/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Impala 20
Fra : Biker-Man


Dato : 19-01-02 00:53

Hejsa

Jeg går med tanker om at købe en Impala 20 fra 79, er der nogle ting jeg
skal vær særligt opmærksom på.
Desuden ønsker jeg så meget information om båden som muligt, jeg kan deværre
ikke finde noget på nettet.

Mvh
Thomas



 
 
Bo Carlé (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Bo Carlé


Dato : 19-01-02 11:28

Hej Biker-Man

Jeg hoppede på:

http://www.google.com/

og fandt:

http://www.udkik.dk/dk/baad/ba1026.htm

--
Med venlig hilsen
Bo
greybeardet@hotmail.com
http://navigation.homepage.dk/



Biker-Man (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Biker-Man


Dato : 19-01-02 12:27

Ja OK jeg overdrev lidt da jeg skrev at jeg ikke havde fundet noget, den
side havde jeg fundet også på svensk eller norsk.
Jeg tror også jeg har fundet alle dem der er tilsalg.

Mvh
Thomas



LINDSTRØM (20-01-2002)
Kommentar
Fra : LINDSTRØM


Dato : 20-01-02 16:15

Hej Thomas

Sådan en Impala 20 havde jeg for mange år siden.
Det vigtigste er at sikre sig, at den ikke er rådden. Den er bygget op af
krydsfiner, som slutteligt er beklædt med glasfiber. Det giver umiddelbart
er vedligeholdelsesfri træbåd. Men over tid kan nedsivende vand hist og pist
få krydsfineren til at rådne.
Bund, bundstokke og ror er også af træ og må gennemgåes nøje før køb.
Den sejler iøvrigt fremragende. Jeg vil faktisk tro, at den på trods af 25
år på bagen fortsat kan bruges til aftenkapsejladser på klubniveau. Det
eneste jeg ærgede mig lidt over var, at den ikke havde en fleksibel
brøkdelsrig, men derimod en mastheadrig.

mvh
Lindstrøm



Biker-Man (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Biker-Man


Dato : 20-01-02 22:53

Først og fremmest tak for det gode svar, nu har jeg nogle ting at gå efter,
og nogle spørgsmål.

> Det vigtigste er at sikre sig, at den ikke er rådden. Den er bygget op af
> krydsfiner, som slutteligt er beklædt med glasfiber. Det giver umiddelbart
> er vedligeholdelsesfri træbåd. Men over tid kan nedsivende vand hist og
pist
> få krydsfineren til at rådne.

Hvordan kan man tjekke det, er det at mærke efter indefra om krydsfineren er
blød, man kan vil ikke se eller mærke noget udfra.

> Bund, bundstokke og ror er også af træ og må gennemgåes nøje før køb.

Bund er det den vandrette del af bunden hvor kølen sidder, eller er det alt
under vandet ?
Bundstokke hvor sidder de ?
Roret er selvfølgelig nymalet så det kan jeg ikke se hvordan det står til
med, det virker lidt mistænktsom at det er det eneste der er malet.

> Den sejler iøvrigt fremragende. Jeg vil faktisk tro, at den på trods af 25
> år på bagen fortsat kan bruges til aftenkapsejladser på klubniveau. Det
> eneste jeg ærgede mig lidt over var, at den ikke havde en fleksibel
> brøkdelsrig, men derimod en mastheadrig.
>

Jeg er nybegynder i sejlads med både, men har tideligere sejlet en del
jolle, derfor kommer der nok dette dumme spørgsmål.
Hvorfor er en brøkdelsrig mere fleksibelt end en mastheadrig, er det bedre
at sejl med brøkdelsrig, evt hvorfor.

