eh.. ucs i inventor....
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-02 12:48

jeg har rodet med 3D ting i den "rå" AutoCAD, og der skulle man bruge noget
de kaldte UCS for at tegne i det plan man var i XYZ. Hvordan gør man det i
inventor? Jeg har lavet en lille øvelse, men den bliver ved at man ikke at
kunne tegne med kordinator i en bestemt retning. Og når jeg eks. vil extude
objektet gør den det forkert.

Fra : Uffe Bak

Dato : 23-01-02 10:14

Hej

Inventor arbejder også med koordinatsystemer - se under Origin grenen
i Browser, der finder du nulpunkt, 3 planer og 3 akser. Normalt er de
usynlige - men højre klik, vælg visible - og du kan se og refererer
til dem.

Men - Inventor er så meget mere - da man normalt kun bruger Origin og
XY planet for den første skitse - fordi resten af de features man
bygger derefter, vil man normalt hellere referer til andre flader,
kanter og akser på parten (Dermed er de associative og opdateres med
parten).

Som jeg læser dit spørgsmål - så har du lidt svært ved at placerer din
skitse korrekte - eller orienterer den i den retning du ønsker. Mht.
placering på peger man på skitse ikonen - og derefter klikker på den
flade man ønsker at skitsen skal ligge på - eller omvendt - pege på
flade, og derefter højre klik og vælge New Sketch, eller tryk S på
tastaturet (kan vist ikke være meget nemmere).

Hvis du ønsker at skitsen skal ligge planparallelt med en flade
(offset) - så er den eneste forskel - at der hvor du klikker på fladen
i foregående punkt - så holder du venstre muse tast nede mens du
trækker din nye skitse ud til den ønskede afstand.

Hvis dit problem er skitsens orientering - så er der den förste sketch
icon (et lille gitter) "Edit Coordinate system", der giver mulighed
for ændringer.

Hvis du har en part med en skitse på, så får du efter aktivering af
ovennævnte kommando - en lille markør med et blåt nul-punkt, en rød
X-akse og en grøn Y-akse. Ved at klikke på den del du vil ändre f.eks.
nul-punkt - så kan du klikke på et nyt punkt defineret f.eks. ved
endepunkt af en kant. På samme måde kan man dreje akser, klik på x
eller y - og derefter på en kant på parten. Husk at højre klikke og
vælge "Done" (det glemmer jeg altid).

Jeg håber dette har hjulper dig lidt videre - og jeg vil opfordre dig
til at deltage på nogen af vores forhandleres "Prøve På" Seminarer,
hvor du vil kunne få testet dette af og få svar på dine spørgmål. Du
finder liste over forhandlere på http://www.autodesk.dk

Med venlig hilsen

Uffe Bak
Autodesk Nordic & Baltic

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-02 17:07

heh.. lavede øvelsen om igen. Så var der ingen problemer :)

Det er ligesom da man begyndte med AutoCAD i sin tid *heh*