REGEXP forespørgsel i MySql
Fra : Dennis Hansen

Dato : 19-01-02 00:04

Hej,

Jeg har et felt "keyword" (det er af typen TEXT)
i en Mysql database der indeholder nogle ord.
Feltet kunne feks. indeholde:
Skole arbejde sove

Jeg skal have lavet en query der kigger på hvert ord seperat og selecter
hvis den passer.
Jeg bruger PHP tiil at snakke med databasen.

Jeg har lavet en query som denne

$query = "SELECT id FROM tabellen WHERE keywords REGEXP '$search'";

Denne vil give et hit hvis $search er "arbejd",
det vil jeg ikke have, den skal kun ramme hvis man skriver hele ordet
"arbejde" eller "sove" osv.

Jeg er klar på at det kan udføres med en smart REGEXP sætning, jeg kan
bare ikke finde den,
jeg har kigget på http://www.mysql.com/doc/R/e/Regexp.html men jeg må
indrømme det er lidt sort.

Tak,

Mvh
Dennis

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-02 08:47

"Dennis Hansen" <dennis__hansen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Denne vil give et hit hvis $search er "arbejd",
> det vil jeg ikke have, den skal kun ramme hvis man skriver hele ordet

Jeg kan ikke lige se, hvorfor du overhovedet bruger regexp?

$query = "SELECT id FROM tabellen WHERE keywords='$search'";

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Dennis Hansen

Dato : 19-01-02 09:35

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> Jeg kan ikke lige se, hvorfor du overhovedet bruger regexp?
>
> $query = "SELECT id FROM tabellen WHERE keywords='$search'";

Hvis der i feltet står "Skole arbejde sove" og du sætter search til
"arbejde", det vil ikke give noget hit.

Mvh
Dennis

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-01-02 09:30

On Sat, 19 Jan 2002 00:04:04 +0100, "Dennis Hansen"
> [...]

>Denne vil give et hit hvis $search er "arbejd",
>det vil jeg ikke have, den skal kun ramme hvis man skriver hele ordet

en REGEXP noget ala

(^|[[:space:]])søgeord($|[[:space:]])

kan gøre det - den sørger for at et ord enten starter først i feltet
eller har et mellemrum foran, samt at det enten slutter sidst på
linien eller med et mellemrum.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dennis Hansen

Dato : 19-01-02 10:48

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]

> kan gøre det - den sørger for at et ord enten starter først i feltet
> eller har et mellemrum foran, samt at det enten slutter sidst på

Tak for det, det lyder lige som det jeg har brug for, men jeg kan slet
ikke få den til at give nogle hits.

Jeg skriver den ind (i phpmyadmin) som
SELECT id FROM tabellen WHERE "keywords REGEXP
(^|[[:space:]])arbejde($|[[:space:]])"
Hvad gør jeg galt ?

Mvh
Dennis

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-01-02 11:46

On Sat, 19 Jan 2002 10:47:37 +0100, "Dennis Hansen"

>Tak for det, det lyder lige som det jeg har brug for, men jeg kan slet
>ikke få den til at give nogle hits.

Den virker - jeg _har_ prøvet den

>Jeg skriver den ind (i phpmyadmin) som
>SELECT id FROM tabellen WHERE "keywords REGEXP
>(^|[[:space:]])arbejde($|[[:space:]])"
>Hvad gør jeg galt ?

Du sætter dine " forkert...
Det skal være:

SELECT id FROM tabellen WHERE keywords REGEXP
"(^|[[:space:]])arbejde($|[[:space:]])"

Feltnavne og sql som f.eks REGEXP skal ikke i ".

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dennis Hansen

Dato : 19-01-02 12:14

> [...]

> SELECT id FROM tabellen WHERE keywords REGEXP
> "(^|[[:space:]])arbejde($|[[:space:]])"
>
> Feltnavne og sql som f.eks REGEXP skal ikke i ".

Juhuu mange tak !

Mvh
Dennis

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-01-02 11:30

In article <3c48a9d2$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dennis Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har lavet en query som denne
> $query = "SELECT id FROM tabellen WHERE keywords REGEXP '$search'";

Prøv med
$query = "SELECT id FROM tabellen WHERE kewords RLIKE '$search';

Det skulle gøre det.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Dennis Hansen

Dato : 19-01-02 12:16

"Jesper Krogh" <jesper@linuxpusher.dk> wrote in message
> Prøv med
> $query = "SELECT id FROM tabellen WHERE kewords RLIKE '$search';
>
> Det skulle gøre det.

Nej ikke helt, den giver hit på "arbejd"

Mvh
Dennis

Fra : Jesper Krogh

Dato : 19-01-02 12:34

In article <3c4955fadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Dennis Hansen wrote:

> "Jesper Krogh" <jesper@linuxpusher.dk> wrote in message

> Nej ikke helt, den giver hit på "arbejd"

Undskyld, jeg må vist til at læse indlæggene noget bedre.