Mvh
Thomas
Muligvis snart med en Stor Triss tilsalg



LINDSTRØM (21-01-2002)
Kommentar
Fra : LINDSTRØM


Dato : 21-01-02 21:03



>
> Hvordan kan man tjekke det, er det at mærke efter indefra om krydsfineren
er
> blød, man kan vil ikke se eller mærke noget udfra.
>
Ja det er indefra, at du skal spotte råd. I nogle tilfælde kan man
simpelthen mærke, at krydsfineren giver efter når man trykker på det. Er det
tilfældet er det så råddent, at der næppe er styrke tilbage i det. Jeg synes
du skal starte med at gennemgå de to små stuverum bagerst i cockpittet. Der
er nemlig ikke noget dræn herfra og derfor kommer der nemt til at stå vand
med råd til følge i disse stuverum. Har du ikke mulighed for at tage en
tømrer eller snedker med ud at se på skibet? Sådan en gut har god
fornemmelse for, hvad der gemmer sig malingen.
Tjek skrogets sider, ligeledes indefra. Tjek også dækket nedefra alle de
steder, hvor der sidder beslag, spil samt andre ting, der har krævet, at der
blev boret hul. I fald man ikke har fuget godt nok fra starten eller ikke
løbende har fuget om kan der være problemer.
Skulle der være et mindre stykke krydsfiner i skroget, der er råddent lader
det sig reparere. Det er mere kompliceret i ruffet, d.v.s den del af dækket,
der krummer.


> Bund er det den vandrette del af bunden hvor kølen sidder, eller er det
alt
> under vandet ?
> Bundstokke hvor sidder de ?
> Roret er selvfølgelig nymalet så det kan jeg ikke se hvordan det står til
> med, det virker lidt mistænktsom at det er det eneste der er malet.

Med bund tænker jeg på området omkring kølen. Det er også her de omtalte
bundstokke befinder sig. Det er de firkantede stykker tømmer som kølboltene
går op igennem og som ligger på tværs. Du kan se, at der sidder en bolt med
spændeskive fastgjort på toppen af dem.
Skulle der være en skroggennemføring til lod eller log må du også tjekke
området omkring denne gennemføring. Den er i så fald sandsynligvis foran
kølen på det flade bundstykke.
Roret sidder kun i to beslag. Du må hellere prøve at ruske lidt i sagerne
for at se om det er OK. Det øverste beslag sidder jo i ret spinklet stykke
træ, som sagtens holder, hvis det er frisk. Jeg ville ikke være helt så
bekymret for roret. Du kan altid slibe det ned og klistre noget glasfiber
uden på, men måske er det præcist hvad der er gjort? Spørg sælger.
> >
>
> Jeg er nybegynder i sejlads med både, men har tideligere sejlet en del
> jolle, derfor kommer der nok dette dumme spørgsmål.
> Hvorfor er en brøkdelsrig mere fleksibelt end en mastheadrig, er det bedre
> at sejl med brøkdelsrig, evt hvorfor.
>
Det med brøkdelsrig kontra mastheadrig skal du ikke tage så nøje. Det er en
smagssag. Når jeg nævner det er det blot fordi jeg godt kan lide et stort
storsejl og et mindre forsejl. På Impalaen er det sådan, at den bliver lidt
hård på roret i hård vind. Der havde det været rart bare at kunne sætte
toppen af storsejlet ud af funktion så man i første omgang kunne undgå at
rebe.
På den anden side får man med den rig Impala 20 har en stor spiler, der
betyder god fart på læns. Så der kan siges både for og imod. Den sejler
absolut glimrende med den rig den har.
Jeg kommer iøvrigt til at tænke på, at den sorte mast af fransk fabrikat,
der var på min Impala 20 havde dårlige fæstninger af sallingshornene. Tjek
lige dette også.

mvh

Lindstrøm



@ndersson (22-01-2002)
Kommentar
Fra : @ndersson


Dato : 22-01-02 17:33


...............klip > >
> Det med brøkdelsrig kontra mastheadrig skal du ikke tage så nøje. Det er
en
> smagssag. Når jeg nævner det er det blot fordi jeg godt kan lide et stort
> storsejl og et mindre forsejl. ..........Klip

brøkdelsrig har forreste vire fra stævnen til oftest 7/8 op af masten

mastheadrig har forreste vire fra stævnet og til toppen af masten så den kan
bære (har plads til) et større forsejl og derfor har et mindre storsejl end
brøkdelsrig.

Nu skulle du kunne se forskel når du kikker på sejlbåde. Jeg håber at det er
skåret nok ud til du kan forstå det. Faktisk sejlede jeg i over 1½ før jeg
fandt ud af forskellen.. Det var en som jeg sejlede "kapsejlads" med i
Brøndby havn der ikke tog mit spørgsmål som dumt og gav mig nogenlunde
ovenstående forklaring. Og jeg blev glad for en forklaring uden for mange
maritime udtryk.. Så bare spørg løs, vi har alle været newbies og mange af
os har lang vej endnu.. Men hvorfor køber du ikke en glasfiberbåd...?

Hilsen
Andy

Skipper og matros på skuden JAM.





