postfix og afvisning af mails
Fra : John Hinge

Dato : 18-01-02 17:04

Jeg er tememligt grøn med hensyn til postfix og alle glæderne
omkring samme, men :
Lad os nu sige at der til min server bliver afsendt nogle mails
med adressen : fnidderfnadder@dome.tld
kan jeg så i postfix's alias eller et andet sted angive at
de skal zappes, f.eks puttes i /dev/null eller lignende?
som det er nu ryger de i *@domæne.tld postkassen
hvoefter jeg i min mailreader har en regel der sletter dem.
Men det rareste ville være at ku få dem til at bounce eller
bare forsvinde sporløst.
jeg kører postfix-20010228_pl08release-3 på Red Hat 7.2

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Allan Joergensen

Dato : 18-01-02 17:09

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

> [...]
> kan jeg så i postfix's alias eller et andet sted angive at
> de skal zappes, f.eks puttes i /dev/null eller lignende?

Du vil gerne undgå at få mails fra bestemte adresse?

> hvoefter jeg i min mailreader har en regel der sletter dem.
> Men det rareste ville være at ku få dem til at bounce eller
> bare forsvinde sporløst.
> jeg kører postfix-20010228_pl08release-3 på Red Hat 7.2

Prøv at se om ikke det her er det du mangler:
http://www.postfix.org/uce.html#smtpd_sender_restrictions

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Bother," said Pooh as Han asked for more money.

Fra : Mickey

Dato : 18-01-02 17:09

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote in

> Lad os nu sige at der til min server bliver afsendt nogle mails
> med adressen : fnidderfnadder@dome.tld
> kan jeg så i postfix's alias eller et andet sted angive at
> de skal zappes, f.eks puttes i /dev/null eller lignende?

du kan evt. oprette et alias:
fnidderfnadder:    /dev/null
- jeg mener det er godt nok, der står et sted i /etc/aliases hvordan
man appender til en fil

> som det er nu ryger de i *@domæne.tld postkassen

du kunne jo også bare slå catch all mail fra og så oprette de
mailbokse du skal bruge

> hvoefter jeg i min mailreader har en regel der sletter dem.
> Men det rareste ville være at ku få dem til at bounce eller
> bare forsvinde sporløst.

hvis du slå catch all fra vil de bounce som "unknown user", du kan
også overveje en blacklist, f.eks. http://www.ordb.org til en start,
men det kan du sige til hvis du vil bruge, det er nemt at sætte op.

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Mickey

Dato : 18-01-02 17:10

Mickey <003@susie.dk> wrote in

> du kan evt. oprette et alias:

hov, overså vist at det var afsenderen du ville filtrere på - det her
er modtageren der bliver filtreret væk ;)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-01-02 17:26

John Hinge skrev:

> Lad os nu sige at der til min server bliver afsendt nogle mails
> med adressen : fnidderfnadder@dome.tld, kan jeg så i postfix's
> alias eller et andet sted angive at de skal zappes?

Hvis adressen ikke bare står i envelope, men i en regulær headerlinje,
kan man lave "header checks" på den. Fx

#v+
# /etc/postfix/main.cf
header_checks = regexp:/etc/postfix/header_checks
#v-

og

#v+
# /etc/postfix/header_checks
/^From:.*fnidderfnadder@dome\.tld/ REJECT
#v-

så bliver brevet afvist på dørtærsklen.

// Klaus

Fra : John Hinge

Dato : 18-01-02 23:34

On 18 jan 2002 Klaus Alexander Seistrup was heard to say:

> /^From:.*fnidderfnadder@dome\.tld/ REJECT
> så bliver brevet afvist på dørtærsklen.

Bortset fra at det var To: og ikke From: så ser det
ud til at funke fint, takser så meget :)

Jeg går ud fra at jeg så bare kan putte alle dem jeg ikke kan lide
ind i header_checks filen og så ser jeg ikke mere til dem :)

--
http://www.spoon.dvd-klub.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-01-02 07:21

John Hinge skrev:

> Jeg går ud fra at jeg så bare kan putte alle dem jeg ikke kan
> lide ind i header_checks filen og så ser jeg ikke mere til dem
> :)

Ja, og man kan lave regexp-filtret lisså fint- eller grovmasket som
man vil have det, og filtrere på en hvilken som helst header-linje
man ønsker.

Når mails bliver afvist på en REJECT-regel, er det som standard med
en "Message content rejected", men fra snapshot-20011103 og frem kan
man selv tilføje en tekst efter REJECT.

Endvidere kan man have en body_checks-linje i main.cf som peger på
en fil med regexps for hvad man [ikke] vil acceptere af indhold; fx

#v+
/^[    ]*name=.*\.exe/ REJECT
#v-

// Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-01-02 12:21

Klaus Alexander Seistrup <spamtrap@magnetic-ink.dk> writes:

> Når mails bliver afvist på en REJECT-regel, er det som standard med
> en "Message content rejected", men fra snapshot-20011103 og frem kan
> man selv tilføje en tekst efter REJECT.

Så man i /etc/postfix/header_checks bare skriver:

regexp REJECT Jeg gider ikke at have din mail

.... eller hvordan?

Det ville være rart, for så slipper jeg for at patche sovsen næste
gang jeg installerer Postfix

--
Jacob - www.bunk.cc
A day without sunshine is like night.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-01-02 13:31

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Så man i /etc/postfix/header_checks bare skriver:
>
> regexp REJECT Jeg gider ikke at have din mail
>
> ... eller hvordan?

Ja, det går jeg ud fra (dvs., sådan læser jeg det, men jeg har ikke
afprøvet det endnu (måske skulle vi gøre det - jeg sender dig lige
en mail)).

> Det ville være rart, for så slipper jeg for at patche sovsen
> næste gang jeg installerer Postfix

Ja, det gør livet lidt lettere.

// Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-01-02 00:17

Klaus Alexander Seistrup <spamtrap@magnetic-ink.dk> writes:

> Ja, det går jeg ud fra [ ... ]

Jeg vil lige fortælle at Klaus og jeg fik testet tidligere i dag, og
det er sådan det virker. Samtidig kan man lidt mere:

/^Dum-header: (.*)/ REJECT Jeg gad ikke at se din mail fordi $1

Hvis nogen så sender en mail med følgende header:

Dum-header: Hah, her står noget fjollet

Vil den bliver afvist med beskeden:

Jeg gad ikke at se din mail fordi Hah, her står noget fjollet

--
Jacob - www.bunk.cc
I don't remember it, but I have it written down.

Fra : John Hinge

Dato : 20-01-02 00:58

On 20 jan 2002 Jacob Bunk Nielsen was heard to say:

> Jeg vil lige fortælle at Klaus og jeg fik testet tidligere i dag, og
> /^Dum-header: (.*)/ REJECT Jeg gad ikke at se din mail fordi $1

Smart nok !
I skal ha så hjertelig tak