hjælp - katten strinter
Fra : Gaby

Dato : 19-01-02 23:30

Hej derude i det ganske land - jeg har et stort problem, som jeg håber nogen
kan hjælpe mig med. Jeg har en kastreret hankat på 2 år, der er begyndt at
strinte indendøre - noget der er sket indenfor de sidste par dage. Det er en
"adoptionsmis" og jeg har haft ham i snart ½ år. De tidligere ejere har
oplyst, at den blev kastreret fordi den strintede op af benene på dem, men
ellers har de ikke registreret noget strinteri inde. Han er alletiders
dejlige og kærlige mis så jeg vil nødigt af med ham - HJÆLP hvad gør
jeg?????. Jeg bør måske nævne at der yderligere er en hund og en ikke-
kastreret hankat (ungkat) i huset - alle kommer dog fint ud af det med
hinanden - ingen slagsmål e.l.
Mange glade hilsner
Gabrielle

Fra : Kirstine

Dato : 20-01-02 00:26

In article <orn28.32$PR6.27963407@news.orangenet.dk>, jagaby@wanadoo.dk
says...
> [...]
> jeg?????. Jeg bør måske nævne at der yderligere er en hund og en ikke-
> kastreret hankat (ungkat) i huset - alle kommer dog fint ud af det med

For det første bør du nok få ham tjekket hos dyrlægen. Nogle gange kan
det være et tegn på, at katten har det fysisk skidt, hvis den begynder at
strinte. Hvis det lugter rigtigt ramt, kan det være tegn på
blærebetændelse.

Og så ville jeg nok spørge dem, der havde katten før, om der var
problemer med kastrationen. Vores ene hankat var chryptorchid - hans ene
testikel var ikke vandret ned i pungen, så dyrlægen måtte tage den ud fra
bughulen. Og han begyndte også at strinte længe efter kastrationen. Det
viste sig, at han havde endnu en testikel siddende i lysken. Men jeg
kunne forstå på min dyrlæge, at det ikke er usædvnaligt, at chryptorchide
katte kan have rester af testikelvæv siddende, som kan få dem til at
opføre sig mere eller mindre fertilt efter kastration.
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : kbdut

Dato : 20-01-02 02:40

"Kirstine" skrev d. 20-01-02 00:26 dette indlæg :
> [...]

> --
> Kirstine
>
> *trying to do what works - trying to do what matters*

hej Kirstine.
som der står oven for kan det være noget fysisk, men det kan osse være
noget så simpelt som at kattens fodderskål står for tæt på kattebakken.

Med katte hilsen
Karsten

http://www.kandu.dk/

Fra : Kirstine

Dato : 20-01-02 12:17

In article <D5p28.1863$Eu2.295730@news010.worldonline.dk>,
kbdut.news@kandu.dk says...

> [...]
> som der står oven for kan det være noget fysisk, men det kan osse være
> noget så simpelt som at kattens fodderskål står for tæt på kattebakken.

Du har ret - jeg skyder måske nok gråspurve med kanoner her *S*

Fra : Brian Søgaard

Dato : 20-01-02 12:32

Vil bare sige at vi har netop det samme problem med vores 8 mdr gamle.
hankat. Dels er det fordi han er ved at være kønsmoden men også fordi at han
har blærebetændelse. Da han kom i behandling stoppede det igen.
Brian

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-01-02 02:31

Gaby,
Hvor gammel er ungkatten? Min mistanke er at han er ca et halvt år, dvs
han er ved at være kønsmoden - kastraten ser ham nu som en trussel. Mit
råd er at kastrere ungkatten snart.
mvh Camilla

Fra : Trine Piltoft

Dato : 20-01-02 15:11

> [...]
dvs
> han er ved at være kønsmoden - kastraten ser ham nu som en trussel.

Lige hvad jeg ville have sagt :0)
Jeg ville også kastrere ungkatten hurtigst muligt - selv om der ikke ser
ud til at være nogen problemer mellem dem, så kan strinteriet godt være
et tegn på at han liiiige vil markere at det er HAM der bestemmer.

Det kan selvfølgelig også være andre ting - Har du skiftet grus?, har du
flyttet på kattebakken?, har I haft nogle gæster han ikke brød sig om,
måske skal du købe en kattebakke mere eller måske en anden type
(overdækket/ikke overdækket) osv. osv.
Der er ihvertfald masser af ting man lige kan forsøge inden man begynder
at overveje at komme af med ham.

