helt rigtigt som fx. araber eller QH. Kan man kalde
alle brogede heste for pinto, tror jeg ikke, men der er vel ikke nogen
restriktioner på, hvad man må blande i?

:Pia

Fra : Tanja Bromley

Dato : 20-02-02 21:40

> [...]
> race som sådan, sådan helt rigtigt som fx. araber eller QH. Kan man kalde
> alle brogede heste for pinto, tror jeg ikke, men der er vel ikke nogen

Godt du forklarer lidt - det tænkte jeg slet ikke på.

Pinto betyder "farvet". - Enhver broget hest kan kaldes en Pinto - og den
kan ha' alle størrelser og indeholde hvilke som helst racer.
MEN .... en registreret og/eller kåret Pinto er noget andet. Pintoforeningen
har fastsat nogle typemæssige krav, hestene skal leve op til (udover at være
brogede). Det må stadigvæk godt være et misk-mask af forskellige racer, men
skal (så vidt jeg har forstået) være sportspony-agtige i typen (?).
Størrelsesmæssigt varierer de dog også her.

Min egen Pinto er af total ukendt herkomst (gætter selv på noget Tinker, New
Forrest-agtigt noget ... *S*) og er hverken registreret eller kåret (klart
nok). Dem findes der en del af - i forskellige udgaver - og de kan altså
betales for os alm. dødelige

/Tanja

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-02-02 22:22

Hej Pia!

Jo der er regler for hvad man må blande i en pinto eller
rettere hvad man ikke må blande i. Der må ikke være fjordhest,
friser og andre racer jeg ikke lige kan huske nu, men der er
altså nogen racer der ikke må komme i.

Fra : Pia

Dato : 20-02-02 22:27

"Nina Svanholm" <stoltze@mail.dk> wrote in message
> [...]
> rettere hvad man ikke må blande i. Der må ikke være fjordhest,
> friser og andre racer jeg ikke lige kan huske nu, men der er

OK! :) Men det er i hvert fald ikke det samme som en Paint, hvilket jo godt
kan være nyttigt at vide, når man skal ud at spørge til priser!

:Pia (som nok aldrig får egen hest, men det måtte gerne være en plettet
friesaraber!

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-02-02 22:27

Hej igen :0)

Andaluser og knapstrupper må der heller ikke komme i har jeg
lige læst!

Fra : Birgitte

Dato : 20-02-02 20:32

<ly"Lyrik"rik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Det nærmeste du kan komme til en "indianer" hest er nok en appaloosa. De
stammer, mener jeg , fra nogle dyr som blev konfiskeret fra Nez Perse
indianer stammen der blev forvist til et reservat efter en af de sidste
store indianer krige. Først på et senere tidspunkt, satte man ind både for
at redde og gendanne racen.
Du kan søge på nettet, der findes flere opdrættere, samt en forening.
mvh. Birgittekw.

Fra : Lyrik

Dato : 20-02-02 23:18

"Birgitte" <binew@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> at redde og gendanne racen.
> Du kan søge på nettet, der findes flere opdrættere, samt en forening.
+++++++++++++++++++++++++++++++

Tak! Peter kommer til rådslagning hos mig i morgen. Så skal vi gennemgå alle
jeres dejlige indlæg sammen.
Så skal vi have nogle følere ude hist og her og- hvis Wakantankaa (Den store
ånd) er med Peter, så rider snart en nyindianer ud i den månelyse nat på
jagt efter den eneste ene..-)

Hilsen til jer alle fra
Jens

Fra : Tanja Bromley

Dato : 17-02-02 23:18

> Hvor meget ridehest får man for 15000.-?
> Jens

Ikke megen Quarter i hvert fald
Quarterføl kan fåes fra 25.000,- kr. og opefter. Men man skal da aldrig sig
aldrig ... vi fandt et eksemplar uden papirer (og dem rider vi sådan set
alligevel ikke på ... ) til 12.000,- kr. - han var 2 år på
salgstidspunktet.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om andre racer og/eller blandinger ...
herovre (Bornholm) vil man godt kunne finde en ok ridehest til de penge, men
jeg ved ikke med resten af landet ?

/Tanja