byg-selv hjælp
Fra : Garry Glitter

Dato : 19-01-02 16:54

Er der nogen som ligger inde med viden omkring hjemmebygning af en
pc-arbejdsstation?

Min pc larmer, og derfor vil jeg (HVIS DET VISER SIG MULIGT) bygge en
arbejdsstation til skrivebordet, med on/ off-knap, floppy og brænder. Dertil
udgange til keyboard, usb, lyd og monitor. Der skal så være ca. 10m kabel
mellem arbejdsstationen og pc'en, så pc'en kan stå evt. i et andet rum/
skab/ altan. I det 10m lange kabel skal der være kabler til:

- Monitor
- Strøm til brænder og floppy
- 220volt til on/ off-knap
- Forbindelsesstik til brænder og floppy
- Minijack til audio ind/ ud/ mic
- Keyboard
- Usb

Hvis det er muligt at skaffe delene, og at skærm ol. kan fungere med de
lange kabler, så tror jeg at det kan blive en rigtig flot opsætning. Er der
nogen som ligger inde med viden omkring dette?

Mvh. Garry Glitter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-02 17:02

"Garry Glitter" <olme@post.cybercity.dk> skrev....

> [...]
> - Strøm til brænder og floppy
> - 220volt til on/ off-knap
> - Forbindelsesstik til brænder og floppy

10 meter lange IDE kabler? Nixum bixum.

Gå du hellere igang med operation Støjdæmpning istedet.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-01-02 17:05

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> "Garry Glitter" <olme@post.cybercity.dk> skrev....

> 10 meter lange IDE kabler? Nixum bixum.
>
> Gå du hellere igang med operation Støjdæmpning istedet.

Ja, jeg giver Kent ret!
Et 10 meter langt skærm-kabel er vist heller ikke garanteret godt...
Det lader sig jo så heldigvis gøre, at støjdæmpe sin PC

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Garry Glitter

Dato : 19-01-02 17:19

hvor lange kabler kan man max bruge?
og gælder det kun IDE-kabler, for ellers kunne jeg måske bare trække til
monitor, keyboard og usb?

Mvh. GG

Fra : albert

Dato : 19-01-02 18:09

Jeg mener at det er 3m for std. SCSI og så vidt jeg husker blev dette tal
hævet da man giv over til LVD (SCSI160 etc), men den eksakte længde kender
jeg ikke.

Mon ikke DVI output til digitale fladskærme er mere ligeglad med længden på
kablet ?

Tastatur + mus - mit std. Logitech trådløse rækker uden probs 10 m (såfremt
batterierne er nye og IKKE er af den opladelige type)

Fra : Uni Bull

Dato : 20-01-02 17:03

"Garry Glitter" <olme@post.cybercity.dk> wrote in message
> hvor lange kabler kan man max bruge?
> og gælder det kun IDE-kabler, for ellers kunne jeg måske bare trække til
> monitor, keyboard og usb?

Kan dit projekt ikke løses med USB-enheder og en DVI-fladskærm ?
-ekstern USB-brænder
-USB-keyboard og -mus
-ekstern USB-floppy (hvis det findes). Alternativt et ZIP-drev.

Jeg ved ikke hvor lange DVI-kabler må være, men man kan i hvert fald få en
VGA-booster til brug ved langt kabeltræk til almindelige skærme.
--
Uni Bull

Fra : Garry Glitter

Dato : 19-01-02 18:28

Øv! jeg troede lige at jeg havde fået en god ide

Efter at jeg er skiftet til AMD, er der ligesom ikke nogen udsigt til en pc
der er til at være i stue med. Måske er et godt kabinet og vandkøling den
eneste udvej? Jeg læste på Toms hardware at Innovatek, laver et godt system,
men det må vel være muligt at finde et vandkølingssystem, som også kan
erstatte de andre blæsere; grafikkort og bundkort.

- Er der (som sagerne står) nogle som ligger inde med viden om vandkøling
(evt. incl. kabinet), til en ok pris, som kan fjerne støjen fra mine sarte
ører?

GG

Fra : albert

Dato : 19-01-02 19:34

En kobberblok til 150kr og en vandpumpe til 139kr. Dertil en 10l balje og
en 80mm blæser på 5v.
Således opnår jeg cpu temp på 22 idle, 29 max. (vand 19, stue 23)
Det er sgu da billigt - og det larmer VÆSENTLIGT mindre end min såkaldte
"støjsvage" Silvorado incl Noice Control Lyddæmpende måtter etc !!!

Af hensyn til vores katte har jeg nu opgraderet til et lukket system
bestående af en varme-radiator
fra en Mazda 323 til 200kr + et par 80mm blæsere ekstra (stadig 5v = meget
støjsvagt)

Det betyder nu idle 27 max 37 (vand 23-27, stue 23) men stadig støjsvagt...

mvh Albert
Fattigrøv på vandkøling....

