IBM harddisk problemer
Fra : Jon Fuglsang

Dato : 21-01-02 13:15

Hej.
Jeg har et system med 2 IBM harddiske: 75GXP 75GB og 22GXP 22GB.
Fornyelig begyndte "mindst" en af dem at "klikke", som beskrevet
på Anandtech (et link jeg fulgte fra denne ng).
Jeg har forsøgt at bruge DFT, men den finder ikke umiddelbart noget.
Jeg har også forsøgt at køre diskene enkeltvis, men så lyder det
ikke som om der er noget galt.
Er der nogen der kan hjælpe?
Efter at have læst om 75GXP tror jeg umiddelbart at det er den
det er galt med.
Jeg har tænkt mig at prøve at køre dem enkeltvis i en længere periode
er der andre forslag?.

/Jon

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-01-02 15:17

"Jon Fuglsang" <jf@mindless.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan hjælpe?

Her i gruppen plejer der at være adskillige som lovpriser IBM's diske som
fuldstændigt fejlfrie med indlæg som "det har jeg aldrig hørt om", "min
fætter har 4 og han har aldrig haft problemer"...

De skal på banen nu!

Jeg kan iøvrigt ikke hjælpe, sorry

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Hans

Dato : 22-01-02 02:25

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fuldstændigt fejlfrie med indlæg som "det har jeg aldrig hørt om", "min
> fætter har 4 og han har aldrig haft problemer"...

De få der her fejlet, ud af de mange diske jeg har haft gennem tiden, har
der ikke stået IBM på en eneste af dem. Det har været Western Digital,
Conner og ikke mindst Seagate.

Du skal lige tænke på hvor mange IBM diske der bliver solgt, set i forhold
til andre fabrikater, så vil du finde ud af hvorfor der bliver skrevet mere
om IBM end andre, så tingene hænger faktisk sammen.

Jeg har da ikke noget imod at indrømme at 75GXP serien er noget hø for at
sige det mildt, men hvor mange andre tilfælde af underlige diske har vi ikke
oplevet med andre fabrikater, og her skal jeg være pæn og ikke sige "S"
ordet igen, da de har haft rigtig mange hovsaer på markedet.

Det er da kedeligt for dem det går ud over, men normalt er der 3 år garanti
på diske, hvilket må siges at være en fin service, og når alt kommer til alt
ER en harddisk ikke noget 100% sikkert lagringsmedie, men katastrofen kommer
alligevel altid bag på en, når uheldet er ude.

Med de diskstørrelser der er tilgængelige i dag, er det næsten en
uoverkommelig opgave at have et backupsystem, endsige at have råd til at
investere i et, så derfor er det jo herligt med de billige diskpriser og
tilhørende controllere, at man for få penge kan lave et Raid-1 system eller
højere, for at sikre sine data.

mvh
Hans

Fra : Erik G Christensen

Dato : 21-01-02 17:06

Jon Fuglsang wrote:

> Jeg har et system med 2 IBM harddiske: 75GXP 75GB og 22GXP 22GB.
> Fornyelig begyndte "mindst" en af dem at "klikke", som beskrevet
> på Anandtech (et link jeg fulgte fra denne ng).

Jeg har tre af forskellig størrelse i samme maskine, og oplevede
problemer med de to første, der var sat ind som normalt med 5 mm
luft efter en måneds tid.
Jeg har så lavet et specielt ophæng til de to, så der er 4 - 5 cm
imellem. Det har kørt 3 - 4 mdr uden "nye" problemer.
Det er de samme diske.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jon Fuglsang

Dato : 22-01-02 04:18

Det er sådan at den ene harddiske (22 GXP) sidder i en hardddisk ramme
(5 1/4)
med 4 blæsere der køler den.
Nu har jeg prøvet igen. med Linux installeret på begge..
Det er kun når begge harddiske er tilsluttet at min 75 GXP har
problemer.
Er der nogen der ved noget om det?

/Jon

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 23-01-02 01:32

Jon Fuglsang wrote:

> [...]
> Nu har jeg prøvet igen. med Linux installeret på begge..
> Det er kun når begge harddiske er tilsluttet at min 75 GXP har

Sluger resten af systemet meget strøm?
Det lyder som en dårlig PSU, prøv om du kan låne en eller køb en ny.

Fra : Jon Fuglsang

Dato : 23-01-02 10:33

Jens Carsten Hansen wrote:

> Sluger resten af systemet meget strøm?
> Det lyder som en dårlig PSU, prøv om du kan låne en eller køb en ny.

75GXP fik også problemer når det kun var den der var i desværre.
Med begge diske i kunne jeg godt boote fra min 22GXP, men ikke
min 75GXP.
Da den også har klikket en del har sendt den til IBM.
Er der nogen som helst måde at teste sin PSU andet end at prøve
at tage nogle enheder fra og se om det så virker?
/Jon

Fra : Michael Carlson

Dato : 24-01-02 09:14

Få den sat i en anden Computer.. For at se om det er den det er galt med...

Hilsen Michael Carlson
Randers Computer Center