Lommepenge
Fra : Tommy Ketscher

Dato : 20-01-02 18:33

Hvad giver man i lommepenge til en pige på snart 9 år

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-01-02 18:46

"Tommy Ketscher" <tommy@edbfreak.dk> wrote in message
> Hvad giver man i lommepenge til en pige på snart 9 år

Man kunne jo overveje at give hende efter fortjeneste -
det gør vi. Vi lærer hende nemlig, at man skal arbejde
for de penge, man skal have. I den alder kan de sagtens
tømme opvaskeren, sætte på plads, evt. gå til købmand,
lufte hunden, gå ud med skraldeposen, rydde op diverse
steder, hjælpe med vasketøj.
Hos os får man f.eks. 5 kr. for at tømme opvaskemaskinen.

Prøv selv.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : K.Wermus

Dato : 22-01-02 23:47

Hej Bodille

Man kunne også anlægge det synspunkt at de huslige gøre mål du nævner er et
fælles ansvar for familiens medlemmer og noget man deltager i efter evne,-
uden at skulle have penge for det.
Måske er du istedet for ansvarlighed og fællesskabsfølelse,- i gang med at
lære dit barn griskhed!!??

MvH

Fra : mimi

Dato : 23-01-02 08:02

Hejsa
I så fald burde jeg være meget grisk, for da jeg var barn fik vi heller
ikke faste lommepenge, men derimod fik vi lidt penge når vi hjalp til
derhjemme. Jeg synes det var en god ordning, for på den måde lærer børnene
at man skal hjælpe til, og det ikke kun er mor og far der skal holde hus,
men alle i familien. På et tidspunkt lavede vi et skema over hvad de
forskellige familiemedlemmer skulle ordne hver dag, og på den måde var der
heller ingen sure miner, når det skulle laves. Og ingen i min familie er
blevet griske af den grund.
Mvh Mimi

Fra : Bess

Dato : 23-01-02 08:35

"K.Wermus" <Wermus@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> uden at skulle have penge for det.
> Måske er du istedet for ansvarlighed og fællesskabsfølelse,- i gang med at

Enig. Jeg har nævnt det før og gør det gerne igen.
Min holdning er, at børn ikke er "ansatte" i hjemmet. Hvis et af mine børn
lige nu ikke har nogen behov (for penge) så kan han/hun sige: nej, jeg gider
ikke vaske op / dække bord / rede min seng i dag. Så har de jo på sin vis
"betalt" mig for at gøre det, og selv bestemme hvornår de skal deltage i
husholdningen.
Min mening er at alle i en familie deltager i husholdningen, alt efter evne
/ tid og hvad der nu ellers kan være afgørende. Sådan er det i min familie -
det forventer vi af hinanden. Til gengæld (men de to ting har _intet_ med
hinanden at gøre) kan vi alle (børn inkl.) forvente en del af familiens
indtægt tildelt.
Der er jo også lige det at børnene bliver store, og prøv lige at få en
16-17 årig med (rimelig stor) indtægt til at vaske op for en tyver .

mvh
Bess

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-01-02 12:55

> [...]
> uden at skulle have penge for det.
> Måske er du istedet for ansvarlighed og fællesskabsfølelse,- i gang med at

Tro mig, det er kun udvalgte opgaver, der afregnes for.
Det er almindelig kotume, at vi alle hjælpes ad med
rengøring, hver uge - og hvad der måtte falde for i det
daglige, bortset fra opvasken.

Iøvrigt var det en stolt 12-årig, der for nyligt kom hjem
og sagde: "Ved du hvad, mor, de andre "kaster" bare
opvasken ind i maskinen. De ved slet ikke, hvordan
man skal gøre!".
Hvorefter jeg naturligvis spurgte ham, om han ikke syntes,
at det var dejligt, at han allerede havde lært det?
Eller som min ældste datter skrev i en stil, om hvem, der
havde lært hende hvad: "....og min mor har lært mig at
arbejde". Det tog jeg som en stor ros. Det gør bl.a., at hun
i dag kan klare sig selv, holde sit hjem rent, holde hus med
pengene osv.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Bess

Dato : 23-01-02 08:50

"Tommy Ketscher" <tommy@edbfreak.dk> wrote in message
> Hvad giver man i lommepenge til en pige på snart 9 år

Min søn på 10 år får 50 kr. pr. uge. Ifølge hans egen udsagn får hans
jævnaldrende kammerater 10 - 100 kr. pr. uge. Så vidt jeg husker fik han ca.
20 kr. pr. uge da han var 8 år.

mvh
Bess

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 23-01-02 11:45

Hvor er det rart at se at vi ikke er den eneste familie som ikke betaler
vores børn for at deltage i det daglige arbejde i hjemmet.
Hos os er der ingen der får penge for at vaske op el. lave mad - men vi har
alle brug for at have penge. Derfor får vores søn penge efter behov. Dvs. at
skal han noget som der skal bruges penge til så skal han også have dem
ellers får han lidt penge hver fredag ca. 2o kr som han som regel sparer op.
Når han vil spare op til noget som er så dyrt at det ikke er nok med de tyve
kroner så finder vi som regel noget ekstra arbejde til ham så han
"arbejder" - det er en god følelse for ham.
Han er 8½ år og har god forståelse for penge....

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 23-01-02 12:28

"Tommy Ketscher" <tommy@edbfreak.dk> wrote in message
> Hvad giver man i lommepenge til en pige på snart 9 år

Rigtig godt spørgsmål... Med mange (forskellige) rigtige svar!

Vores bud er: grundbeløb plus bonus plus "efter behov" minus "betaling for
ugidelighed". Baseret på princippet om at penge ikke bare falder ned i
skødet på en, men kræver en (alderssvarende) indsats.

I vores tilfælde får vores datter på 12 som grundbeløb 70 kr pr uge. Dertil
kommer så 20 kr. i bonus, såfremt hendes værelse er ryddet op hver søndag
aften, samt tømmer opvaskeneskinen mindst en gang. Så hun har altså mulighed
for at spare 90 kr. op hver uge.

Er der særlige behov (gaver, biograf etc.) får hun dækket udgifter til det
(som regel, ikke altid).

Dertil kommer at hun kan vælge at købe sig til frokost på skolen, eller selv
smøre sin madpakke. Det er op til hende, men hvis hun 5 dage i ugen køber
sig til det, så er det ret begrænset hvad der bliver til hende selv.

På den måde er der ikke tale om egentlig aflønning for udført arbejde - det
er alt sammen ting der egentlig hører under hendes eget ansvar, men med
indbygget fleksibilitet. Det fungerer ret godt i praksis - hun sparer en del
op, men jeg tror egentlig ikke at hun føler opgaverne som arbejde...

Mvh,
Michael.