ret i indskrevet tekst ??
Fra : Thomas

Dato : 18-01-02 11:32

Jeg har en side hvor jeg skriver data ind i en database og jeg kan også
"finde" ud af at trække dem ud igen med god hjælp herfra...

men hvordan RETTER jeg data, e.v.t. med en lille RET knap bag hver udtræk,
hvor man så får et tekst felt hvor man kan rette....

her er et udtræk af koden

<?
$database = mysql_connect("localhost", "root", "");
if (!$database) die ('Kunne ikke forbinde til databasen');
mysql_select_db("medlemmer",$database);
mysql_select_db("medlemmer",$database) or die('Kunne ikke vælge database');
mysql_query("INSERT INTO medlem (Medlemsnummer, medlemstype, handle,
mailadresse, fbdato, sbdato, div) VALUES ('$Medlemsnummer', '$medlemstype',
'$handle', '$mailadresse', '$fbdato', '$sbdato', '$div')");
?>
<center>
<form method=post action=<? echo $php_self;?>>
<input type=hidden Name=skriv Value=1>
NAME=Medlemsnummer></td></tr>
NAME=fbdato></td></tr>
value="ubetalt 2002"></td></tr>
value="intet"></td></tr>
<input type=submit VALUE="send">

</form>
width="100%">
</center>
<?
[...]
$foresp = mysql_query("SELECT
Medlemsnummer,medlemstype,handle,mailadresse,fbdato,sbdato,div FROM medlem
ORDER BY Medlemsnummer");
if (!$foresp) die (mysql_error());
$emne = "Vigtig besked til dig";
while ($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
echo "<td>$data[1]</td>";
echo "<td>$data[2]</td>";
$indhold = "Hej $data[2].";
echo "<TD><A
HREF='mailto:".$data[3]."?body=".$indhold."&subject=".$emne."'>".$data[3]."<
/A></TD>";
echo "<td>$data[4]</td>";
echo "<td>$data[5]</td>";
}
?>

Mange tak

Nybegynderen

Thomas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 18-01-02 15:22

Thomas <thomas@4701.dk> wrote:

> [...]
>
> men hvordan RETTER jeg data, e.v.t. med en lille RET knap bag hver udtræk,
> hvor man så får et tekst felt hvor man kan rette....

[snip*]

Du tilslutter til databasen to gange. Det er der ingen grund til. Du kan
sagtens bruge den samme forbindelse gennem hele scriptet. For hver gang du
tilslutter vælger du også database to gange. Det er der heller ingen grund
til. Een gang burde være nok. Til sidst vil jeg lige nævne at det er en dum
idé at skrive så sjusket HTML som du gør. Der mangler gnyffer om de fleste
parametrer i dine formularer.

Med hensyn til hvorledes du retter i informationer i din database kan jeg
lige ridse de vigtigste punkter i fremgangsmåden op for dig:

- Du henter de eksisterende data ind i dine formularelementer ved at sætte
en value-paramter (i et textarea sættes data ind mellem tagsne).

- Når du modtager de opdaterede data benytter du SQL-metoden UPDATE til at
opdatere din database.

* En anden gang bør du nok uploade din kode på en webserver som .phps. Det
gør det meget lettere at læse, og du slipper for de store klodsede usenet
indlæg. Du kan også, for at fremme overskueligheden, prøve på at indente
din kode. Indente vil sige indrykning i fx. funktioner og if-sætninger,
samt andre strukturer.

--
Christian Jørgensen / In order to understand recursion one must
http://www.razor.dk / understand recursion.