Kan ikke komme ind i redhat.
Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 15:41

Horfor kan jeg ikke komme ind i redhat. Jeg har installeret rd. 7.2 og
givet mit root-adgangskode osv. men når den starter op efter
installation og beder om adgangskode og password (i velkomstskærmen)
taster jeg ind som jeg skrev under installationen, men jeg kan ikke
komme ind snøft snøft. Hvad gør jeg galt.
Venlig hilsen
Søren

Fra : Steen Broelling

Dato : 21-01-02 15:49

In article <3c4c2796.179366@sunsite.auc.dk>, "Søren Jensen"
<soerenjensen@park.com> wrote:

> [...]
> taster jeg ind som jeg skrev under installationen, men jeg kan ikke
> komme ind snøft snøft. Hvad gør jeg galt. Venlig hilsen

Kan du starte X serveren, og er den overhovedet installeret!?? Prøv at
skrive xstart - hva' sker der så!??

Steen Brølling

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 15:53

On Mon, 21 Jan 2002 15:48:31 +0100, "Steen Broelling" <strix@mail.dk>
wrote:

>Kan du starte X serveren, og er den overhovedet installeret!?? Prøv at
>skrive xstart - hva' sker der så!??
Hej Steen
Jeg har installeret de 2 cdère jeg har fået. Under installationen tror
jeg ikke der var noget om X-serveren? Steen hvor skal jeg skrive
xstart henne? Undskyld min uvidenhed
Søren

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 21-01-02 15:54

Steen Broelling wrote:
> Kan du starte X serveren, og er den overhovedet installeret!?? Prøv at
> skrive xstart - hva' sker der så!??

Bliver det ikke lidt svært at starte X serveren (hvis han overhovedet
har installeret den), hvis han ikke kan logge ind på sin maskine??

Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Steen Broelling

Dato : 21-01-02 16:05

In article <a2ha10$h1r$2@sunsite.dk>, "Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk>
wrote:

> Bliver det ikke lidt svært at starte X serveren (hvis han overhovedet
> har installeret den), hvis han ikke kan logge ind på sin maskine??

Jow' :)

Sorry. Newbie...

Steen Brølling

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-01-02 15:51

On Mon, 21 Jan 2002 15:41:27 +0100, Søren Jensen wrote:

> [...]
> taster jeg ind som jeg skrev under installationen, men jeg kan ikke
> komme ind snøft snøft. Hvad gør jeg galt. Venlig hilsen Søren

Lyder meget underligt, har du prøvet med den bruger du oprettede og med
tilhørende password til denne selvføglelig?

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 15:56

On Mon, 21 Jan 2002 15:51:17 +0100, Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk>
wrote:

>Lyder meget underligt, har du prøvet med den bruger du oprettede og med
>tilhørende password til denne selvføglelig?

Hej Bo
Jeg oprettede en bruger, jeg tror den skrev: indtast brugernavn
dereefter bekræft. Det er alt hvad jeg har gjort.
Søren hjælpeløs

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-01-02 16:01

On Mon, 21 Jan 2002 15:55:36 +0100, Søren Jensen wrote:

> Hej Bo
> Jeg oprettede en bruger, jeg tror den skrev: indtast brugernavn
> dereefter bekræft. Det er alt hvad jeg har gjort. Søren hjælpeløs

Men jeg mener nu når systemet starter op, skal du indtaste brugerens
brugernavn og hans password. Virker det stadig ikke.

Du er sikker på du ikke blander root passwordet og
user passwordet sammen?

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 16:04

On Mon, 21 Jan 2002 16:01:06 +0100, Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk>
wrote:

>Men jeg mener nu når systemet starter op, skal du indtaste brugerens
>brugernavn og hans password. Virker det stadig ikke.
>
>Du er sikker på du ikke blander root passwordet og
>user passwordet sammen?

Jeg har prøvet begge dele, men jeg har givet root og user samme
password, gør det noget?
Søren

Fra : Bo Simonsen

Dato : 21-01-02 16:06

On Mon, 21 Jan 2002 16:04:23 +0100, Søren Jensen wrote:

> Jeg har prøvet begge dele, men jeg har givet root og user samme
> password, gør det noget?
> Søren

Burde det ikke. Men har du prøvet martins mulighed.

Alternativt kunne du jo installere igen og sørge for at numlock og
capslock er slået fra.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 21-01-02 16:01

Søren Jensen wrote:

> [...]
> taster jeg ind som jeg skrev under installationen, men jeg kan ikke
> komme ind snøft snøft. Hvad gør jeg galt.

Kan du have kommet til at pille ved Num Lock og Caps Lock tasterne når
du indtastet passwordet til root under installatioen??
Husk Linux pr. default starter med Caps Lock og Num Lock slået fra, når
den booter.
Hvis du fx har brugt tal i passwordet og har brugt tal-tasterne helt
til højre på tastaturet uden Num Lock så har du fået indtastet noget
forkert..

