ubrugt medicin...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-01-02 17:22

jeg aner faktisk ikke om det er her jeg skal poste dette indlæg men jeg
forsøger alligevel...

jeg er netop blevet opereret for colitis ulcerosa og har fået stomi.... men
efter at have haft sygdommen i forholdsvis voldsom grad så får man jo
efterhånden samlet sig noget medicin.... temmelig meget faktisk....

lige nu ligger jeg inde med tre forskellige slags klysma i alt 34 stk... 112
suppositorier og 523 tabeletter... for ikke at snakke om de ballonkatedere
jeg har som skulle have været brugt til klysmaerne.....

nu er spørgsmålet så hvad jeg gør med alt dette... der er snildt medicin for
flere tusind kroner og jeg kvier mig lidt ved bare at aflevere det til
destruktion.....

er der nogen der kender et sted hvor man kan aflevere ubrugt medicin så det
evt kan komme andre til gode??
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Mikkel Krogh

Dato : 21-01-02 19:46

Hej Sabina!

Jeg vil anbefale dig at aflevere medicinen til destruktion på apoteket. Det
skal du gøre af sikkerhedsmæssige årsager. Det tilrådes aldrig at give
receptpligtig medicin til andre, da du ikke kan være sikker på at de bruger
medicinen korrekt osv. Du springer derved lægen og apoteket over, og
'distribuerer' selv medicinen. Det er simpelthen for risikabelt.

Jeg kender ikke til nogen organisationer som modtager medicin fra private.
Organisationer som Læger Uden Grænser og Farmaceuter Uden Grænser køber
deres medicin direkte hos producenterne.

Alle apoteker har pligt til at modtage dine medicinrester, så du kan trygt
aflevere det selv om der er meget.

MVH

Mikkel Krogh
Farmakonom-elev

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-01-02 20:17

"Mikkel Krogh" <mikkelkrogh@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> medicinen korrekt osv. Du springer derved lægen og apoteket over, og
> 'distribuerer' selv medicinen. Det er simpelthen for risikabelt.

det er jeg skam godt klar over... jeg havde såmænd heller ikke tænkt mig at
udlevere medicinen til privatpersoner....
jeg synes bare det er komplet latterligt at jeg har smidt adskillige tusinde
kroner ud på noget medicin som bare skal brændes igen.... især hvis jeg på
en eller anden måde kan hjælpe dårligt stillede mennesker andre steder med
det jeg har her.....
jeg må også indrømme at jeg egentlig er en smule vred over det..... jeg har
ikke selv bedt om at blive syg... men har brugt mange tusind kroner på
medicin gennem flere år.. og nu skal jeg bare smide det ud..... hvorfor skal
jeg så ikke have lov at hjælpe andre hvis jeg har muligheden??

> Jeg kender ikke til nogen organisationer som modtager medicin fra private.
> Organisationer som Læger Uden Grænser og Farmaceuter Uden Grænser køber
> deres medicin direkte hos producenterne.

jeg har hørt om nogle organisationer i udlandet der modtager medicin.....
selv har jeg for nylig afleveret en næsten komplet pakke imurel på sygehuset
fordi jeg blev taget af medicinen efter kun at have taget en enkelt pille af
en 100 stks pakning...... så sidder jeg også der og føler mig latterlig.....
havde jeg skulle købe de piller til fuld pris havde de kostet mig 400
kr..... for en pille og en forgiftning.....
hvis det ikke var for mit store medicin forbrug.... tja..... need i say
more?

> Alle apoteker har pligt til at modtage dine medicinrester, så du kan trygt
> aflevere det selv om der er meget.

for mig handler det ikke om jeg kan aflevere det hos apoteket... men om jeg
vil..... jeg mener faktisk der bør gives en form for kompensation for dem
medicin man ikke får brug for hvis årsagen til forbruget er kronisk og så
helbredes via operation....
men sådan er verden ikke indrettet..... derfor søger jeg efter en mulighed
for at hjælpe andre..... er det så slemt??

Fra : Mikkel Krogh

Dato : 21-01-02 23:03

> [...]

> det jeg har her.....
> .....derfor søger jeg efter en mulighed for at hjælpe andre..... er det så

Nej, selvfølgelig er det ikke 'slemt' det du siger. Det er da dumt at al den
dyre medicin skal gå til spilde, når det kunne komme andre til gode. Jeg er
helt enig. I mit daglige arbejde på apoteket kan jeg se hvor meget medicin
der bliver smidt ud hele tiden. Apotekerforeningen antager at der hvert år
smides medicin ud for adskillige hundrede millioner kroner.

Men problemet er at hvis man skal gøre nytte af den medicin, så må nogen
organisere det. Så må man samle, det, kontrollere det, sende det osv. Jeg
har da hørt om nogen der sender medicin til udlandet. Så sender de det til
et hospital i fx et kriseramt område. Men det er heller ikke uden problemer.
Du kan ikke være sikker på at de kan læse på produktet hvad det præcist er
for noget da alt står på dansk, på nær det aktive indholdsstof, som er
skrevet efter internationale regler. Og hvad med transporten? Meget medicin
skal opbevares køligt, væk fra sollys, må ikke fryses osv. Man risikerer at
medicin bliver ubrugelig eller i værste tilfælde sundhedsskadelig hvis ikke
den opbevares efter forskrifterne.

