make problem mv. ;-)
Fra : Mikkel F. S. Anderse~

Dato : 19-01-02 13:11

Jeg er ny indenfor linux verdenen, og kæmper for at få mit netværkskort i
min bærbare computer til at fungere. Jeg har dog et problem. For at
oversætte driverne, skal jeg bruge "make" skriver de.

Det gør jeg så sådanne her:
makefile -F MAKEFILE

Jeg får nu følgende output:

-- output start --

gcc -D__KERNEL__ -DMODULE -Wall -Wstrict-prototypes -O2
-I/usr/src/linux/include -fomit-frame-pointer -fno-strict-aliasing
-Wno-trigraphs -fno-common -pipe -mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686
-DMODVERSIONS
-include /usr/src/linux/include/linux/modversions.h -c tulip.c
tulip.c:1:13: /usr/src/linux/include/linux/modversions.h: Ingen sådan fil
eller filkatalog
make: *** [all] Error 1

-- output slut --

Ud fra dette kan jeg se at jeg mengler en fil som hedder modversions.h. Men
stien til filen eksisterer heller ikke i mit system. OK tænkte jeg, så søger
jeg bare efter filen, og laver MAKEFILE om, så den peger på den en sti hvor
denne fil ligger. Men det vil RedHat 7.2 slet ikke være med til.

Hvordan skal denne MAKEFILE rettes til for at køre, og er det overhovedet
den rigtige måde at bruge "make" på?
Computeren:
Compaq Presario 17xl340
Netkort: "Conexant" miniPCI Ethernet NIC

Sådan ser min makefile ud:

-- MAKEFILE start --
CC = gcc
OPTIONSCOMMON = -D__KERNEL__ -DMODULE -Wall -Wstrict-prototypes -O2
-I/usr/src/linux/include -fomit-frame-pointer -fno-strict-aliasing
-Wno-trigraphs -fno-common -pipe -mpreferred-stack-boundary=2 -march=i686
-DMODVERSIONS -include /usr/src/linux/include/linux/modversions.h
OPTIONSTULIP = $(OPTIONSCOMMON)
OPTIONSPCISN = $(OPTIONSCOMMON) -DEXPORT_SYMTAB

all:
$(CC) $(OPTIONSTULIP) -c tulip.c
$(CC) $(OPTIONSPCISN) -c pci-scan.c

clean:
rm -f *~ pci-scan.o tulip.o

-- MAKEFILE slut --

Og sådan ser vejledningen ud:

9. Network card
A tulip driver has been made available for the Conexant NIC. I installed it
by performing the following steps(see also the tulip mailinglist ):
download the driver from here (tulip-0.92wax with commented APM options).
unpack the tarball and run make
Copy pci-scan.o and tulip.o manually to
/lib/modules/*/kernel/drivers/net/tulip (* denotates the kernel version).
Edit /lib/modules/*/modules.dep and add the path to pci-scan.o and tulip.o
in the order given. (see my modules.dep )
Edit /etc/modules.conf and add 'alias eth0 tulip'
Restart your computer and set up your network

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 19-01-02 13:36

Mikkel> Jeg er ny indenfor linux verdenen, og kæmper for at få mit
Mikkel> netværkskort i min bærbare computer til at fungere. Jeg har
Mikkel> dog et problem. For at oversætte driverne, skal jeg bruge
Mikkel> "make" skriver de.

Mikkel> Det gør jeg så sådanne her: makefile -F MAKEFILE

Mikkel> Jeg får nu følgende output:

Du har ikke installeret en kernesource, den er påkrævet for at du kan
kompilere dit modul.

Download den kernesource fra kernel.org som matcher din nuværende
version (uname -r) og pak den ud i /usr/src/kernel-source-x.y.z og lav
et symbolsk link til /usr/src/linux. Når du så vil opgradere kerne
ændre du blot det symbolske link til det nye kerne-source dir, og
rekompilere modulet. Så nemt skulle det være.

Du har undersøgt at dit netkort ikke er understøttet i en normal
kerne?

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Mikkel F. S. Anderse~

Dato : 19-01-02 13:56

Ligger den kernel source ikke på RH7.2 skiverne ( har to)?

Det er lidt problematisk at skal til at brænde en skive.. Jeg kan heller
ikke få forbindels til www.kernel.org af en eller anden grund......

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-01-02 14:33

Mikkel F. S. Andersen wrote:

> Ligger den kernel source ikke på RH7.2 skiverne ( har to)?

Jo - på CD2 tror jeg.

> Det er lidt problematisk at skal til at brænde en skive.. Jeg kan
> heller ikke få forbindels til www.kernel.org af en eller anden
> grund......

Der er netværksproblemer med den - og nogen har glemt at sætte
managment-console porten til, så dem, der står for den kan ikke løse
problemerne

Brug et mirror (ftp.dk.kernel.org f.eks.).

Rasmus

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Mikkel F. S. Anderse~

Dato : 19-01-02 15:24

Jeg fik det hele til at spille!!!! Super