MySQL: finde antal poster
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-01-02 10:22

Hejsa NG,

Jeg sidder og makker med noget mysql_query. En DB ku sådan ud:

id char
-----------
0 A
1 A
3 A
4 B
5 C
6 A
7 C
8 C
9 B

Hvordan tæller jeg op hvor gange henholdsvis A, B, og C findes i DB'en med
een query, sådan at outputtet bliver:

A: 4
B: 2
C: 3

Og kan jeg sortere så jeg kun får de og højeste outputtet??

Jeg har hidtil gjort som følger:
$res = mysql_query("SELECT DISTINCT x FROM hitslog);

while ($row = mysql_fetch_row($res)) {

$res1 = mysql_query("SELECT y FROM hitslog WHERE ip='$row[0]'");

$num = mysql_num_rows($res1);

echo "$num $row[0]<br />";

}

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-01-02 10:29

On Sat, 19 Jan 2002 10:22:07 +0100, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

> [...]
>9 B
>
>Hvordan tæller jeg op hvor gange henholdsvis A, B, og C findes i DB'en med

SELECT char, count(char) group by char;

>Og kan jeg sortere så jeg kun får de og højeste outputtet??

SELECT char, count(char) as antal group by char ORDER BY antal DESC;

http://www.gartneriet.dk

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-01-02 10:47

> SELECT char, count(char) as antal group by char ORDER BY antal DESC;

Lige i øjet, og jeg tror endda jeg ved hvad de sker

Takker!

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 19-01-02 10:41

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan tæller jeg op hvor gange henholdsvis A, B, og C
> findes i DB'en med een query, sådan at outputtet bliver:

<SNIP>
Nu kender jeg ikke lige til MySQL, men kan du ikke lavet
noget ala:

SELECT hitslog.char, Count(hitslog.char) AS Num_Char
FROM hitslog
GROUP BY hitslog.char;

> --
> Mvh