Hvordan støber man Zink/magnesium
Fra : Arne Poulsen

Dato : 18-01-02 14:02

Jeg påtænker at støbe nogle emner i en legering af Zink/magnesium. Hvilket
materiale er bedst til støbeforme. Jeg har tænkt mig at bruge gibs, men
måske findes der nye og bedre materialer til støbeforme. Det emne jeg skal
bruge som model er fremstillet af Zink/magnesium legering.

Hvorledes får man støbningen til at slippe formen?, skal formen smøres med
noget.

Har du steder der kan anbefales hvor man kan læse om dette spørgsmål?

På forhånd tak

Arne Poulsen

Fra : Finn Jensen

Dato : 18-01-02 17:16

"Arne Poulsen" <poulsen.viking@(nospam)image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske findes der nye og bedre materialer til støbeforme. Det emne jeg skal
> bruge som model er fremstillet af Zink/magnesium legering.

Det bedste er at bruge en silikone form. Det har den fordel frem for gifs at
den ikke sprænger ved høj varme og så kan den stort set genbruges i det
uendelige

> Hvorledes får man støbningen til at slippe formen?, skal formen smøres med
> noget.

Du kan smørre formen med madolie.

> Har du steder der kan anbefales hvor man kan læse om dette spørgsmål?

Ikke lige på hånden men silkionen kan du købe i lystfiskerforetninger da den
bl.a. bruges til at lave forme i til at støbe blink og pirke.

Ellers findes der flere bøger som omhandler det at støbe egne blink og pirke
hvor det at fremstille en silikone form er beskrevet. Jeg kan desværre ikke
huske titlerne, men er du interesseret så kan jeg finde noget materiale der
beskriver fremgangsmåden hvis du er interesseret. Blot mail mig.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Arne Poulsen

Dato : 20-01-02 13:43

Tak for info. Har nu været på bibllioteket og fundet et par bøger om
støbning af Pirke og grej. De nævner dog kun gibs som støbemiddel. Jeg vil
forhøre mig i en lystfiskerforretning omkring silicone.
MVH
Arne Poulsen

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:i6Y18.1362$Eu2.159853@news010.worldonline.dk...