Erfaringer med Alpha PAL 8045T
Fra : F.Larsen

Dato : 20-01-02 01:15

Hej

Så har jeg monteret og prøvekørt min nye Alpha PAL 8045T / Pabst 19db.
Traditionen tro, har jeg smidt lidt billeder af eventyret her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm

Da jeg også har prøvekørt en Silverado fra NoiseControl, har jeg lavet lidt
sammenligninger af de kølere.
Min konklusion er:

- Alpha er mekanisk den bedste løsning
- Alpha er (marginalt) den mest støjsvage
- Køleevnen af de to kølere er stort set den samme
- Prisen er stort set den samme

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-01-02 12:47

Jeg kan se du har sat blæseren til at puste på profilen... Prøv at vende den
om. Det gav 3-4 grader her + mindre støj. Desuden er det også hvad Alpha
anbefaler.

- Martin

Fra : F.Larsen

Dato : 20-01-02 14:30

Ok, det vil jeg prøve - godt tip.

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : F.Larsen

Dato : 20-01-02 15:27

Jeg har nu vendt blæseren (man kan sige den er gået fra "blow" til "suck" :=) og
efter 10 minutters drift ligger CPU på 54 grader (før ~56) og MB på 30 grader
(før: ~31).

Så det ser umiddelbart ud til at virke bedre. Grunden er nok at når den varme luft
trækkes opad kan kabinet blæseren nemmere trække luften ud. I det andet tilfælde
cirkuleres den varme luft nok lidt mere i kabinettet.

Jeg vil prøve at køre en test mere - fuld CPU load i 1 time (her lå CPU før på 60
grader)

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-01-02 19:08

Jeg har lavet en kanal direkte ud af kabinettet fra alphaen, og en kanal fra
bunden af fronten til alphaen..

Med den samme blæser v. 7 volt, det samme bundkort, samme cpu og ram, ligger
jeg på 53 grader fuld load... Og den er "fuldstændig" lydløs.

Fra : F.Larsen

Dato : 21-01-02 00:07

Jeg har nu lavet lidt målinger hvor blæser "suger" hhv "blæser" på køleprofil

Blæser "sucks":
============
MB CPU --------------------------------
30 53 10 min efter kold start
31 61 efter 1 time / 100% CPU
30 58 yderlige 10 min, 0% CPU

Blæser "blows":
============
MB CPU --------------------------------
31 55 10 min efter kold start
32 63 efter 1 time / 100% CPU
31 57 yderlige 10 min, 0% CPU

Det er vel nogenlunde det samme.
Som reference har jeg brugt et externt digital termometer som er indskudt mellem
CPU og køleprofil - og den ligger på 46-48 grader ved fuld load.

PS: man skal passe på at sammenligne CPU temperaturen mellem forskelige systemer
da der kan være store unøjagtigheder + variationer i CPU fabrikationen som alt i
alt kan medføre meget forskellige målinger.

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 20-01-02 19:21

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev:

> Jeg kan se du har sat blæseren til at puste på profilen... Prøv at vende den
> om. Det gav 3-4 grader her + mindre støj. Desuden er det også hvad Alpha
> anbefaler.

Ja, Alpha 'sucks'.
Og når du er igang med at prøve, så prøv at få
suget den varme luft ud af kabinettet direkte, det
virker mildt sagt kanont her hos mig!
Læs mere på min HP. Se i min signatur.

PS. Det er i øvrigt nogle gode billeder du har på din
HP, hvilket kamera bruger du, og hvilken belysning
bruger du til nærbilleder?
Hvilket prg. laver du din HP med?
Jeg syntes at have et problem med FrontPage 2000,
da denne ødelægger mine billeder, efter jeg har
gjort dem klar kvalitets og fyldmæssigt med Adobes
'Save for WEB' option... ?

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
Meget billig og effektiv køling!

