Hvide klumper i mandlerne
Fra : Peter Madsen

Dato : 21-01-02 12:57

Jeg har længe lidt af hvide klumper i de såkaldte krypter i mandlerne. Det
er huller i mandlerne hvor der kan samle sig bakterier og madrester, og det
giver ikke den bedste ånde skulle jeg hilse at sige. Man kan selv fjerne dem
ved at trykke dem ud, men de vender jo tilbage igen efter nogle uger/dage.

Er der noget man kan gøre ved dette problem udover at fjerne mandlerne eller
spise pebermyntepastiller ??

Hvad er bivirkningerne ved at få fjernet mandlerne, udover det skulle gøre
rimelig ondt når man er voksen ?

PM

Fra : HMN

Dato : 21-01-02 14:35

> [...]
dem
> ved at trykke dem ud, men de vender jo tilbage igen efter nogle uger/dage.

Jeg kender udemærket problemet. Personligt har jeg vænnet mig til at fjerne
belægningerne i forbindelse med tandbørstning, men har tidligere prøvet en
kur efter anvisning fra min læge. Det var en kur med antibiotika, men for
mit vedkommende hjalp den ikke.

> Er der noget man kan gøre ved dette problem udover at fjerne mandlerne
eller
> spise pebermyntepastiller ??

Jeg tror det ikke, og må personligt nævne at jeg har givet op. Sammen med
halsbetændelser hver anden måned har jeg valgt at få mandlerne fjernet. Vi
havde en tråd kørende i denne gruppe for en månedstid siden om emnet.

> Hvad er bivirkningerne ved at få fjernet mandlerne, udover det skulle gøre
> rimelig ondt når man er voksen ?

Jeg er selv i den voksne alder og har de seneste par år samlet mod til at få
mandlerne fjernet. Mandlerne er en del mundhulens immunforsvar, men kan
indimellem selv blive ramt af en infektion (halsbetændelse). Når mandlerne
fjernes overtages funktionen af andet væv i halsen, så jeg tror ikke der er
direkte bivirkninger ved at mangle dem.

Jeg var til forundersøgelse i fredags, og skal have mandlerne fjernet til
april, og du er selvfølgelig velkommen til at vende tilbage for at få
detaljerne om smerte og bivirkninger

> PM

Henrik Møller