Planeter på række ?
Fra : Per Tolbøll

Dato : 20-01-02 23:21

Min knægt og hans kammerat her lige set filmen "Tomb Raider". Deri påstås
det:
"Solsystemets planeter står på række hvert 5000. år".

Junior var skeptisk, spurgte selvfølgelig sin far, der heller ikke vidste
det præcist ...

Umiddelbart synes jeg, det lyder lidt usandsynligt, men kan nogen give et
præcist svar ?

//Per

Fra : Jørgen

Dato : 20-01-02 23:46

Det kunne være sjovt at undersøge det, men det komme nok til at tage lidt
tid, hvis der ikke er nogen som kender svært vil jeg godt prøve at regne
lidt på det.

Men 5000 er næsten for lidt og et alt for præcis tal, men hvem ved.

Jørgen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 21-01-02 00:11

In article <3c4b4343$0$62879$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
per_tolboll@mail.dk says...

> [...]
> det præcist ...
>
> Umiddelbart synes jeg, det lyder lidt usandsynligt, men kan nogen give et

Planeterne står mere eller mindre på række flere gange i løbet af et
årtusinde. Der er ikke noget (simpelt) mønster i det, så det er forkert
at det sker hvert 5000. år.

Det afhænger selvfølgelig også af, hvor "pæn" rækken skal være, og om man
regner alle planeterne med, eller ser bort fra de 3 fjerneste, som kun
kan ses i teleskop. Hvis man kun regner med de "synlige" planeter, sker
det ca. 10 gange på 1000 år.

Med venlig hilsen Sven.
--
Skal jeg fugte min marengs før eller efter midnat?

Fra : Jonas Haase

Dato : 21-01-02 14:19

"Per Tolbøll" <per_tolboll@mail.dk> writes:

> [...]
> det præcist ...
>
> Umiddelbart synes jeg, det lyder lidt usandsynligt, men kan nogen give et

Der er en lille kritik af de astronomiske fejl i filmen på denne
udmærkede side, hvor der er nogle henvisninger til "planetary
alignments" og andet godt.

http://www.badastronomy.com/bad/movies/tombraider2.html

hilsen
Jonas
--
Hugglescote (N.):
The kind of person who excitedly opens a letter which says