Fra : F.Larsen

Dato : 20-01-02 23:51

"Rasmus A. Nielsen" <rasmus@bbservice.dk> wrote in message
> PS. Det er i øvrigt nogle gode billeder du har på din
> HP, hvilket kamera bruger du, og hvilken belysning
> bruger du til nærbilleder?

Takker.

Det er et Canon S-20 - og jeg har udviklet en teknik hvor jeg bruger alm stue
belysning, da det giver mere naturlige billeder. Fidusen er at bruge et stativ
fordi lukketiden bliver ret lang når der ikke er så meget lys.

> Hvilket prg. laver du din HP med?

Notepad.exe - kanon program ! ;=)

Billederne efterbehandles med photoshop.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 20-01-02 19:31

SNIP

Jeg hader den !

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-01-02 20:49

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> skrev i en meddelelse
> SNIP
>
> Jeg hader den !

Du har hermed vundet prisen for mindst konstruktive kritik.....

- Martin

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-01-02 16:01

SNIP

Kanon, hvad er gaven ? en tur i dit kill filter ... se min svar Larsen ...

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-01-02 22:01

Nope... Bruger det ikke.... Du kan da få det i præmie ?

- Martin

Fra : F.Larsen

Dato : 20-01-02 23:46

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> SNIP
>
> Jeg hader den !

øh, nå - hvorfor ?

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-01-02 16:01

SNIP

Den ødelagde to cpu'er ... Syns køle profilen er for stor, altså selve den
flade som går ned på kernen ... Jeg prøvede alt for at den ik skulle knække
kernen anden gang, men nej det skete sq igen ... Nu kører jeg med en
coolermaster køleprofil og en zalman blæser .... Og min xp 1700+ kommer ik
over 40 grader ... ;)

Fra : F.Larsen

Dato : 21-01-02 18:45

> [...]
> kernen anden gang, men nej det skete sq igen ... Nu kører jeg med en
> coolermaster køleprofil og en zalman blæser .... Og min xp 1700+ kommer ik

Af de kølere jeg har monteret syntes jeg at 8045T er extrem nem at montere,
faktisk er den nemmere end en socket 7 da den bare skal sættes lodret ned,
hvorimod jeg altid har problemer med at få bøjlen på plads på de andre kølere jeg
har prøvet. Silverado er nok den jeg havde mest bøvl med.

er du sikker på at det er Alpha 8045T du har haft (den er ret ny) ?

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-01-02 19:38

SNIP
> [...]
> har prøvet. Silverado er nok den jeg havde mest bøvl med.
>
> er du sikker på at det er Alpha 8045T du har haft (den er ret ny) ?

Jeg er 100 % sikker på at det er en alpha 8045T, det er sådan set heller ik
fordi den var svær at montere, men det er mere når den skal spændes på ....
Måske er det mit kr7a-raid mobo, men idet du bare strammer skruerne tror jeg
allerede at køleprofilen rør selve kernen og derfor skal man næsten ik
stramme for meget el mer i den ene side og så knas, og ødelagt kerne, var i
hvert fald hvad der skete for mig ...

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-01-02 22:02

> Måske er det mit kr7a-raid mobo, men idet du bare strammer skruerne tror
jeg
> allerede at køleprofilen rør selve kernen

Du lagde ikke mærke til der var forskellige afstandsstykker til den? Min
passer som fod i hose på mit A7V266-E.

- Martin

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-01-02 22:46

SNIP
> Du lagde ikke mærke til der var forskellige afstandsstykker til den? Min
> passer som fod i hose på mit A7V266-E.

Ja, men efter to mislykkedes forsøg gider man ligesom ik prøve mer, det er
lidt dyrt i cpu'er ....

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 21-01-02 18:43

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> skrev:

> Den ødelagde to cpu'er ...

Forkert - du har ødelagt 2 CPU'er.

> Syns køle profilen er for stor, altså selve den
> flade som går ned på kernen ...

