HD størrelse for lille
Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 20-01-02 21:23

Jeg har lige fået en maxtor 40 GB harddisk, men i DOS bliver den fundet som
32 GB, er der noget med at fat32 kun understøtter op til 32 gb??
HVordan kan jeg få den til at vise alle 40 GB??
Bundkortet er soltek sldrv2, og jeg har prøvet med WIN XP cd og WinME
startdiskette.
Mvh.
Christian

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 20-01-02 21:26

I bios finder den også kun 32 GB??
Hvordan kan dette ændres??

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-02 21:27

"Christian Skau Pedersen" <christiansp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I bios finder den også kun 32 GB??
> Hvordan kan dette ændres??

Du skal bios opgradere dit bundkort.

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 20-01-02 21:34

Det er da helt nyt??
Kan det have noget at gøre med at partitionen er en fat 32 på 32 gb??

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-01-02 21:44

> Det er da helt nyt??

Ja, men det behøver bios'en ikke at være.

Probemet kan dog også være, at den sidder som slave på en anden disk, som
ikke tillader detektering af så store slavediske. prøv at undersøg det, før
du gør andet.

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 20-01-02 21:54

Jeg fandt en løsning, maxtor havde et program kaldet maxblast, det kunne få
alle 40 gb ud af drevet

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-01-02 08:50

Ja og det er sikkert din Fdisk fra en meget gammel window 9x start diskette
som ikke kan håndterer HD på mere end 32 GB. Brug en Fdisk fra Win ME start
diskette.............

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 21-01-02 16:30

Jeg bruger en startdiskette fra WinME dk, men det kører nu efter at have
brugt maxtors maxblast

Fra : doUwantGames2?

Dato : 20-01-02 21:48

Det kan godt være det er helt nyt, men det understøtter ikke HD over 32GB
uden en bios opdatering...

--

Stay cool and have fun !!

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 21-01-02 13:33

> Det kan godt være det er helt nyt, men det understøtter ikke HD over 32GB
> uden en bios opdatering...

Soltek 75-DRV2 understøtter store diske. Det er en fejl 40.
(gammel fdisk e.lign.).

På nogle HDD er der en jumper, så man kan begrænse størrelsen til 32GB,
det skulle vel ikke være der fejlen skal søges?

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : H3nrik V!

Dato : 20-01-02 21:30

Det kan være der sidder en jumper på disken, der "begrænser" dens størrelse
til 32 Giga, for at sikre kompatibilitet med ældre bundkort/controllere...

/H3nrik!

Fra : Louby

Dato : 20-01-02 21:46

> [...]
> 32 GB, er der noget med at fat32 kun understøtter op til 32 gb??
> HVordan kan jeg få den til at vise alle 40 GB??

Prøv at tage HD ud og se på hvordan jumper er sat i. Der findes nemlig en
måde at få en "Limited drive capacity" på 32GB ved at sætte jumpers i
forkert.

Mvh Louby

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-01-02 14:19

Louby <louby@tdcadsl.dk> skrev i artiklen
<3c4b305a$0$17223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Prøv at tage HD ud og se på hvordan jumper er sat i. Der findes nemlig en
> måde at få en "Limited drive capacity" på 32GB ved at sætte jumpers i

Den jumper har jeg ledt forgæves efter på min Maxtor 40 GB, og jeg har
endnu ikke fundet den. Men den må stå rigtigt...

Fra : Tobias Nordgaard

Dato : 21-01-02 14:55

> Prøv at tage HD ud og se på hvordan jumper er sat i. Der findes nemlig en
> måde at få en "Limited drive capacity" på 32GB ved at sætte jumpers i
> forkert.

Jeg har en seagate baracuda iv 40 gb. Min bios kunne ikke lide
størelsen, men med jumper på denne 32 gb feature, kan bios godt
detektere hardisken, og win 98 vises alle 40 gb.
Vil det stadig fungere hvis jeg sætter hardisken i en anden computer.??

Venlig hilsen Tobias