Mærkelige lyde! Kabinet højtaler?
Fra : Michael Jensen

Dato : 21-01-02 17:01

Hej NG!

Jeg har et lidt svært spørgsmål/problem. Det "svære" består i at jeg kun har
hørt fejlen igennem en telefon, og at jeg ikke aner hvilken hardware der er
tale om. Jeg prøver dog alligevel....... Det er min svigermor der har klaget
lidt over at hendes computer en gang imellem lød som en ambulance! Jeg
troede bare at der var tale om en harddisk eller blæser der "gik i
selvsving", men i dag ringede hun så til mig mens den sagde "lyden". Og jeg
må indrømme at det lød NØJAGTIG som et udrykningskøretøj! Den står
simpelthen og siger DYY-DUU-DYY-DUU (?????) med ca. 1/2 til 1 sekund i hvert
toneleje, og iflg. svigermoren starter det rimelig lavt, og bliver så
højere. Men det er en meget rytmisk skiften. Hun siger at der ikke kommer
nogen tekst eller andet frem, men at hun plejer at lukke den ned, og starte
igen kort tid efter. Nogle gange kommer det så tilbage efter ca. 15
minutter, og andre gange slet ikke.

Mit gæt er, at det eneste der kan lave så høj og karakteristisk en lyd er
den indbyggede højtaler (i kabinettet). Men er der nogen derude der har
erfaringer med bundkort der evt. advarer om virus, temperaturer, blæsere
eller andet på denne måde?? Jeg aner som sagt ikke meget om hardwaren, andet
end at det er købt billigt, og for ca. 15 mdr siden. Håber der er nogen
derude der kan hjælpe mig lidt på vej med dette mystiske fænomen!

På forhånd tak!

Michael Jensen

Fra : Madsen

Dato : 21-01-02 17:15

On Mon, 21 Jan 2002 17:00:31 +0100, "Michael Jensen"
<mjensenFJERN@pedal.dk> wrote:

> [...]
>end at det er købt billigt, og for ca. 15 mdr siden. Håber der er nogen
>derude der kan hjælpe mig lidt på vej med dette mystiske fænomen!

Hej

Uden at vide hvilket bundkort der er tale om er det umuligt
at sige noget helt konkret, men jeg vil gætte på at det er
en temperatur alarm. Måske køleren på CPU'en er ved
at stå af og bør skiftes ud.

Hvis du kigger her : http://www.abios.com/bios-faq.html
vil du et stykke nede kunne læse at en sirene lyd ofte
er en temperatur alarm

Mvh Madsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-01-02 17:02

> [...]
starte
> igen kort tid efter. Nogle gange kommer det så tilbage efter ca. 15

Hvilke programmer har hun kørende på maskinen når det sker?

En tidligere kollega oplevede det samme og her viste det sig at der blot var
en ulæst mail ;)

Claus

Fra : Michael Jensen

Dato : 22-01-02 19:47

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp@ofir.dk> wrote in message
> Hvilke programmer har hun kørende på maskinen når det sker?
>
> En tidligere kollega oplevede det samme og her viste det sig at der blot
> [...]

Jeg mener godt at fejlen kan forekomme selv om hun ikke har nogen programmer
åbne. Men nu har jeg taget "chancen" og byttet hendes cpu-køler ud med en
ny, og så må vi jo bare håbe at det er gået i sig selv. Der var i hvert fald
en option om CPU-temperatur-alarm i bios'en som var aktiveret, så mon ikke
det var den der gik i gang. Jeg ved ikke hvor sandsynligt det er at en
blæser kun starter op nogle gange, eller går "død" midt i det hele, men nu
prøver vi.............

Ellers mange tak for hjælp og link (til en i øvrigt udemærket side!)

Michael

Fra : Mogens

Dato : 23-01-02 00:26

On Tue, 22 Jan 2002 19:46:58 +0100, "Michael Jensen"
<mjensenFJERN@pedal.dk> wrote:

>Jeg ved ikke hvor sandsynligt det er at en blæser kun starter op
>nogle gange, eller går "død" midt i det hele,

Det har jeg desværre set flere gange når det har
været en gammel blæser med slidte lejer.
Ikke at den går i stå midt under det hele, men at
den ikke altid starter op når man tænder maskinen,
simpekthen fordi lejerne er blevet så træge at
der ikke er støm nok til at få den igang.
Når først den er kommet igang er der ikke noget
ivejen før næste gang.

Mvh Mogens