trådløst netværk i andelsforening ?
Fra : Martin Kierkegaard

Dato : 20-01-02 18:34

Hej NG

Er der nogen som har erfaring med et trådløst netværk i en større forening,
Vi er tre opgange og ca. 30 lejligheder, som skal dele en ADSL linie.
Link til emnet er meget velkomne.

Hvor mange accespoints er der brug for, hvis hastigheden skal være
acceptabel ?

Hilsen Martin

Fra : Jesper Skriver

Dato : 20-01-02 18:52

On Sun, 20 Jan 2002 18:34:28 +0100, Martin Kierkegaard wrote:
> [...]
> Link til emnet er meget velkomne.
>
> Hvor mange accespoints er der brug for, hvis hastigheden skal være

Det handler nok ikke så meget om hastigheden, da 802.11 er hurtigere end
jeres ADSL linie, det handler om at få dækning, og der kan man ikke sige
noget fornuftigt uden at kende de lokale forhold.

Få jeres netværks pusher til at lave en site survey.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Johannes Lauesen

Dato : 21-01-02 08:16

Jeg har de sidste 5 år bygget en del radionetværk... bla. et par kommune
net... jeg er freelance nu så hvis du har brug for at få lavet et net...
så kontakt mig.

Mvh Johannes
johanneslauesen@SKINKEhotmail.com
Fjern SKINKE fra mail adressen.
Jeg beklager, men jeg bruger kun min spam account her...

Fra : Arne

Dato : 21-01-02 08:37

Dohhhh idiot

Denne her gruppe handler jo om GRATIS råd og er ikke en "blå avis" hvor man
sælger ting/ydelser til hinanden.
Det kan godt være at man skal bruge meget tid for at lave en løsning der
virker osv
Men så skriv det istedet for.

Eivind

(det er ikke altid diplomati virker....)

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 21-01-02 10:34

"Arne" <Eivind.Olsen@XXX.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> sælger ting/ydelser til hinanden.
> Det kan godt være at man skal bruge meget tid for at lave en løsning der

Eller skriv direkte til manden via email....

MVH
Thomas

Fra : Johannes Lauesen

Dato : 21-01-02 17:52

Jeg beklager meget.

Jeg er enig med jer begge to... mit indlæg hørte nok ikke lige hjemme her.

Mvh Johannes

Fra : ab

Dato : 21-01-02 14:51

Du har jo også muligheden for at lade PC´erne køre "ad-hoc", så behøver du
jo strengt taget et accespoint - men det kræver jo så, at et nødvendigt
antal af apparaterne er tændt.

MVH ab

Fra : Hans

Dato : 23-01-02 01:06

> [...]
> Link til emnet er meget velkomne.
> Hvor mange accespoints er der brug for, hvis hastigheden skal være

I skal virkelig overveje udgiften til trådløst LAN kontra en konventionel
kabelløsning, da merudgiften pr. arbejdsstation er voldsom. Det er lige før
vi taler om en faktor 10. Samtidig er der mange ukendte faktorer der betyder
at antallet af accesspunkter skal overdimensioneres, bare for at opnå en
rimelig dækning inden for et begrænset areal.

Samtidig er min erfaring at visse maskiner aldrig kommer op at køre
trådløst, da maskinens egen clockfrekvens simpelhen kvæler den trådløse
forbindelse.
Skal der tages højde for dette problem, kan det anbefales at bruge et
trådløst NIC der er tilsluttet USB porten, og derved kan placeres i en god
afstand fra maskinen.

Det vil under alle omstændigheder være en rigtig god idé, at få fat på nogen
som kan måle på de aktuelle omgivelser, for at give et pingerpeg omkring
dimensionering af hele netværket, men den totale udgiftspost til et LAN af
denne størrelse er helt urimelig stor. Det vil være langt billigere at
etablere et konventionelt 100Mbit LAN.
mvh
Hans

Fra : Martin Kierkegaard