Kunne godt tænke mig en bedre mikrofon
Fra : Anders Petersen

Dato : 19-01-02 17:56

Jeg har den klassiske Creative plast-bordmikrofon, der vist koster ca. 50
kr. max, men noget hi-fi vidunder er den jo ikke ligefrem.

Ved Netmeeting o.lign. er lyden ikke helt i top, men er det pga.
mikrofonen eller pga. selve ip-trafikkens begrænsede muligheder. Der er
forholdsvis meget rumklang, så jeg forestillede mig en lidt bedre mikrofon
ville gøre underværker.

Kan nogen anbefale en god brodmikrrofon til alm. brug - og hvad koster
sådan en?

På forhånd tak

/Anders

Fra : Peter Malling

Dato : 19-01-02 21:18

> [...]
> forholdsvis meget rumklang, så jeg forestillede mig en lidt bedre mikrofon

Jeg prøvede Creative mikrofonen med et videokamera, og da gik det virkelig
op for mig hvor ringe den er. Ikke mindste er der tonsvis af støj pga for
dårlig skærming.

Da vi skulle lave et videointerview, lejede vi en professionel mikrofon,
sådan én der ligger på bordet og opfanger hvad der sker omkring den. WOW,
hvilken forskel. Lyden blev bare perfekt.

Så, jo: der kan helt sikkert mærkes en forskel ved at anvende en bedre
mikrofon. Nu var denne en topprofessionel til sikkert flere tusinde kr., men
mindre kan vel også gøre det. Jeg tror at det er vigtigt at ledningen er
skærmet ordenligt. Jeg synes slet ikke at jeg kan bruge creatives mikrofon,
da det er for lavt, med mindre man tager den helt op til munden. Jeg har i
stedet anvendt en clips-mikronfon der fulgte med en walkman jeg købte. Den
er bedre. Men ikke sådan RIGTIG god.

Peter.

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 20-01-02 01:30

Der er > forholdsvis meget rumklang, så jeg forestillede mig en lidt bedre
mikrofon
> ville gøre underværker.

Nu drejer det sig jo ikke kun om at have den bedste mic men også om hvordan
man bruger den. Sagt med det samme: Til dit formål burde Soundblasteren være
OK.
Du skal bare lære at bruge den rigtigt. Jo tættere den kommer på din mund jo
bedre vil lyden blive og jo mindre "rum" vil der komme med. Prøv det og gør
dine erfaringer. Kontakt mig evt personligt hvis du vil vide mere om emnet,
jeg er lydteknikker og har prøvet lidt af hvert med microfoner!

Kasper Thor

Fra : Jørgen Grunnet

Dato : 20-01-02 09:57

Prøv med et hovedsæt med mikrofon. Jeg har selv købt et fra Sandberg til
<100kr. Du opnår to ting: Din mikrofon kan ikke høre højtalerne og dermed er
der mindre rumklang, Din mikrofon kommer tættere til munden og bliver i
samme afstand. Jeg er meget glad for denne løsning, og så er den billig.

/Jørgen

Fra : Thïngmand

Dato : 21-01-02 09:11

Sandberg har en række gode og billige mikrofoner - se www.sandberg.it