Ja, hvis der ikke er plads på bundkortet, eller
kan den vel ikke være for stor?

> Jeg prøvede alt for at den ik skulle knække
> kernen anden gang, men nej det skete sq igen ...

Hvad dækker prøvede alt.... over?
Jeg lagde profilet ned på CPU'en.
Her efter krydsspændte jeg hver bolt ½ omgang
ad gangen, indtil de nåede bunden i modparten.

> Nu kører jeg med en coolermaster køleprofil
> og en zalman blæser .... Og min xp 1700+ kommer ik
> over 40 grader ... ;)

Det er en nice temp...

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-01-02 22:45

SNIP

> Forkert - du har ødelagt 2 CPU'er.
Ja det er så rigtigt !!!

> Ja, hvis der ikke er plads på bundkortet, eller
> kan den vel ikke være for stor?

Der var plads ...

> Hvad dækker prøvede alt.... over?
> Jeg lagde profilet ned på CPU'en.
> Her efter krydsspændte jeg hver bolt ½ omgang
> ad gangen, indtil de nåede bunden i modparten.

Gjorde præsis som dig, meeeen det gjorde ik nogen forskel, måske var min
bare ik plan, i dont know ... men det er sq os ligemeget nu ;)

> Det er en nice temp...

Det ved jeg godt, hvem sagde coolermaster ik var seje ???

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 21-01-02 23:46

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> skrev:

> Gjorde præsis som dig, meeeen det gjorde ik nogen forskel, måske var min
> bare ik plan, i dont know ... men det er sq os ligemeget nu ;)

Det var mystisk. Hvor meget kunne du stramme den,
inden det sagde en grim lyd fra CPU'en ?

> Det ved jeg godt, hvem sagde coolermaster ik var seje ???

Coolermasters CPU kølere har fået meget kritik, men
mest negativt ladet - du må ha' været heldig, men det
var jo også tiltrængt.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 22-01-02 17:55

SNIP

> Det var mystisk. Hvor meget kunne du stramme den,
> inden det sagde en grim lyd fra CPU'en ?

Stort set lige efter jeg begyndte at skrue, det var vel og mærket første
gang, anden gang hørte jeg det slet ik ....

> Coolermasters CPU kølere har fået meget kritik, men
> mest negativt ladet - du må ha' været heldig, men det
> var jo også tiltrængt.

Tjaaa .... Meeen deres køleprofiler er faktisk ok, men deres blæsere er ik
ngt vær, har altid brugt nogle andre !!!

Fra : Prost

Dato : 21-01-02 14:18

> [...]
>

> - Alpha er mekanisk den bedste løsning
> - Alpha er (marginalt) den mest støjsvage
> - Køleevnen af de to kølere er stort set den samme

Hej Flemming Glimrende info, vi har samme bundkort og indmad og i
kabinettet.
Dejligt med lidt nyttig læsning, og jeg kan oplyse at vi har samme
temperaturer
det er altid rart at vide. tak for det...

Forresten har jeg fundet et gammel plakat rør som jeg havde tænkt at bløde
op
i et sæbebad, og derved gøre det bøjeligt og bruge det som duckt mon det kan
lade sig gøre ?

/Rune

Fra : F.Larsen

Dato : 21-01-02 18:43

"Prost" <ruro@get3net.dk> wrote in message

> Dejligt med lidt nyttig læsning, og jeg kan oplyse at vi har samme
> temperaturer
> det er altid rart at vide. tak for det...

Ok, det er jo bare fint, og ja, det er rart at vide hvad andre har i temperatur.
oprindeligt troede jeg at jeg havde monteret køler forkert ... men nu ved jeg at
den CPU jeg har bare ligger på de ~ 57 grader. Sådan er det !

> [...]
> op
> i et sæbebad, og derved gøre det bøjeligt og bruge det som duckt mon det kan

Lyder som en udemærket ide, men pas nu på at der ikke går ild i pappet ;=)