Q: udendørs- distance- turridning tips ?
Fra : Poul B-H

Dato : 20-01-02 01:49

Som relativt uerfaren der ikke har redet i adskillige år, har jeg fået lyst
til at ride igen , specielt udendørs.Jeg har et par spørgsmål:
Findes der klubber med mark/skov- eller distanceridning i eller omkring
Odense?
Er distanceridning mest udholdenhedsløb eller nærmere et orienteringsløb?
Er der tricks til at undgå gnavesår ved lang tids ridning, i stil med
cykelrytteres "buksefedt" ( ja undskyld, men det siger de det hedder)?
Endelig er der jo drømmen om at ride over stepperne i et par måneder. Er der
nogen i gruppen der prøvet den slags ?
Jeg mener at have læst om en pige der red sammen med nogle mongoler i et
længere tidsrum.

Poul B-H

Fra : Iben Marianne Krarup~

Dato : 20-01-02 23:01

Hej Poul.

<snip>
> Er distanceridning mest udholdenhedsløb eller nærmere et orienteringsløb?
<snip>

Distanceridning må ikke være et orienteringsløb (medmindre det er udskrevet
som sådan, men jeg kan ikke huske, at der er i DK har været udskrevet et
kort-ridt, hvor du får start og slutstedet og der er så kontrolposter
undervejs). Men det er et udholdenhedsridt, hvor det gælder om at komme i
mål med den hurtigste (og ved længere klasser også den mest friske hest).
Man får ikke noget ud af at drønne afsted hele ruten igennem medmindre man
ved at hesten er i superkondition, fordi du har kun 20 min. fra du kommer i
mål / delmål til du skal præsentere hesten i dyrlægekontrollen, hvor pulsen
skal være under 60 slag i minuttet, før du kan få lov til at fortsætte.

Så vidt jeg ved er der endnu ikke nogle deciderede distance-klubber, man er
"bare" medlem af en alm. rideklub. Det bliver måske ændret på et tidspunkt,
vi kan da håbe. D
Den 31. marts er der stævne i Åskov v. Sdr.Felding - det er det tætteste på
Fyn jeg lige kan finde. Det er i øvrigt også årets første danske stævne. Se
i øvrigt Distancerytterforeningens hjemmeside www.distanceridning.dk

Ang. busker, så ved jeg at nogle distanceryttere bruger specielt indkøbte
ridebukser fra USA, der mindre lidt om løbebukser for at undgå gnavende
sømme.

Med venlig hilsen

Iben

Fra : Elinor Neland

Dato : 23-03-02 19:03

Hej Poul,

Du kan finde alle propositionerne til distanceridning under
www.rideforbund.dk og klikke på aktiviteter.

Et tip til langtur er strømpebukser. Tidligere fik jeg altid gnavsår ved
knæene efter en tur på over 15 km. Så kom strømpebukerne på og så er det
slut med gnavsår. Mænd kan også gå i strømpebukser....

Jeg skal bl.a. til Sdr. Felding og ride 53 km.

Elinor

Fra : [4000]Morten

Dato : 03-04-02 21:17

Hejsa

Jeg har nogle ridebukser med sådan noget blødt filt(?) på indersiden af
skindet, det virker også RET godt , det skal dog lige siges at de ikke
har været helt billige (1700 såvidt jeg husker)
Jeg ville helst ikke slippe så meget for et par ridebukser, men det var de
eneste jeg kunne passe. Det skal da så siges at de stadig er som nye (et par
års daglig brug)
Og så er det en god idé at kigge godt på kortet inden du tager af sted...
det er ikke sjovt at blive væk (Har jeg prøvet et par gange eller 3... Værst
var det dog i Knuthenborg *ups*)
Under alle omstændigheder god tur (Hvis jeg ikke er for sent på den ;))
MVH
Morten