Biker-Man (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Biker-Man


Dato : 23-01-02 00:02

> mastheadrig har forreste vire fra stævnet og til toppen af masten så den
kan
> bære (har plads til) et større forsejl og derfor har et mindre storsejl
end
> brøkdelsrig.
>
Lige det der vidste jeg i forvejen, endelig noget jeg vidste

> Men hvorfor køber du ikke en glasfiberbåd...?
>

Det har noget med pengene at gøre, de har desværre alt for stor betydning
.
Jeg har en Stor Triss i forvejen, den er på 17 fod, men der er for lidt
plads, vi har nemlig fået familie forøgelse, vi havde ellers meget glæde af
den i sommers og det var mest for at finde ud af om det var noget for min
kæreste at sejle, vi ville ikke bruge for mange penge hvis hun nu ikke kunne
lide at sejle. Men det kunne hun heldigvis
Desuden er der ikke toilet og kogegrej i Stor Triss´en, det er der i
Impalaen.
Ved Impalaen kan jeg se 2 fordele ved at der glasfiber udenpå, nem
vedligeholdelse, og træ indeni, det er lettere at lave noget om inde i
båden.
Det skader hellere ikke at den er hurtig, hvilket jeg har forstået den, men
det er ikke det primær krav, desuden har den meget plads eftersom den kun er
på 20 fod, da den er så bred.

Jeg har været ude og kigge nærmere på den i dag, og jeg har ikke umiddelbart
kunne finde noget råd, bundplanken og agtertoften er blevet skiftet for et
par år siden, det er bundstokkene sikkert også, de var i meget fin stand .
Roret er beklædt med glasfiber, det samme er de 2 små stuverum agter.
Det jeg kan være bange for er hvordan der ser ud under kistebænkene og under
dørken i cockpittet, det er jo ikke muligt at komme derind uden at rive
beklædningen af indefra kahytten. Der er et lille "smuglerrum" under dørken,
det så lidt mistænktsomt ud, med hensyn til råd, malingen var skrabet af og
der var fugtigt.

Der var et mystisk hul henne agter lige over listen i fribord, ca. på
størrelse med en blyant.

Rent kosmetisk trænger den til en ordenlig omgang, men der er jo til at
klare.

Jeg har læst i sejl og motor at der ikke er nogen forfinne foran roret, og
at der er en luge hvor ruffet skrår ned, det er lige omvendt på denne, der
er en forfinne med ingen luge.
Er båden blevet ændret i bådens kostruktion siden de havde den test i 77
eller er det pga at den der har bygget båden har syntes at det var bedre
sådan.

Hvad koster sådan en luge det ville da være rart at få noget mere lys i
kahytten.

Er der ellers andre bådtyper der ville være bedre at købe, det vi skal bruge
den til er hyggesejlads i weekenderne og sommerferie, den skal være nem at
vedligholde, så er der desværre en prisgrænse på 20.000,- kr.

Mvh
Thomas



Steffen Skov (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 23-01-02 10:46

Hej Thomas
Hvorfor vender du ikke blikket mod Sverige. Her kan du få meget båd for
20.000kr. Jeg havde en Ohlson 22, det er en god familiebåd med utroligt
meget plads, og den sejler godt. Den kan godt købes for ca. 20.000kr. Se
min hjemmeside:
http://sskov.homepage.dk

http://www.maximalt.dk under månedens billede kan du læse om, hvordan jeg
sidste år rejste til Sverige og sparede mange penge.
Held og lykke og god vind
Hilsen
Steffen
http://sskov.homepage.dk
"Why sejle and that at forlise"