Fra : Garry Glitter

Dato : 19-01-02 20:31

Hvor køber du dine ting?
Kobberblok til 150kr/ vandpumpe til 139kr
....og mht. blæsere - er det alle 5volt som er lige støjsvage, eller er der
nogle bestemte jeg skal gå efter?
Dine temperaturer er meget lave - er det Intel du kører med? Min AMD er ca.
60 grader med standart luftkøl, men jeg vil egentlig hellere have en relativ
høj temp, til fordel for minus støj. Derfor tænker jeg om man helt kan
undlade blæser på køleribberne?

GG

Fra : albert

Dato : 19-01-02 22:15

> Hvor køber du dine ting?
> Kobberblok til 150kr/ vandpumpe til 139kr
Kølehovede købte jeg ved http://www.waterheads.dk/
pumpen er en springvandspumpe og købt i den lokale dyrehandel.
Jeg har siden prøvet en Eheim 1048 til 799 samme sted, og den har
ikke ændret en eneste grad på kølingen trods den noget højere pris
og lidt bedre gennemstrømning (600l mod 400l), så om det er det værd...

Alternativer er :
http://www.frozen-silicon.de/ (billige og har alt!)
http://www.dumo.dk/ - billige, men bruger alu til deres hoveder

> ...og mht. blæsere - er det alle 5volt som er lige støjsvage, eller er der
> nogle bestemte jeg skal gå efter?

Det er 12v blæsere der går 5v og DET er såmænd trikset. Dem jeg bruger
er alle af forskellig fabrikat, eftersom de er taget fra gamle
AT-strømforsyninger,
så de hører næppe til i den billige ende.
Alternativt så jeg en på dk.marked.privat.edb have blæsere til salg for en
billig
penge...

God fornøjelse !

mvh Albert

Fra : TJ

Dato : 20-01-02 12:22

> høj temp, til fordel for minus støj. Derfor tænker jeg om man helt kan
> undlade blæser på køleribberne?
Nej det går ikke, så forsøg endeligt ikke det.
mvh Thomas

Fra : Garry Glitter

Dato : 20-01-02 19:32

Ok - Jeg tror jeg har nogenlunde styr på det nu, og jeg vil lige sige tak
til jer som har brugt tid på at hjælpe mig.
------------------------------------------------------------------:
Jeg satser på vandkøling, og waterheads i Nyborg, virker som stedet hvor jeg
i hvert fald vil købe selve kølehovedet (måske også de forskellige småting).
Radiatoren vil jeg undersøge lidt nærmere, for der er mange forskellige
slags, og de er alle relativt dyre. Og det skal vise sig om Ford eller
Mazda, kan hamle op med disse Ellers vil jeg forhøre mig i Københavns
dyrehandlere, for at se om der er et billigere, mere lydsvagt alternativ til
Eheims pumper, som jeg har ladet mig fortælle er lidt af en "mærkevare", og
derfor formentlig dyrere end andre gode produkter (Who knows ?).

G.G.

Fra : albert

Dato : 21-01-02 08:08

Et billigt sted i københavn er http://www.akvariewest.dk (Kbh V)

mvh Albert

Fra : S.Arnvig

Dato : 21-01-02 16:37

> [...]
> bestående af en varme-radiator
> fra en Mazda 323 til 200kr + et par 80mm blæsere ekstra (stadig 5v = meget

Og man ser det næsten ikke, hvis man bygger det hele
ind i en mellemstor Ikea-reol.

Søren Arnvig

Fra : Alex

Dato : 20-01-02 20:29

Jeg har ca. 5 m kabel (I alt) på min skærm, mus og keyboard og det
giver ikke de store problemer. Jeg har dog mistanke om at skærmkablet
giver en antydning af skygger på skærmen (jeg kører 800 X 600 og 75
Hz.) Teoretisk bliver dette problem mindre, hvis skærmfrekvensen
sættes ned (mon ikke man kan det med en fladskærm: den flimrer jo
ikke???) og værre hvis opløsningen sættes op.

Min computer står inde i et skab, fordi jeg - ligesom dig - godt vil
arbejde i fred og ro. Jeg må altså åbne skabet når jeg skal sætte
cd-er eller floppies i dyret - men det gør jeg ikke til daglig (mon
ikke det vil være den enkleste løsning for dig også?) Det eneste jeg
har på mit skrivebord er skærm, tastatur, mus, og en afbryderknap der
tænder og slukker for det hele.

alex

On Sat, 19 Jan 2002 16:54:04 +0100, "Garry Glitter"

Fra : albert

Dato : 21-01-02 08:10

> [...]
> sættes ned (mon ikke man kan det med en fladskærm: den flimrer jo
> ikke???) og værre hvis opløsningen sættes op.

Jeg havde en switchbox engang. Den var fin op til 1024x768. Problemet
opstår netop når båndbreden (dvs. opløsning x opdateringsfrekvens) går
i vejret. På min 20" ville jeg nødigt køre 800x600, og
opdateringsfrekvensen
skal jo helst være over 85 for øjnes skyld....

mvh Albert