Hilsen Trine
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-01-02 16:45

Trine Piltoft wrote:

> har du
> flyttet på kattebakken?, har I haft nogle gæster han ikke brød sig om,

Hej Trine - og I andre

Dette her fik mig til at tænke.. Det sidste halve års tid har Donna
strintet et par gange på kanten af bakken og på væggen bagved (det er i
badeværelset, så ulykken er ikke så stor). Men jeg har bekymret mig lidt
om hun var ved at udvikle noget, der kunne "gribe om sig".
Men de gange det er sket, kan jeg faktisk føre det tilbage til, at vi
har haft gæster af den slags, som Donna'en ikke har lyst til at møde
(mange mennesker, højrøstede mennesker, mindre børn). Derfor har damen
siddet og kukeluret inde i soveværelset imens (vi sætter en krog på
døren, så kattene har et fristed hvor de kan gå ind og ud, men f.eks.
ham hurtigkarl på 2 år kan ikke..)
De får mad og vand ind i soveværelset men ikke bakken, for så meget
plads er der heller ikke, og de vil jo - som bekendt - helst ikke spise
og gå på bakke lige op ad hinanden.
Så bakken står på badeværelset - der ligger lige op ad soveværelset -
som den plejer. Men med ovennævnte slags gæster vover Donna sig heller
ikke ud for at gå på bakke - så hun må holde sig længe. Og når hun så
endelig kan komme derud - ja så har hun altså strintet et par gange -
senest i går, hvor ham "lynet" på 2 var her.
Det skal siges at både Donna og Ditte var killinger hos barnløse voksne
mennesker, og vi har heller ikke haft småbørn på besøg før de sidste år,
hvor der er kommet et par stykker til i familien. Men Ditte er faktisk
inde i stuen det meste af tiden. Hun styrer klar af barnet, men er _så_
nysgerrig.
Donna, derimod, vil helt klart ikke have noget med børn at gøre - eller
for mange mennesker på en gang (også en grund til at jeg aldrig har
overvejet at udstille hende. Hun er smuk - ligner sin storebror / onkel
Casmir, siger Kirsten Buna, og han har vundet meget. Men Donna ville
_hade_ det, tror jeg)
Nå det var et sidespring
Tror I at jeg kan regne med, at hun vil fortsætte med at "nøjes" med at
bruge strinteriet som protest - ved bakken - for så kan jeg leve med
det. Eller skal jeg frygte at det udvikler sig?
Vil det alligevel være en idé at sætte bakken ind i soveværelset næste
gang, så hun ikke skal holde sig? (Ditte holder sig for resten også - så
tryg er hun heller ikke) Eller vil det forvirre dem endnu mere? Måske en
lille ekstra bakke i soveværelset - på den anden side af sengen?
Donna er 5 år, kastreret - og leder af menageriet herhjemme. Det sidste
har måske også noget med det at gøre? Hun føler sig berøvet lederrollen,
fordi Ditte i den situation pludselig er den mest modige?

Mange hilsner fra Ann R, Donna & Ditte

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-01-02 19:41

Hvis hun aldrig har strintet i andre situationer kan I være heldige at
det ikke udvikler sig. Jeg ville nu alligevel give dem en 2nødbakke" når
der kommer gæster så de kan bruge den i stedet for at skulle holde sig
hele aftenen - jeg ville frygte at de en dag brugte sengen i stedet...
mvh Camilla

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-01-02 02:08

Camilla Baird wrote:

> [...]
> der kommer gæster så de kan bruge den i stedet for at skulle holde sig
> hele aftenen - jeg ville frygte at de en dag brugte sengen i stedet...

Hej Camilla

Jeg har heldigvis et par 200% renlige katte under normale
omstændigheder. Vi spøger med at Donna snart finder en kineser eller
australier dernede, sådan som hun graver
Jeg frygter egentlig heller ikke det med sengen. Det er der de elsker at
ligge - og når der er gæster er det _der_ Donna ligger - uden
undtagelse. Jeg tror egentlig ikke hun vil "vådte" på noget, hun
betragter som sin seng - en af dem Eller?
Men jeg vil nok alligevel prøve med en lille ekstra bakke i
soveværelset næste gang - også fordi det er synd for hende at hun må
holde sig fordi hun ikke tør gå ud til "uhyrerne". Få gæster - voksne -
er ikke noget problem, så det bliver ikke _så_ ofte det bliver aktuelt.

Mange hilsner fra Ann R
Donna & Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck