Fra 300a til 950a på abit bx6 2.0 ?
Fra : RAQ

Dato : 20-01-02 21:12

Hvilke problemer kan der være i at udskifte en gammel celeron 300A med
en ny celeron 950A på et motherboard fra abit BX6 2.0 med en 370->slot
1 converter?

1) Skal converteren opfylde særlige krav, f.eks. mht volt og
multiplyer?

2) Ram'en skal jo nok køre 100 mhz, men det skulle være ok.

tak

Fra : orbital

Dato : 21-01-02 09:03

On 20 Jan 2002 12:11:36 -0800, _raq_@yahoo.com (RAQ) wrote:

> [...]
>1 converter?
>
>1) Skal converteren opfylde særlige krav, f.eks. mht volt og

Den skal bare være fcpga. Hvis den kun er ppga, kan man ikke boote.
Hvor kan du købe sådan en adapter. De er meget svære at finde i DK.
Det er kun voltage, der jumpes på en slocket. Multiplier sættes i
bios. Men multiplier er ikke vigtig, for celerons er multiplier låste,
og de booter altid med den rigtige multiplier. Men en bios opdatering
er gunstig for at få korrekt post og fejlfri boot.
I England kan man få det:
http://www.overclockers.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Overclocking_Accessories_27.html
>2) Ram'en skal jo nok køre 100 mhz, men det skulle være ok.

Hvorfor nøjes du med en 950'er ? Med nyeste bios www.abit.nl skulle du
da gerne have 12x multiplier i bios.
Du kan vælge at købe en 900, og køre den med 9x133, eller en 1100 og
køre den med 11x100 (eller 11x105).
Med BX chipset sker der det med agp med fsb på mere end 124 at pci
divider kan vælges til 1/4. Så kører pci nominelt 33 ved 133 mhz fsb.
Men agp har kun divider 2/3, så agp vil overclockes med 33 %. Det kan
mange grafikkort godt klare: alle radeo, voodoo3 og nyere, mange
geforce.

I CPU softmenu kan du disable CPU check, så bootes der ufortrødent,
selv om multiplier ikke står korrekt. Ellers skal man taste F1 for at
fortsætte boot.

Får du stillet frontbus for højt, og den ikke vil boote. Så skal du
slukke helt, pille strøm fra, og resette cmos kortvarigt med jumperen
for dette.

Pas på. Et abit bundkort kan godt gå helt i baglås. Jeg har eet i
skrotdyngen. Bios udskiftning (af chip) har ikke hjulpet.

mvh

John