Men det ER en synd og en skam med al den spildmedicin. Som sagt har du ret i
det. Men jeg ser bare på det med mere 'praktiske' øjne. Det er ikke så
ligetil som man kunne tro.

Med venlig hilsen

Mikkel Krogh
Farmakonom-elev

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-01-02 15:29

> [...]
> der bliver smidt ud hele tiden. Apotekerforeningen antager at der hvert år
> smides medicin ud for adskillige hundrede millioner kroner.

jamen er det ikke komplet vanvittigt???

> [...]
at
> medicin bliver ubrugelig eller i værste tilfælde sundhedsskadelig hvis

hvad der så undrer mig er at det tilsyneladende er så svært at finde sådan
en organisation..... de må da findes et eller andet sted.....

> Men det ER en synd og en skam med al den spildmedicin. Som sagt har du ret
> det. Men jeg ser bare på det med mere 'praktiske' øjne. Det er ikke så
> ligetil som man kunne tro.

jeg har aldrig sagt det skulle være nemt vel?

Fra : Kat

Dato : 22-01-02 20:27

"Sabina Hertzum" skrev:
> hvad der så undrer mig er at det tilsyneladende er så svært at
finde sådan
> en organisation..... de må da findes et eller andet sted.....

Bare lige for at blande mig lidt
Hvor megen energi har du, Sabina, lige nu til at gøre et større
detektiv arbejde?
Jeg fik lige et par idéer til afskaffelse af din medicin, da jeg
tænkte over, hvor vi gør af brugte/små slidte
instrumenter/implantater fra operationer.
Vi afsætter det til læger som engang imellem tager til u-landene
med en ekstra pakke under armen. Og har da før været i
sengeafdelinger der "genbrugte" dyr medicin fra andre patienter.
Og så er der lige hjemmesygeplejerskerne, nogle af dem kan også
bruge dine ting til andre patienter. Så her er mine forslag til
hvor du evt. kunne henvende dig:
Colitis foreningen?
Læger Uden Grænser?
Din lokale mave-tarm afdeling (så sparer de måske lidt på
budgettet!)?
Hjemmesygeplejersken?
En læge som tager til u-lande (måske mavetarmafdelingen eller din
egen læge kender en)?
Hovedsagen må være, at du skal prøve at afsætte det hos en
fagperson, som kender til præperaterne og deres virkning, så
andre patienter (de rigtige) kan få gavn af din _gave_.
Men som sagt, så er det nok et større arbejde at finde en at
afsætte det til

P.S. Godt at se dig på banen igen
--
/kat
---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-01-02 22:18

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message
> "Sabina Hertzum" skrev:

> Bare lige for at blande mig lidt
> Hvor megen energi har du, Sabina, lige nu til at gøre et større
> detektiv arbejde?

altså detektiv arbejde på nettet og pr telefon kan jeg sagtens klare.....
det er mere det med at vade land og rige rundt der er et problem...

> [...]
> sengeafdelinger der "genbrugte" dyr medicin fra andre patienter.
> Og så er der lige hjemmesygeplejerskerne, nogle af dem kan også

se sådannoget her kan jeg bruge til noget.... du er bare en skat)

> [...]
> budgettet!)?
> Hjemmesygeplejersken?
> En læge som tager til u-lande (måske mavetarmafdelingen eller din

den her vil jeg helt sikkert undersøge.... CCF tror jeg er udelukket.....
læger uden grænser er en mulighed.... min lokale afdeling... naaaa... dem
gider jeg ikke hjælpe mere*G*... hjemmesygeplejen tror jeg ikke kan bruge
lige denne medicin....
det er asacol i forskellige varianter, pentasa og prednisolon...... alt i
alt giftige sager....

> Hovedsagen må være, at du skal prøve at afsætte det hos en
> fagperson, som kender til præperaterne og deres virkning, så
> andre patienter (de rigtige) kan få gavn af din _gave_.

det var jo netop min pointe... at jeg ville finde et sted der kunne få gavn
af det.... det er jo ikke sansyneligt at en enkelt patient skal bruge alle
de medikamenter jeg har....

> Men som sagt, så er det nok et større arbejde at finde en at
> afsætte det til

jeg tror jeg vil starte med at snakke med min stomisygeplejeske.... hun
kender måske lidt til fænomenet.....

> P.S. Godt at se dig på banen igen

takker.... lige nu går jeg og glæder mig til alle operationerne er
overstået....

Fra : Kiksekage

Dato : 24-01-02 22:32

> [...]
> er der nogen der kender et sted hvor man kan aflevere ubrugt medicin så det

Hvis jeg var dig - så ville jeg spørge egen læge om han
vi formidle det videre. Han ved i hvert fald hvem der kan
få gavn af det.

Mh