Defekt RAM?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-01-02 12:46

Jeg har 256 Mb Samsung PC100 SD-RAM på mit AsusK7M motherboard (550
Mhz AMD CPU). Forleden bestilte jeg en blok 256 Mb PC133 SD-RAM hos
B.J. Trading af ubestemmelig herkomst. På deres hjemmeside skulle jeg
vælge mellem NoName og (Org), som kostede 50 kr. mere. Jeg valgte den
sidste type, idet jeg ikke havde råd til de mærkevarer der også var på
listen.

Blokken ankom til tiden og jeg satte den i, men bemærkede at der kun
blev talt op til 384 Mb - altså 256 + 128. Efter telefonisk
konsultation hos B.J. Trading fjernede jeg min originale blok og
placerede den nye i Bank-1. En genstart afslørede, at nu havde
maskinen 128 Mb RAM.

En fornyet henvendelse til firmaet resulterede i, at jeg måtte
returnere RAM-blokken til ombytning.

Nu har jeg fået en e-mail der kort og godt meddeler:
"Dine ram var ok, derfor har jeg valgt at kreditere
dig pengene".

Fint nok med kreditering, men nu står jeg tilbage med "kun" 256 Mb
RAM. Hvorfor er blokken OK hos B.J., men ikke hos mig? Flere havde i
forvejen fortalt mig, at jeg roligt kunne købe PC133, da de som regel
er billigere end PC100 og jeg bare ikke fik udnyttelse af de sidste 33
Mhz.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-01-02 14:31

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev i artiklen
<qrun4ukfat3sb29tvtjpvi8q2d98ulh8te@4ax.com>...
> [...]
> vælge mellem NoName og (Org), som kostede 50 kr. mere. Jeg valgte den
> sidste type, idet jeg ikke havde råd til de mærkevarer der også var på

Er du sikker på, at du kan køre med 100 Mhz og 133 Mhz-ram samtidig? Det
ville jeg umiddelbart ikke tro, det kunne. Jeg har ganske vist ikke kunnet
finde noget om det nogen steder, men de fleste bundkort er ikke så vilde
med at køre med to slags ram samtidig.

I øvrigt har jeg "hørt", at et K7M ikke kan køre stabilt med PC133-ram...
<http://www.linuxtests.org/articles/motherboards/asus/k7m/page3.htm>

Fra : Morten Christensen

Dato : 21-01-02 15:07

Han skulle gerne kunne køre med både PC100 og PC133 ram på samme tid, så
kører alle rammene bare PC100.....

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522

Fra : [SC] Muff Diver

Dato : 21-01-02 22:04

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forvejen fortalt mig, at jeg roligt kunne købe PC133, da de som regel
> er billigere end PC100 og jeg bare ikke fik udnyttelse af de sidste 33

Fik en 128mb pc133 blok og satte den sammen med en anden 128mb pc133 blok og
den ville også kun finde ialt 128mb.Prøvede på 2 forsk.pc´er med samme
resultat og sendte den derefter tilbage. Fik den ombyttet til en ny som der
virkede.Så den kan godt have være defekt..........Og hvorfor vil han
kreditere dig pengene hvis rammen ikke var defekt????

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-01-02 08:42

On Mon, 21 Jan 2002 22:04:22 +0100, [SC] Muff Diver wrote:

> [...]

>virkede.Så den kan godt have være defekt..........Og hvorfor vil han
>kreditere dig pengene hvis rammen ikke var defekt????

Tjah, ham jeg talte med her sidst, har selv en PC med Asus K7M
motherboard, forsynet med SD133. Han anbefalede at jeg sendte en hund
mere og så ville han istedet sende mig en 256 Mb Kingston RAM. Han
ville æde sin gamle hat på, at det ville løse problemet.

En hund er ikke meget nu om dage, men oven i en pris, som er steget
voldsomt siden nytår, bliver den extra RAM jo noget dyrere end
rimeligt, men hva' fa'en...

Nu får vi se...

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thore

Dato : 23-01-02 17:12

On Tue, 22 Jan 2002 08:42:09 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>mere og så ville han istedet sende mig en 256 Mb Kingston RAM. Han
>ville æde sin gamle hat på, at det ville løse problemet.

Det kunne være dit board ikke vil se begge sider af den type ram...har
oplevet mange mærkelige ting/konstellationer...

Så sent som i går: Almindelig no-name AT-board ca 3 år gammelt, monteret
med 32MB SD ram PC-66 (ram1). Sætter en 64MB PC100(ram2) ved siden
af...PC tæller til 64MB, altså kun den ene side af ram2.
Afmonterer ram1 og lader ram2 køre alene...tæller 64MB op.
Afmonrterer begge og monterer 128MB PC133 (ram 3)...tæller fint op til
128MB...monterer ram1 ved siden af...tæller til 16MB..(!)

Sætter til sidst 32MB PC100 (ram4) ved siden af ram1...tæller til
64MB...sætter låg på PC..:)

/Thore