Hjælp. Hvordan flasher jeg denne BIOS???
Fra : Peter Scharling

Dato : 18-01-02 16:57

Jeg har store opstartsproblemer. beskederne jeg får er forskellige,
men de fleste af dem lyder som følgende: "KMODE EXEPTION NOT HANDLED",
"IRQL NOT LESS OR EQUAL", "DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL", "PAGE FAULT
IN NONPAGED AREA", "UNEXPECTED KERNEL MODE TRAP"... Jeg har en gammel
pII 233 mhz, 4,3 GB HD, 192 MB RAM, ASUS P2L97 -2.05 bundkort, Award
Modular BIOS v4.51PG, 02/05/98. Styresystemet er win2000 (5.0 -Build
2195) med service pack 2.

Jeg skal have opdateret mine drivere til bundkortet, men jeg har nu
flere gange prøvet at finde ud af, præcist HVORDAN men
flasher/opdaterer denne BIOS, og det ser desværre ud til, at det er en
lidt delikat affære.
Sådan som jeg læser det på ASUS's hjemmeside, skal jeg for at undgå at
overskydende strøm ødelægger nogle af hardware komponenterne, flytte
nogle af jumperne, hvilket jeg ikke har prøvet før. Jeg er meget
nervøs for, at min computer skal gå ned og ville derfor påskønne det
utrolig meget, såfremt jeg udførligt og på dansk kunne få fortalt
præcis, hvordan jeg skal bære mig ad. Som tidligere skrevet er min
BIOS en Award Modular BIOS v4.51PG - P2L97 - i440LX

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

MVH. Peter Scharling

Fra : Razer

Dato : 18-01-02 17:46

"Peter Scharling" <peterscharling@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præcis, hvordan jeg skal bære mig ad. Som tidligere skrevet er min
> BIOS en Award Modular BIOS v4.51PG - P2L97 - i440LX

LAd os tage det lidt fra toppen.

Jeg har læst manualen til dit Mobo her
ftp://ftp.mathematik.uni-marburg.de/pub/mirror/asus/mb/slot1/440lx/p2l97/p2l
97-205.pdf
og det lader ikke til at du skal du ikke flytte nogle jumpere, jeg kan ikke
ummidelbart heller finde noget om at du skal flytte jumpere for i tilfælde
af at din bios er Write Protectet, så det er den nok ikke. Så det er bare at
køre derudaf, så og sige.
Du skal downloade din Nye bios og udpakke den så den ligger på en diskette,
udeover dette skal der på disketten ligge dit Flaskprogram fra Asus. det
hedder Awflash og jeg ligger links til det hele til sidst.
Derefter laver du i windows en Dosdiskette.
I denne computer højreklikekr du på diskette drevet og vælger Formater.
Under formater menuen sætter du flueben i Dos-diskette eller noget lign. det
kan du nok godt gennemskue.
Formater en diskette med det.
Så er du Klar!!!!

Genstart Maskinen med din nye Dos diskette og lad den boot op så du står i
roden på A:\
Derefter sætter du din diskette med den nye bios og flashprogram på, i
drevet og vælger og køre Awflash.exe.
Nu kommer den en menu op, hvori du vælger først at backe din gamle bios op.
Gem den på C eller A drev og kald den et eller andet så du ved hvad det er .
Derefter vælger i Main Menuen Nummer (2).
Så vælger du : Update BIOS Including Boot Block and ESCD
derefter beder den om en sti til den NYE bios der ligger på din diskette.
skriv den fulde sti og navn med Extension..DVS hvis den hedder Nybios.awd
skriver du::: A:\Nybios.awd
Tryk enter og sig ja til at fortsætte, lad den køre færdig.
Reboot når den er færdig...

VIGTIGT: hvis der sker noget så den ikke akn boote eller lign Må du ikke
genstarte eller slukke for din puter, prøv istedet at installere den gamle
Bios igen. Hvis du slukker eller gnestarter uden en Bios skal du ud og finde
en Ny Bios chip.

Her er links til den nyeste Bios jeg har kunnet finde hos Asus og deres
Flashprogram. Husk at alt hvad du akl vide om ta flashe din Bios står også i
Manualen som der er link til. På side 34-35 er det hele meget udførligt
forklaret.
Manualen:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=mb/slot1/440lx/p2l97/p2l97-20
5.pdf