"Biker-Man" <tvn@linux.eucsyd.dk> skrev i en meddelelse
news:3c4def4d$0$89102$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > mastheadrig har forreste vire fra stævnet og til toppen af masten så den
> kan
> > bære (har plads til) et større forsejl og derfor har et mindre storsejl
> end
> > brøkdelsrig.
> >
> Lige det der vidste jeg i forvejen, endelig noget jeg vidste
>
> > Men hvorfor køber du ikke en glasfiberbåd...?
> >
>
> Det har noget med pengene at gøre, de har desværre alt for stor betydning
> .
> Jeg har en Stor Triss i forvejen, den er på 17 fod, men der er for lidt
> plads, vi har nemlig fået familie forøgelse, vi havde ellers meget glæde
af
> den i sommers og det var mest for at finde ud af om det var noget for min
> kæreste at sejle, vi ville ikke bruge for mange penge hvis hun nu ikke
kunne
> lide at sejle. Men det kunne hun heldigvis
> Desuden er der ikke toilet og kogegrej i Stor Triss´en, det er der i
> Impalaen.
> Ved Impalaen kan jeg se 2 fordele ved at der glasfiber udenpå, nem
> vedligeholdelse, og træ indeni, det er lettere at lave noget om inde i
> båden.
> Det skader hellere ikke at den er hurtig, hvilket jeg har forstået den,
men
> det er ikke det primær krav, desuden har den meget plads eftersom den kun
er
> på 20 fod, da den er så bred.
>
> Jeg har været ude og kigge nærmere på den i dag, og jeg har ikke
umiddelbart
> kunne finde noget råd, bundplanken og agtertoften er blevet skiftet for et
> par år siden, det er bundstokkene sikkert også, de var i meget fin stand .
> Roret er beklædt med glasfiber, det samme er de 2 små stuverum agter.
> Det jeg kan være bange for er hvordan der ser ud under kistebænkene og
under
> dørken i cockpittet, det er jo ikke muligt at komme derind uden at rive
> beklædningen af indefra kahytten. Der er et lille "smuglerrum" under
dørken,
> det så lidt mistænktsomt ud, med hensyn til råd, malingen var skrabet af
og
> der var fugtigt.
>
> Der var et mystisk hul henne agter lige over listen i fribord, ca. på
> størrelse med en blyant.
>
> Rent kosmetisk trænger den til en ordenlig omgang, men der er jo til at
> klare.
>
> Jeg har læst i sejl og motor at der ikke er nogen forfinne foran roret, og
> at der er en luge hvor ruffet skrår ned, det er lige omvendt på denne, der
> er en forfinne med ingen luge.
> Er båden blevet ændret i bådens kostruktion siden de havde den test i 77
> eller er det pga at den der har bygget båden har syntes at det var bedre
> sådan.
>
> Hvad koster sådan en luge det ville da være rart at få noget mere lys i
> kahytten.
>
> Er der ellers andre bådtyper der ville være bedre at købe, det vi skal
bruge
> den til er hyggesejlads i weekenderne og sommerferie, den skal være nem at
> vedligholde, så er der desværre en prisgrænse på 20.000,- kr.
>
> Mvh
> Thomas
>
>



LINDSTRØM (23-01-2002)
Kommentar
Fra : LINDSTRØM


Dato : 23-01-02 18:09

Ups jeg kom vist til at sende et personligt svar til en af jer, der har
indlæg.
Hermed svar til gruppen.

Det med forfinnen er formentlig noget ejeren selv har tilføjet fordi han
blev lidt træt i armen af rorpresset. Min Impala 20 havde heller ikke nogen
luge.

Jeg er iøvrigt enig i, at du kunne rette blikket mod Sverige, hvor du kan
finde en mindre glasfiberbåd til fornuftig pris. Jeg har selv købt to
glasfibersejlbåde derovre billigere end det var muligt i Danmark. Senest i
1995. Hvad angår de større både har det internationale marked med
annoncering over grænser nok umuliggjort de "kup", der var mulige i starten
af lavkursperioden. Men sejlbåde i den størrelse du efterlyser er der vist
lidt for mange af på markedet. Derfor er de billigt til salg. Se bl.a.
www.marinan.com
Til prisen kan du pladsmæssigt nok finde noget, der nogenlunde matcher
Impalaen. Men ikke fartmæssigt. Min Impala havde et lystal på 1,02. Jeg kan
huske, hvordan jeg ved aftenmatcher havde samme sejltid som både på 25-27
fod. Granada 24, Maxi 68, Drabant 22, LM 22 og hvad de hed allesammen
forsvandt bagude.

Som sådan er der iøvrigt ikke noget galt i konstruktionsmetoden hos Impala
20. Mange LA-krydsere er 20 år ældre og sejler stadigt. Den er som bekendt
bygget ud fra samme princip. Det hele afhænger af, hvordan ejeren har passet
båden. Som nævnt er det derfor vigtigt, at en trækyndig er bisidder ved
gennemgangen. Jeg solgte tilbage i 80´erne min Impala til en snedker, der
hurtigt spottede problemerne - pressede mig i pris, hvorefter han lidt
usportsligt fortalte, at han glædede sig til, at fikse nogle ting nede om læ
fordi træ er så let at skrue i, lime i, ændre på o.s.v.
Selv er jeg nu glad for glasfiber hele vejen igennem!

Lindstrøm




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste