At stirre sig blind
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-01-02 17:54

Hejsa NG'er,

Når jeg skriver NG'er, er fordi dette indlæg er postet i både
dk.edb.database og dk.edb.internet.webdesign.serverside.php.

Jeg har gang i et script (PHP / MySQL) til at logge brugere på en side, men
jeg har vist stirret mig blind på en fejl. I hvert fald kan jeg ikke se,
hvad der er galt i scriptet.

Scriptet kan ses på: http://home1.stofanet.dk/agent29/logout.txt

Jeg hælder selv til en fejl i SQL sætningen... Men jeg kan ikke se hvad det
skulle være.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Christian Joergensen

Dato : 19-01-02 18:09

Tonni Aagesen <use.my@signature.com> wrote:

> Jeg har gang i et script (PHP / MySQL) til at logge brugere på en side,
> men jeg har vist stirret mig blind på en fejl. I hvert fald kan jeg ikke
> se, hvad der er galt i scriptet.

Hvilken fejlmeddelse får du ?

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

--
Christian Jørgensen / Sorry, but my karma just ran over your dogma.
http://www.razor.dk /

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-01-02 18:10

Tonni Aagesen skrev:

> Jeg hælder selv til en fejl i SQL sætningen... Men jeg kan ikke se hvad
> det skulle være.

Så lav noget fejlhåndtering:

mysql_query("SELCT * FROM users") or trigger_error(mysql_error());

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-01-02 18:59

On Sat, 19 Jan 2002 17:54:22 +0100, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

> [...]
>
>Scriptet kan ses på: http://home1.stofanet.dk/agent29/logout.txt
>
>Jeg hælder selv til en fejl i SQL sætningen... Men jeg kan ikke se hvad det

$begin er et unix timestamp - gad vide hvilket output mysql giver når
du forsøger at konvertere et unix timestamp til et unix timestamp?
Nok næppe noget som giver mening i en sammenligning med et mysql
dato-felt... (eller timestamp eller hvad nu dato dækker over)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-01-02 21:56

> [...]
> Nok næppe noget som giver mening i en sammenligning med et mysql
> dato-felt... (eller timestamp eller hvad nu dato dækker over)

FROM_UNIXTIME(unix_timestamp()) skulle gerne returnere datoen i formatet
yyyymmddhhmmss, og dato er et MySQL timestamp der har det samme format.

eks på et gennemløb:

WHERE 20020119010000 < 20020119060556 (dato) AND dato < 20020119235959

Problemet må ligge i SQL'en, for hvis jeg fjerner WHERE betingelsen, finder
den alle rækkerne i tabellen. Som det er nu, får jeg ingen fejlmeddelse men
query'en returnerer heller ikke noget.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-01-02 22:46

On Sat, 19 Jan 2002 21:55:40 +0100, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

>FROM_UNIXTIME(unix_timestamp()) skulle gerne returnere datoen i formatet
>yyyymmddhhmmss, og dato er et MySQL timestamp der har det samme format.

Ja, sorry, fik vendt den forkert i hovedet...

> [...]
>den alle rækkerne i tabellen. Som det er nu, får jeg ingen fejlmeddelse men

Nu har jeg siddet og undret mig lidt over det hele....
Jeg tror det er din
$begin = time() - ($limit * $i);

Den giver noget andet end du regner med fordi $limit er sat til -3600...
Når man trækker et negativt tal fra et andet så bliver det større.....
Ie. time() er 10000, $i er 1, $limit er -3600:
10000 - (-3600 * 1) = 10000 - -3600 = 10000 + 3600 = 13600, dvs. større
en nu, og du har formentlig ingen poster i databasen som er fra
fremtiden.....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-01-02 03:13

> Ja, sorry, fik vendt den forkert i hovedet...

Gjorde jeg også flere gange

> [...]
> 10000 - (-3600 * 1) = 10000 - -3600 = 10000 + 3600 = 13600, dvs. større
> en nu, og du har formentlig ingen poster i databasen som er fra

Minsandten!! Hvis jeg sætter "$limit = (+)3600" spiller det hele som
tiltænkt

Takker!

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-02 08:53

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
>
> Scriptet kan ses på: http://home1.stofanet.dk/agent29/logout.txt
>
> Jeg hælder selv til en fejl i SQL sætningen... Men jeg kan ikke se hvad

GROUP BY ip
rettes til
GROUP BY hostname,ip

--
Med venlig hilsen / Best regards
Stig Johansen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 20-01-02 09:29

"Stig Johansen" <linux@w3data.dk> skrev i en meddelelse

> GROUP BY ip
> rettes til
> GROUP BY hostname,ip

Oki, det kan godt være det har en betydning, men fejlen lå nu i php-koden.
Det var lige den med "minus minus = plus"

Men du må gerne forklare din rettelse, har den nogen performancebetydning
eller vil du bare undgå een ip kan have flere forskellige hostnames?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-01-02 10:16

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
>
> Men du må gerne forklare din rettelse, har den nogen performancebetydning
> eller vil du bare undgå een ip kan have flere forskellige hostnames?

Nu bruger jeg ikke selv MySQL, men på andre DB-systemer, ville den brokke
sig.