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 16:06

> [...]
>Hvis du fx har brugt tal i passwordet og har brugt tal-tasterne helt
>til højre på tastaturet uden Num Lock så har du fået indtastet noget

Øhh..det er jeg ikke helt sikker på. jeg prøver lige at genstarte. Jeg
vender hurtigt tilbage.

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 16:16

On Mon, 21 Jan 2002 15:06:13 GMT, soerenjensen@park.com (Søren Jensen)
wrote:

>Øhh..det er jeg ikke helt sikker på. jeg prøver lige at genstarte. Jeg
>vender hurtigt tilbage.

Det hjalp ikke . Jeg kommer til et vindue der hedder
local.localdomain
logind: --->
adgangskode: -->
Jeg undrer mig over at jeg ikke blev spurgt om adgangskode under
installation. Jeg mener kun jeg blev spurgt om brugernavn?? er det
helt forkert.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 21-01-02 16:24

Søren Jensen wrote:
> [...]
> Jeg undrer mig over at jeg ikke blev spurgt om adgangskode under
> installation. Jeg mener kun jeg blev spurgt om brugernavn?? er det

Ja
Du burde helt sikkert være blevet spurgt om passwordet.
Jeg ville prøve at installere det hele igen og huske på det med Num
Lock osv... og holde øje med om du ikke bliver spurgt om password

Martin

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 16:27

On Mon, 21 Jan 2002 16:24:17 +0100, Martin Ehmsen <thames@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg ville prøve at installere det hele igen og huske på det med Num
>Lock osv... og holde øje med om du ikke bliver spurgt om password

Jeg tror det er mig Martin den er gal med. Jeg vender tilbage. Tak så
langt.

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 16:26

On Mon, 21 Jan 2002 15:15:42 GMT, soerenjensen@park.com (Søren Jensen)
wrote:

> [...]
>Jeg undrer mig over at jeg ikke blev spurgt om adgangskode under
>installation. Jeg mener kun jeg blev spurgt om brugernavn?? er det

Jeg tror lige jeg prøver at installere igen. Jeg tror det er mig der
har dummet sig. Jeg kommer på med sidste nyt efter ny installation.
Tak til alle så langt.
VH Søren Jensen (SJ)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 21-01-02 16:27

Søren Jensen wrote:

> Horfor kan jeg ikke komme ind i redhat. Jeg har installeret rd. 7.2 og
> givet mit root-adgangskode osv. men når den starter op efter
> installation og beder om adgangskode og password (i velkomstskærmen)

Boot, din maskine, i lilo skriver du:

linux single

din linux vil nu starte i single usermode, hvor du er administrator uden
at skulle taste et password.

Herefter kan du taster

passwd root

for at ændre passwordet. Du har nok ramt forkert under installationen
eller kører med en anden keyboard mapning, eller et andet ligende.

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 18:20

On Mon, 21 Jan 2002 16:27:14 +0100, "Christian E. Lysel"
<chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

> [...]
>
>for at ændre passwordet. Du har nok ramt forkert under installationen
>eller kører med en anden keyboard mapning, eller et andet ligende.

Så er jeg tilbage. Tak for dit råd, men det var mig der havde lavet
rav i den Jeg havde ikke sat en bruger op. Jeg skulle ind og
aktivere en ny bruger, så gik det hele som smurt.
Så,,,,,,,,,,nu skal jeg bare lige lære at installere programmer så er
det goodbay med Microsoft og CO. Har i nogen råd til hvordan jeg
kommer videre med redhat. jeg tænker her på den omtalte
programinstallation?
Jeg takker for de mange gode råd jeg har fået og beklager at det var
min klodsethed der skulle være problemet.
Tak til alle
Mange hilsner
Søren (SJ)

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 21-01-02 18:37

Søren Jensen wrote:

> [...]
> det goodbay med Microsoft og CO. Har i nogen råd til hvordan jeg
> kommer videre med redhat. jeg tænker her på den omtalte

www.sslug.dk
Det er ind portal til linux-verdenen. Det var det i hvert fald for mig

Deres bøger er ret gode.

> Jeg takker for de mange gode råd jeg har fået og beklager at det var
> min klodsethed der skulle være problemet.
> Tak til alle

Det var så lidt...

Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Søren Jensen

Dato : 21-01-02 21:11

On Mon, 21 Jan 2002 18:36:39 +0100, Martin Ehmsen <thames@get2net.dk>
wrote:

>Søren Jensen wrote:
>
>www.sslug.dk
>Det er ind portal til linux-verdenen. Det var det i hvert fald for mig
>
>Deres bøger er ret gode.

Hej Martin
Jeg ser lige på sslug`s side. Tak

Fra : Ove Lie

Dato : 22-01-02 20:33

Søren Jensen <soerenjensen@park.com> skrev i
meldingsnyheter:3c4c2796.179366@sunsite.auc.dk...
> [...]
> taster jeg ind som jeg skrev under installationen, men jeg kan ikke
> komme ind snøft snøft. Hvad gør jeg galt.

Merk at linux skiller mellom stor/små bokstaver slik at du må skrive root og
så passordet EKSAKTLIG slik du skrev det inn.

Lykke til.

-Ove