Kastration
Fra : Tulle

Dato : 21-01-02 09:52

Hej Ng
Jeg ville bare høre jeres mening ang. tidspunkt for kastration, ham her er fra april 2000, er ca. 150 cm. i stg.
Han skal gå på græs fra maj til oktober, hvor når er det bedst?
Han skal helst vokse sig 20 cm. større inden han blir 4-5 år, er det realistisk?
Mvh. Marianne

Fra : Anet

Dato : 21-01-02 10:23

Hej Marianne

Som en rettesnor kan du kigge lidt på om han er ligesom overbygget bagtil
over krydset for er han det så er der chance for at han vokser en god bid
endnu men er han det ikke så skal du nok regne med at han max. bliver 10-15
cm højere.
Angående at kasterere sin hest så kan man vente lidt endnu hvis f.eks man
gerne vil have en mere udpræget hingstehals og jo senere hesten bliver
kastereret jo mere hingstet vil han opføre sig resten af livet. Vi har en
araber der blev sent kastereret da det var meningen at han skulle have været
sportsponyhingst og lige i sidste øjeblik løb han over målet og vi ser
tydeligt hingsten i ham på folden, når der er ting der er lidt farlige osv.
Skal du evt. have ham til at gå med andre heste så er det klart en fordel at
få ham kastereret så tidligt som muligt eller hvis du har svært ved at styre
ham er det også en fordel da det godt kan få dem til at slappe af at miste
kuglerne. Jeg ville ellers vente lidt endnu hvis jeg var dig.

hilsen

Anet

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 28-01-02 13:56

Hej
Nogen siger, at de bliver sløve af at blive kastreret sent. Jeg har to
gutter, som blev det ved fem års alderen, og selv om de begge to har flotte
halse og er smukt hingstede at se på, så er de bestemt ikke vilde. Tværtimod
er de meget opmærksomme på vores signaler, holder sig pænt bagved, når man
trækker og er nærmest lidt sløve i optrækket, når de bliver redet. Faktisk
så sløve, at jeg er ved at være bekymret. Har nogen et godt råd til at vække
dovne heste? De er lige blevet redet til, og vejret har jo ikke været det
store sus, for jeg tror da, at nogle gode friske jordgalopper kunne vække
dem lidt. Eller skal de have noget ekstra krudtfoder?? De har ikke helt
fattet det med, at man altså skal gå frem og ikke bare hygge sig og nyde
udsigten.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 21-01-02 13:42

"Tulle" <tranbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han skal gå på græs fra maj til oktober, hvor når er det bedst?
> Han skal helst vokse sig 20 cm. større inden han blir 4-5 år, er det

Hvis du går og håber på, at han bliver en stor hest, så skal du se at få ham
kastreret. Jo tidligere man kastrerer en hingst, jo mere ro får han til at
vokse - og tidligt kastrerede hingste bliver gerne nogle cm højere i
slutmål, end hvis de blev kastrereret sent (eller slet ikke).

M.h.t. om 20 cm endnu er realistisk ... tjaeh, det kommer jo an på racen,
forældrene m.v. ? Nogle heste vokser meget i højden de første 2 år,
hvorefter de reelt set kun lægge "fylde" på (bredde) - mens andre bliver
ved med at "skyde" opad helt indtil 5-6 års alderen.
Hvis du kender forældrene, så kan du sandsynligvis pejle dig ind på hestens
forventede slutmål ... men ellers er det svært at sige ....

/Tanja

Fra : Richard Nybo

Dato : 02-02-02 22:28

Hej Marianne!
Hvis han skal ud og gå på græs hele døgnet (som heste jo bør så snart der er
mulighed for det!*S*) Så er det måske en god idé at få ham kastreret inden
han skal ud, så han har tid til at hele i fred og ro. Der er jo som regel
altid meget uro, slagsmål og fastsættelse af rangorden og alt det der! Jeg
ved ikke om det er det bedste, men det ville jeg nok gøre hvis det var mig.
Sådan at han i et par ugers tid efter indgrebet bare kommer lidt ud om dagen
og så ellers for fred og ro i sin boks...
Men hvis han er knap 2 år nu, så skal du nok ikke regne med at han når at
vokse 20 cm. Nok nærmere 3-8 cm....Og hvorfor skal han blive så høj? Jeg
synes tit, at de meget høje heste (over 1,65 m har en tendens til at få
problemer med hofte og ben...især DV...) Nå, men jeg ved jo ikke om det er
rigtigt. Det er bare noget jeg personligt syn's!*S*

M.V.H. Camilla