Alder
Fra : Anne Bjerggaard

Dato : 20-01-02 11:20

Hvor gammel bliver en hest ca.???

Mvh
Anne

Fra : Anette Lindegaard Ch~

Dato : 20-01-02 17:23

"Anne Bjerggaard" <annepanneb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3c4a99ee$0$267$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor gammel bliver en hest ca.???
>
> Mvh
> Anne

Hej Anne

Hvis en hest dør af alderdom, vil den blive omkring 30 år gammel.
En hests levetid afhænger dog af flere ting; om hesten er blevet reddet
korrekt. Nogle heste har lettere ved at få ødelagt benene, hvis de bliver
reddet på et for højt niveau, uden at have den rette bygning.
Der findes utallige andre grunde til, hvis heste ikke dør alderdom, men jeg
håber alligevel, du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen
Anette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 20-01-02 20:22

Den ældste islænder jeg har hørt om blev 38.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 20-01-02 23:41

Hej

for nogle år siden hørte jeg at den danske hest som tæller trav, galop, avls
og rideheste da var gennemsnitsalderen kun ca. 7 år. Det var vist de to
første grupper jeg nævnte der trak især ned på gennemsnitsalderen. Måske
nogle har lidt nyere tal.

F.eks islændere, Shetlændere, fjordheste er nogle racer der er lidt berømt
for at blive ældre end andre racer. Der er et forsikringsselskab der kun
forsikrer heste indtil deres 11 år men dog hvis det er en af nævnte racer
vist op til de er en 15 år gamle. Forstået på den måde at de ikke begynder
at forsikre en almindelig hest på 13 år for død men hvis den f.eks er tegnet
som 9 årig og fortsætter indtil hesten dør som f.eks 20 årig.

hilsen

Anet

Fra : Marlene

Dato : 21-01-02 09:05

Anne Bjerggaard <annepanneb@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4a99ee$0$267$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor gammel bliver en hest ca.???

Min nabos to nordbagger er ca. 34 år begge to. Den ene er utrolig frisk og
løber stadig rundt..........

Mvh. Marlene.

Fra : Tulle

Dato : 21-01-02 09:38

Hej
I guiness rekordbog står der at den ældste hest nogen sinde var Old Billy som blev 63 år.
Mvh. Marianne

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-01-02 22:29

Hej Anne

Det afhænger meget af hvilken race det er.
Det normale for store heste er 20-25 år mens der for mindre ponyer er
25-35år.
Men man kan aldrig vide! En af mine store heste er fx. lige blevet 26 og han
holde fint ud endnu, ´på trods af at han er blevet redet meget hårdt til han
var 18år.

Dea

Fra : boe

Dato : 22-01-02 18:04

"Anne Bjerggaard" <annepanneb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor gammel bliver en hest ca.???
>
> De fleste heste bliver omkring 25 år, men der er stor forskel (p.g.a.
racerne, hvad de bliver brugt til, o.s.v.).
En haflinger bliver f.eks. tit 40 år (den bliver så også tilredet sent),
mens en travhest ikke bliver særlig gammel (den bliver også allerede taget
med i løbene som to-årig - eller nogle gør)...

Mvh. Trine!

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 23-01-02 08:48

Anne Bjerggaard skrev i meldingen
<3c4a99ee$0$267$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Hvor gammel bliver en hest ca.???

Neisti, en islandshest jeg red en tid ble (minst) 33 år. Han ble da avlivet
fordi han fikk vansker med hjertet.

Shimmy, en blanding av fjordhest og araber, blir 31 år til sommeren og lever
fremdeles i beste velgående.

Anne Berit